INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie – wrzesień 2017. Trwa hossa na europejskim rynku lotniczym

Marek Serafin, 2017-12-04
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich we wrześniu 2017 wyniosła 8,7%. Była identyczna, jak w sierpniu. Tak więc w okresie całego szczytu letniego europejskie porty i linie lotnicze odnotowały bardzo dobre wyniki. Decyduje o nich dobra sytuacja gospodarcza w większości krajów oraz uspokojenie polityczno-militarne w „najtrudniejszych” rejonach.

 

We wrześniu nieco mniejsze już znaczenie ma element bazy porównawczej - wyższa niż w sierpniu dynamika września 2016. Wrzesień 2016 - 4,9%, a w sierpniu tylko - 2,0%. Nadal wyjątkowo wysoką dynamikę mają lotniska w krajach poza-unijnych. Tu element bazy porównawczej ma bardzo duże znaczenie.

 

W barometrze uwzględnione są aż 252 lotniska europejskie. Praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 252 lotniska reprezentują ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.

 

Porty europejskie (dane miesięczne)


Miesiąc

2016/15 lub 2017/16 w %

2016/14 lub 2017/15 w %

2016/13 lub 2017/14 w %

Październik

6,1

12,0

17,9

Listopad

7,1

11,7

17,5

Grudzień

10,9

15,8

22,2

ROK 2016

5,1

10,5

16,4

Styczeń 2017

8,9

15,5

21,2

Luty

5,2

15,8

21,5

Marzec

6,6

14,0

20,3

Kwiecień

14,1!!

17,4

21,3

Maj

8,2

12,5

18,7

Czerwiec

10,1

13,1

16,7

Lipiec

9,6

14,4

22,1

Sierpień

8,7

11,4

17,1

Wrzesień

8,7

14,3

21,3

 

Wrzesień 2017. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.

 

Porównanie do 2016/15/14

 

 

Rok 2017/16

Rok 2017/15

Rok 2017/14

Porty w UE

7,5

14,7

21,8

Poza UE

13,1

12,9

19,5

Ruch międzynarodowy

9,7

15,6

21,7

Ruch międz. UE

8,1

16,0

22,7

Ruch międz. Non-UE

17,2

13,8

17,4

Ruch krajowy

5,4

10,3

20,1

Ruch krajowy UE

4,3

9,1

17,5

Ruch krajowy non-UE

7,3

12,4

24,5

 

Zmiany w liczbie startów i lądowań

 

Starty i lądowania

2017/2016

2017/2015

2017/2014

Łącznie

4,0

7,0

10,6

Kraje EU

3,3

7,8

11,4

Kraje non-EU

6,3

4,3

8,1

 

Dane historyczne.

 

W sierpniu 2017 wzrost ruchu w portach unijnych (7,2%) był znacznie niższy niż w poza-unijnych (14,2%), w lipcu odpowiednio – 7,6% i 15,2%, w czerwcu - 8,8% i 15,1%, w maju - 7,7% i 9,9% - w kwietniu - 14,1% i 14,2%, w marcu - 6,4% i 7,4%, w lutym - 5,5% i 4,2%, w styczniu 10,0% i 5,4%, w grudniu 2016 - 11,8% i 3,9%,w listopadzie 8,0% i 3,9%, w październiku 7,1% i 2,7%.

 

Wciąż rozwijają się wszystkie najważniejsze segmenty ruchu, nie tylko te obsługiwane przez tanie linie. Wyniki największych graczy europejskich podajemy w Barometrach Wyniki przewozowe największych linii europejskich.

 

Z punktu widzenia geograficznego cały czas wręcz fantastyczne wyniki mają kraje w Europie Środkowej. To przede wszystkim efekt coraz ostrzejszej walki konkurencyjnej FR – W6. Obie te linie stale bardzo dynamicznie zwiększają oferowanie w naszym regionie. Oczywiście u podstaw ich sukcesów, jak również niektórych innych przewoźników, takich, jak LOT leży wciąż niewykorzystany duży popyt.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) na najważniejszych rynkach europejskich: 09.2017 do 09.2016

 

Kraj

AT

BE

BG

CZ

DK

FI

FR

Indeks

 3,3

7,0

12,2

16,3

1,1

9,5

6,9

 

Kraj

GR

ES

NL

LT

LV

DE

NO

PT

Indeks

7,9

7,9

7,5

12,8

15,2

4,4

2,7

15,6

 

Kraj

RU

RO

RS

SI

CH

SE

TR

UA

HU

GB

IT

Indeks

14,0

17,2

11,7

18,9

6,8

4,6

17,1

19,9

13,3

5,0

7,4

 

Uwaga:

- nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z niektórych polskich lotnisk. Szczegółowe, pełne dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska.

 

Wyniki września i ich struktura są bardzo podobne do tych, które odnotowano w dwóch poprzednich miesiącach szczytu letniego. W większości dużych rynków zachodnio-europejskich ma miejsce równomierny, stabilny i relatywnie wysoki wzrost. Oczywiście interpretując wyniki należy uwzględnić kwestię bazy porównawczej, między innymi niskie dynamiki wzrostu, a nawet spadki ruchu związane z zagrożeniem terrorystycznym – zamach w Nicei w lipcu 2016 oraz kryzysem militarno-politycznym na Bliskim Wschodzie.

 

Jak pokazuje Barometr Polska 09.2017 również w Polsce miał miejsce bardzo duży wzrost ruchu – aż o 18,9%.

 

Największe huby europejskie – wrzesień 2017 (zmiany w %) i narastająco

 

 Lotnisko

Miejsce w

mies.

Pax

(tys.)

Zmiana w

2017/16

Zmiana

2017/15

Narastająco

2017/16

Narastająco

2017/15

Londyn/LHR

1

6 930

1,9

2,4

3,0

3,8

Amsterdam

2

6 268

6,7

14,6

7,7

17,5

Frankfurt

3

6 229

5,4

7,3

4,6

3,4

Paryż/CDG

4

6 205

6,7

4,7

5,4

4,7

Istambuł

5

6 027

7,3

6,5

3,6

3,2

Madryt

6

4 807

4,3

11,0

6,1

14,2

Monachium

9

4 371

4,2

10,5

6,0

9,0

Rzym/FCO

10

3 978

-2,0

-2,4

-1,0

1,8

Zurych

18

2 743

5,5

11,7

6,4

13,5

Kopenhaga

20

2 672

0,0

7,7

1,7

11,6

 

To był prawie historyczny miesiąc. Hub KLM-u (AMS) po raz pierwszy wyprzedził hub „starszego brata” linii, Air France-u (CDG). Obraz sytuacji oddaje najlepiej porównanie indeksów do 09.2015. Eliminujemy wtedy efekt „nadzwyczajnych zawirowań”. Widzimy, że liderami szybkiego wzrostu są AMS, ZRH (hub innego młodszego brata – LX), MAD (trzeci młodszy brat – IB) oraz drugi hub LH – MUC.) FCO coraz silniej odczuwa praktyczne bankructwo „Alitalii Nr2”.

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – wrzesień 2017 i narastająco.

 

 Lotnisko

Miejsce

mies.

Pax

(tys.)

Zmiana

2017/16

Zmiana

2017/15

Narastająco

2017/16

Narastająco

2017/15

Barcelona/BCN

7

4 636

6,4

16,7

7,7

19,6

Londyn/LGW

8

4 634

3,2

10,3

6,7

13,5

Antalya

12

3 680

49,8

0,6

43,2

-7,6

Palma De Mallorca

13

3 641

6,9

17,0

6,4

17,1

Istambuł/SAW

15

2 945

7,9

7,4

4,0

10,1

Manchester

16

2 877

7,5

18,0

10,5

20,9

Paryż/ORY

17

2 765

0,3

3,9

3,3

7,8

Dublin

19

2 735

6,5

18,0

6,2

18,8

Lizbona

21

2 575

15,6

31,3

19,7

30,8

Oslo

22

2 489

4,7

8,7

7,3

11,4

Dusseldorf

23

2 483

3,7

9,6

9,1

12,6

Londyn/STN

24

2 450

12,2

20,0

7,3

16,7

Sztokholm/ARN

26

2 418

6,8

12,6

9,2

15,7

Bruksela

27

2 394

6,1

3,1

16,3

5,1

Ateny

28

2 297

7,9

23,7

8,1

19,0

Mediolan/MXP

29

2 136

15,6

18,1

15,0

18,4

Berlin/TXL

30

2 032

-3,7

0,5

1,1

2,1

Tel Awiw

31

2 007

6,8

18,5

15,1

24,5

Hamburg

33

1 728

9,0

16,5

9,8

13,4

Helsinki

34

1 685

10,6

16,8

9,3

14,5

Genewa

40

1 419

6,3

10,6

5,4

10,6

 

I tu warto skoncentrować się na analizie porównawczej dynamik do roku 2015. Widzimy wtedy, że większość europejskich dużych portów nie-hub-owych rozwijała się bardzo szybko, znacznie szybciej niż wielkie hub-y.

 

W HEL dynamiczny rozwój AY (nowe A350) ma ogromny wpływ na wyniki. W LIS wciąż o wysokiej dynamice decydują tanie linie oraz TAP.

 

Coraz wyraźniej wraca ruch do Antalyi, a we wrześniu, po raz pierwszy w tym roku, dynamika do 2015 jest dodatnia. SAS rozwija w STO/ARN połączenia nie-hub-owe, „kosztem” CPH.

 

Po okresie osłabienia rośnie dynamika wzrostu ruchu w STN. Od dość dawna jednym z liderów wśród portów regionalnych jest MAN.

 

TXL notuje już spadki ruchu, podczas, gdy SXF nadal rozwija się w imponującym tempie. A daty otwarcia nowego portu berlińskiego wciąż nie ustalono.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej wrzesień 2017 (zmiany w %) oraz narastająco.

 

 Lotnisko

Miejsc

mies.

Pax

(tys.)

Zmiana

2017/16

Zmiana

2017/15

Narastająco

2017/16

Narastająco

2017/15

Moskwa/SVO

11

3 748

15,7

25,4

 18,4

25,4

Moskwa/DME

14

3 139

7,2

1,4

8,3

-1,2

Wiedeń

29

2 430

3,3

6,6

5,7

6,8

St. Petersburg

35

1 669

20,5

19,4

24,2

19,7

Warszawa

36

1 649

24,0

42,4

24,5

37,7

Praga

37

1 613

15,9

27,1

19,2

27,5

Budapeszt

45

1 246

13,3

22,6

14,6

25,8

Bukareszt

48

1 239

14,6

36,7

18,7

38,7

Kijów

54

1 073

19,5

41,1

24,8

44,6

Sofia

79

603

19,7

50,8

38,0

58,9

Jekaterynburg

85

572

26,6

26,0

26,6

23,1

Ryga

86

570

15,2

21,2

11,4

16,6

Belgrad

87

568

9,3

15,5

8,9

10,2

Kraków

90

545

16,3

34,0

15,5

34,7

Katowice

98

483

23,1

33,9

20,5

26,3

Wilno

110

409

10,1

24,8

-7,2

6,5

Mińsk

112

401

13,7

6,6

-

-

Tbilisi

 117

 369

34,3

73,9

40,8

70,3

Zagrzeb

122

330

15,0

21,9

11,4

18,9

Wrocław

128

289

22,3

23,2

19,9

22,5

Kiszyniów

131

282

23,5

29,4

26,9

24,4

Kluż

133

271

36,1

76,6

52,8

80,8

Tallinn

136

268

24,1

29,2

18,1

19,0

Tirana

137

267

24,4

29,2

24,6

32,9

Bratysława

143

221

16,0

26,8

9,8

38,4

Poznań

144

217

8,5

68,4

3,2

15,1

Ljubljana

156

180

18,9

14,5

20,4

14,3

Prisztina

158

170

15,0

22,7

7,7

18,4

Timiszoara

161

151

19,4

69,8

53,7

72,6

Kowno

184

81

23,3

9,3

73,9

100,5

Charków

186

79

25,6

97,9

39,4

161,6

 

Uwaga:

  • w przypadku LJU dynamiki do 2016 i 2015 ustaliliśmy na podstawie danych z portalu anna.aero,
  • poprawiliśmy dynamikę narastająca dla POZ – do 2015

 

Zdecydowana większość lotnisk naszym regionie ma wciąż dwucyfrowe dynamiki wzrostu. Liderują porty obsługujące największe aglomeracje.

 

Wciąż świetne wyniki mają wielkie i średniej wielkości porty rosyjskie na czele ze SVO, które szybko zbliża się do pierwszej dziesiątki. DME prawie „dogoniło” już rok 2015, czyli okres przed bankructwem TransAero.

 

Cały czas wspaniałe wyniki mają wszystkie duże porty w Europie Środkowej. WAW i PRG „ścigają się” o drugie miejsce po VIE, a BUH prawie już dogonił BUD. W przypadku aglomeracji warszawskiej musimy pamiętać, że obsługują ją dwa porty – WAW i WMI. We wrześniu obsłużyły one o 17,9% pasażerów więcej niż PRG. W sierpniu różnica wyniosła 15,7%, w lipcu - 16,6%,w czerwcu -18,9%, a w maju - 21,7%. W całym roku 2016 różnica wyniosła 20,1%, i była istotnie wyższa niż w 2015 – 14,6%. Rozwój PRG przyspiesza dzięki ekspansji tanich linii (FR). Jest bardzo prawdopodobne, że różnica będzie malała, również dlatego, iż oba porty warszawskie mają coraz większe problemy z przepustowością, a szczególnie modliński.

 

Wciąż ogromną dynamikę mają prawie wszystkie rynki w Europie Południowo – Wschodniej – na czele z rumuńskim. Spadek liczby obsłużonych pasażerów w Wilnie – narastająco – wynika z faktu, iż w tym roku port był przez kilka tygodni zamknięty, a część ruchu przejęło Kowno.

 

Wybrane porty regionalne wrzesień 2017 i narastająco (zmiany w %)

 

Lotnisko

Miejsce

mies.

Pax

(tys.)

Zmiana

2017/16

Zmiana

2017/15

Narastająco

2017/16

Narastająco

2017/15

Malaga

32

1 975

11,1

28,8

12,6

29,0

Ankara

38

1 527

29,2

40,1

18,

23,7

Alicante

39

1 437

10,9

31,1

12,9

31,3

Birmingham

41

1 363

12,9

30,7

15,8

31,2

Nicea

42

1 336

9,9

10,6

6,4

10,0

Izmir

43

1 271

16,4

8,0

6,5

3,6

Kolonia

44

1 256

2,3

14,7

4,2

22,5

Stuttgart

48

1 171

3,4

3,7

3,1

4,7

Berlin/SXF

49

1 169

3,3

49,2

14,6

61,1

Mediolan/BGY

51

1 142

11,2

19,7

11,8

19,5

Faro

52

1 116

17,4

38,5

16,3

36,8

Wenecja

53

1 092

8,0

17,6

6,5

16,9

Gran Canaria

56

1 017

14,9

33,7

7,6

21,4

Glasgow

57

974

4,2

8,7

6,7

14,6

Larnaca

59

953

14,2

42,6

17,7

43,2

Lyon

61

941

8,1

21,0

7,9

17,4

Mediolan/LIN

62

889

-0,7

-5,5

-0,4

-0,5

Keflawik

64

869

23,9

78,3

31,3

78,5

Charleroi

71

709

9,8

8,4

5,8

11,1

Hanower

74

659

12,5

15,1

8,4

7,5

Goeteborg

76

654

6,9

9,0

6,7

10,8

Malta

77

629

16,7

24,2

18,2

27,4

Eindhowen

83

585

16,7

38,3

22,9

29,0

Bergen

84

573

4,4

4,8

2,2

1,7

East Midlands

88

555

2,9

9,5

3,9

9,8

Rzym/CIA

97

485

4,4

4,0

5,5

-0,2

Londyn/LCY

113

395

-3,1

-1,6

-0,6

5,1

Luksemburg

119

349

21,5

31,2

19,4

32,8

Girona

 138

254

28,0

17,2

17,9

12,4

Sztokholm/BMA

 141

232

-5,0

-7,8

1,1

1,1

Malmoe

 146

212

-3,1

-6,3

-1,2

0,5

Sztokholm/NYO

 148

203

5,4

13,1

4,0

18,6

 

W przypadku lotnisk z krajów spoza naszego regionu obraz sytuacji nie jest już takiej jednoznacznie jasny. Wciąż, szczególnie dobre wyniki mają porty położone w regionach turystyczno-wakacyjnych – Półwysep Iberyjski (Portugalia). Dzieje się tak, pomimo poprawy sytuacji w Turcji, ale Afryka Północna jest wciąż w kryzysie. W portach regionalnych, prawie zawsze, liderami wzrostu są tanie linie. To od nich, w ogromnym stopniu zależą wyniki w danym porcie

 

Icelandair (i Keflavik) wciąż rozwijają przewozy północnoatlantyckie, głównie tranzytowe, stanowiąc bardzo tanią alternatywę dla znacznej części Europy Zachodniej, a przede wszystkim, Północnej.

 

Stopniowo poprawia się sytuacja w Norwegii – po małym kryzysie związanym z wprowadzeniem specjalnego podatku od podróży lotniczych.

 

Dobre, ale nie już nie wspaniałe wyniki miały regionalne porty brytyjskie. Ale to jeszcze nie jest bezpośredni efekt BREXIT-u.

 

Słabe wyniki odnotowały porty miejskie: LIN, LCY, BMA.

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

 

Tagi:

ACI | Komunikacja | Lotnisko | Odprawa pasażerska | Pasażer | Popyt | Praca | Przewozy | Rozwój


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony