Barometr lotniska europ.
Czerwiec był wspaniałym zakończeniem świetnego, rekordowego półrocza. Szczególnie imponujące były wyniki większości portów w naszym regionie.
Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej - czerwiec 2017 (zmiany w %) oraz narastająco
Lotnisko
|
Miejsc
mies.
|
Pax
(tys.)
|
Zmiana
2017/16
|
Zmiana
2017/15
|
Narastająco
2017/16
|
Narastająco
2017/15
|
Moskwa/SVO
|
11
|
3 665
|
19,0
|
21,3
|
17,7
|
26,3
|
Moskwa/DME
|
14
|
2 994
|
8,3
|
-5,8
|
10,1
|
1,0
|
Wiedeń
|
26
|
2 312
|
7,6
|
6,5
|
6,9
|
7,3
|
St. Petersburg
|
34
|
1 700
|
23,8
|
41,8
|
26,0
|
23,7
|
Warszawa
|
36
|
1 518
|
20,4
|
32,2
|
24,7
|
34,9
|
Praga
|
37
|
1 506
|
18,9
|
22,8
|
21,0
|
29,3
|
Budapeszt
|
44
|
1 195
|
13,6
|
23,8
|
14,4
|
28,0
|
Bukareszt
|
45
|
1 168
|
17,4
|
35,1
|
20,4
|
40,3
|
Kijów
|
55
|
1 016
|
23,8
|
44,2
|
29,4
|
47,3
|
Soczi
|
77
|
607
|
-1,0
|
30,0
|
13,6
|
-
|
Ryga
|
80
|
595
|
14,0
|
15,3
|
8,7
|
15,5
|
Sofia
|
84
|
570
|
37,2
|
54,7
|
44,3
|
64,0
|
Jekaterynbyrg
|
87
|
553
|
31,7
|
21,6
|
25,2
|
25,0
|
Kraków
|
90
|
531
|
15,4
|
30,5
|
17,3
|
37,3
|
Belgrad
|
92
|
507
|
10,2
|
9,8
|
9,5
|
8,2
|
Nowosybirsk
|
96
|
478
|
17,0
|
30,0
|
25,9
|
32,8
|
Katowice
|
102
|
449
|
24,0
|
22,4
|
17,4
|
23,3
|
Wilno
|
109
|
414
|
10,5
|
27,1
|
13,3
|
30,1
|
Zagrzeb
|
122
|
310
|
16,3
|
25,2
|
9,4
|
15,7
|
Kiszyniów
|
124
|
302
|
39,3
|
24,5
|
25,7
|
22,8
|
Tbilisi
|
130
|
282
|
41,7
|
70,8
|
42,7
|
71,7
|
Wrocław
|
132
|
275
|
17,5
|
16,6
|
18,4
|
22,1
|
Tallinn
|
134
|
259
|
14,8
|
18,8
|
16,1
|
17,6
|
Kluż
|
136
|
255
|
55,2
|
76,8
|
63,7
|
82,8
|
Tirana
|
141
|
230
|
26,4
|
32,4
|
22,4
|
29,2
|
Poznań
|
145
|
201
|
3,4
|
3,4
|
1,8
|
9,2
|
Bratysława
|
152
|
187
|
11,9
|
12,2
|
2,5
|
25,3
|
Ljubljana
|
157
|
156
|
15,0
|
4,4
|
20,8
|
15,4
|
Skopje
|
158
|
151
|
5,3
|
27,4
|
5,8
|
31,7
|
Prisztina
|
162
|
144
|
2,3
|
9,5
|
4,2
|
19,0
|
Timiszoara
|
163
|
140
|
51,9
|
60,0
|
62,7
|
75,6
|
Podgorica
|
169
|
112
|
21,8
|
49,9
|
23,5
|
38,9
|
Kowno
|
182
|
84
|
19,9
|
21,0
|
19,2
|
69,3
|
Charków
|
184
|
83
|
36,5
|
111,3
|
-
|
-
|
Sarajewo
|
185
|
78
|
17,7
|
4,4
|
7,4
|
9,1
|
Brno
|
189
|
65
|
20,5
|
-8,8
|
13,3
|
-6,8
|
Lublin
|
208
|
39
|
14,8
|
30,5
|
0,8
|
86,3
|
Połąga
|
220
|
29
|
23,5
|
107,9
|
39,6
|
114,3
|
Uwaga:
- w przypadku POZ poprawiliśmy dynamikę do 06.2015,
- w przypadku wielu portów w regionie poprawiliśmy dynamiki do 2015 (narastająco). Dotyczy to kilku lotnisk na Ukrainie, BTS, KUN, POZ, LUZ.
Mkną do przodu porty moskiewskie, z tym, że DME nie odrobił jeszcze w pełni strat związanych głównie z bankructwem Transaero. Wciąż szybko rosną przewozy SU (SVO) oraz rosyjskich tanich linii. Stabilizacja sytuacji na Ukrainie zdecydowanie sprzyja rozwojowi ruchu. Niewątpliwie kolejnym bardzo silnym impulsem jest wprowadzenie ruchu bezwizowego do UE.
Stabilnie wspaniałe wyniki mają wszystkie duże porty. Nie tylko WAW i PRG, walczące o pozycję lidera w naszym regionie, ale i BUD, BUH i KBP. W przypadku aglomeracji warszawskiej musimy jednak pamiętać, że obsługują ją dwa porty – WAW i WMI. W czerwcu obsłużyły one aż o 18,9% pasażerów więcej niż PRG. W maju W maju różnica wyniosła 21,7%, w kwietniu - 14,2%, a w marcu – 25%. W całym roku 2016 różnica wyniosła 20,1%, i była istotnie wyższa niż w 2015 – 14,6%. Rozwój PRG przyspiesza dzięki ekspansji tanich linii (FR).
Ogromną dynamikę mają prawie wszystkie rynki bałkańskie korzystające na równoległej ekspansji W6 i FR.
Dzięki utrzymującym się bardzo niskim cenom (ultra-tanie linie, choć nie tylko) cały czas kreowany jest nowy ruch. Ogromne znaczenie ma otwarty rynek pracy w UE. Nasz region staje się też coraz bardziej popularny turystycznie. Imponujące dynamiki do 2015 pokazują skalę rozwoju ruchu w portach Europy Środkowo-Wschodniej.
Wybrane porty regionalne - czerwiec 2017 i narastająco (zmiany w %)
Lotnisko
|
Miejsce
mies.
|
Pax
(tys.)
|
Zmiana
2017/16
|
Zmiana
2017/15
|
Narastająco
2017/16
|
Narastająco
2017/15
|
Malaga
|
31
|
1 906
|
13,0
|
29,0
|
13,7
|
30,3
|
Alicante
|
39
|
1 401
|
12,8
|
30,6
|
14,0
|
32,3
|
Nicea
|
40
|
1 349
|
1,9
|
8,7
|
3,7
|
9,0
|
Edynburg
|
41
|
1 302
|
11,2
|
18,7
|
9,6
|
21,6
|
Birmingham
|
42
|
1 302
|
16,3
|
31,6
|
16,0
|
30,6
|
Ankara
|
43
|
1 200
|
19,6
|
19,3
|
9,2
|
14,7
|
Kolonia
|
46
|
1 151
|
3,4
|
16,3
|
4,4
|
25,1
|
Berlin/SXF
|
47
|
1 145
|
17,7
|
55,1
|
17,0
|
63,0
|
Mediolan/BGY
|
49
|
1 130
|
14,4
|
19,1
|
11,2
|
18,6
|
Stuttgart
|
50
|
1 101
|
8,4
|
6,2
|
2,5
|
5,8
|
Faro
|
52
|
1 074
|
16,9
|
36,0
|
18,5
|
40,6
|
Izmir
|
53
|
1 057
|
4,5
|
-4,6
|
2,2
|
2,9
|
Wenecja
|
54
|
1 042
|
7,2
|
15,8
|
6,7
|
17,3
|
Glasgow
|
56
|
1 000
|
5,7
|
10,5
|
7,3
|
16,3
|
Porto
|
57
|
980
|
14,7
|
30,7
|
18,5
|
36,4
|
Keflavik
|
58
|
930
|
21,8
|
63,5
|
39,7
|
87,6
|
Gran Canaria
|
59
|
916
|
8,2
|
32,3
|
6,0
|
21,0
|
Lyon
|
61
|
896
|
1,4
|
13,8
|
8,2
|
16,1
|
Larnaka
|
63
|
885
|
17,8
|
44,8
|
22,7
|
48,2
|
Mediolan/LIN
|
64
|
859
|
-3,9
|
-3,7
|
0,0
|
1,0
|
Tuluza
|
65
|
853
|
14,1
|
16,6
|
15,2
|
18,8
|
Marsylia
|
68
|
805
|
2,4
|
5,6
|
5,2
|
7,0
|
Bolonia
|
70
|
760
|
5,9
|
19,2
|
6,6
|
20,7
|
Bazylea
|
71
|
739
|
10,9
|
14,3
|
5,2
|
10,1
|
Charleroi
|
72
|
682
|
11,8
|
14,1
|
3,1
|
11,7
|
Goeteborg
|
73
|
654
|
6,1
|
8,9
|
5,5
|
9,8
|
Walencja
|
76
|
623
|
16,6
|
30,4
|
15,3
|
30,4
|
Bergen
|
79
|
599
|
4,1
|
5,0
|
0,8
|
0,5
|
Malta
|
81
|
581
|
17,4
|
25,3
|
20,2
|
32,2
|
Hanower
|
82
|
74
|
10,0
|
6,8
|
4,9
|
4,2
|
East Midlands
|
85
|
559
|
0,9
|
8,6
|
4,8
|
10,3
|
Eindhoven
|
91
|
526
|
129,4
|
25,1
|
32,0
|
30,0
|
Rzym/CIA
|
93
|
495
|
7,2
|
-21,9
|
6,0
|
1,8
|
Sewilla
|
104
|
433
|
6,4
|
14,6
|
7,1
|
16,8
|
Trondheim
|
107
|
420
|
-0,2
|
0,2
|
0,6
|
2,9
|
Londyn/LCY
|
110
|
410
|
-1,5
|
8,3
|
0,7
|
6,4
|
Stavanger
|
112
|
400
|
1,0
|
-7,5
|
-1,0
|
-7,5
|
Luksemburg
|
119
|
339
|
28,1
|
37,5
|
18,4
|
35,8
|
Aberdeen
|
127
|
290
|
1,7
|
-10,4
|
-0,2
|
-13,6
|
Girona
|
135
|
258
|
26,9
|
20,5
|
16,0
|
7,1
|
Cork
|
137
|
249
|
1,3
|
11,5
|
1,2
|
10,0
|
Brema
|
139
|
245
|
-0,6
|
0,1
|
-4,5
|
-7,2
|
Sztokholm/NYO
|
142
|
222
|
5,1
|
20,7
|
2,2
|
20,2
|
Sztokholm/BMA
|
122
|
219
|
-1,7
|
2,3
|
1,3
|
1,8
|
Malmoe
|
148
|
195
|
-2,0
|
-3,9
|
-0,4
|
5,6
|
W czerwcu wiele portów regionalnych w Europie Zachodnich osiągało nadal spektakularne wyniki. Szczególnie te położone w regionach turystycznych – Półwysep Iberyjski (Portugalia!), Cypr, Malta. Oczywiście tu liderami były tanie linie. Tam gdzie mają one ograniczoną aktywność (wiele portów w Niemczech i Francji) wyniki są relatywnie słabe. Icelandair (i Keflavik) idą „jak burza” wciąż rozwijając tranzytowe przewozy transatlantyckie.
W Norwegii rozwój ruchu „dusi” specjalny podatek od podróży lotniczych.
Dość zróżnicowane są wyniki w UK. Tu fundamentalnym pytaniem jest, kiedy i jakie warunki „rozwodu”, w odniesieniu do transportu lotniczego, wynegocjują EU i rząd brytyjski.
Czytaj także:
Barometr lotniska europejskie - czerwiec 2017. Wspaniałe zakończenie świetnego półrocza
Marek Serafin
PRTL.pl
Główne źródło danych: ACI Europe
ACI | Komunikacja | Konkurencja | Lotnisko | Odprawa pasażerska | Oferowanie | Opłaty | Pasażer | Praca | Przewozy | Rozwój
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.