INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Czy rozbudowa lotniska w Radomiu jest właściwym rozwiązaniem problemów infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej?

Tak, jestem przekonany, że to dobry pomysł

Trudno powiedzieć, czas pokaże

Mam poważne wątpliwości, zabrakło głębszych analiz i konsultacji z przewoźnikami

Nie, to fatalny pomysł z punktu widzenia przewoźników i pasażerów

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie - maj 2018. Część I. Niewielki wzrost dynamiki ruchu

Marek Serafin, 2018-08-27
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w maju wyniosła 6,1%. W kwietniu było to5,0%, w marcu aż 8,9%, w lutym – 6,5,%. A ubiegły rok miał najwyższy indeks wzrostu od 14 lat – aż 8,5%.

 

Niewielkie spowolnienie dynamiki wzrostu ma szereg przyczyn. Jedną z głównych jest wzrost kosztów linii lotniczych (paliwo, choć nie tylko), który uniemożliwia im kontynuowanie bardzo agresywnej polityki cenowej. Nadal porty w krajach poza-unijnych rozwijają przewozy szybciej niż w unijnych, ale indeksy wzrostu nie są już aż tak spektakularnie wysokie, jak rok temu, gdy wiele krajach wychodziło z kryzysu rynkowego (Turcja).

 

W maju bardzo wolno rósł ruch krajowy, zarówno w krajach UE, jako pozostałych.

 

W barometrze uwzględnione jest 229 lotniska europejskich. Praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 229 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.

 

Porty europejskie (dane miesięczne)


Miesiąc
2017/16 lub 2018/17 w %
2017/15 lub 2018/16 w %
2017/14 lub 2018/15 w %
ROK 2016
5,1
10,5
16,4
Kwiecień
14,1!!
17,4
21,3
Maj
8,2
12,5
18,7
Czerwiec
10,1
13,1
16,7
Lipiec
9,6
14,4
22,1
Sierpień
8,7
11,4
17,1
Wrzesień
8,7
14,3
21,3
Październik
7,8
14,3
20,6
Listopad
7,9
15,5
20,8
Grudzień
5,0
15,3
21,3
Rok 2017
8,5
13,9
19,9
Styczeń
7,4
16,9
23,9
Luty
6,5
11,8
23,1
Marzec
8,9
16,1
24,1
Kwiecień
5,0
19,9
22,9
Maj
6,1
14,8
19,2

 

Maj 2018. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.

 

Porównanie do 2017/16/15

 

 

Rok 2018/17

Rok 2018/16

Rok 2018/15

Porty w UE

5,5

13,5

19,7

Poza UE

8,0

19,6

17,1

Ruch międzynarodowy

7,5

17,0

21,1

Ruch międz. UE

6,4

14,6

21,3

Ruch międz. Non-UE

12,4

27,6

20,3

Ruch krajowy

1,8

7,4

13,6

Ruch krajowy UE

1,3

7,3

12,9

Ruch krajowy non-UE

1,0

6,2

12,2

 

Zmiany w liczbie startów i lądowań

 

Starty i lądowania

2018/2017

2018/2016

2018/2015

Łącznie

2,6

6,7

10,1

Kraje EU

1,9

6,0

10,7

Kraje non-EU

4,2

9,3

7,5

 

Dane historyczne

 

W kwietniu 2018 wzrost ruchu w portach unijnych (3,4%) był znacznie niższy niż w poza-unijnych w marcu było to, odpowiednio - 7,9% i 12%, (5,2%), w lutym- 5,2% i 10,8%, w styczniu - 5,2% i 14,6%, w grudniu 2017 - 4,0% i 8,5%, listopadzie 6,8% i 11,6%, w październiku 6,6% i 11,9%, we wrześniu 7,5% i 13,1%, w sierpniu, 7,2% i 14,2% w lipcu - 7,6% i 15,2%, w czerwcu - 8,8% i 15,1%, w maju - 7,7% i 9,9%.

 

Nadal bardzo stabilnie, w zrównoważony sposób, rozwijają się wszystkie najważniejsze segmenty ruchu, nie tylko te obsługiwane przez tanie linie. Wyniki największych graczy europejskich podajemy w Barometrach Wyniki przewozowe największych linii europejskich”.

 

Z punktu widzenia geograficznego cały czas bardzo dobre lub dobre wyniki, mają wszystkie kraje w Europie Środkowej. W sezonie letnim obniżyły się indeksy wzrostu w Czechach i Rumunii. W tym drugim kraju przez bardzo wiele miesięcy dynamiki były rekordowo wysokie. Wciąż zwiększa tempo swojego rozwoju LOT, którego indeksy wzrostu oferowania powodują wręcz zdumienie. Polski przewoźnik zwiększa swoje udziały w przewozach ruchu tranzytowego. Otworzył bazę B787 w Budapeszcie.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) na najważniejszych rynkach europejskich: 05.2018 do 04.2017

 

Kraj

AT

BE

BG

CZ

DK

FI

FR

Indeks

3,3

3,5

18,8

7,8

6,3

11,8

3,8

 

Kraj

GR

ES

NL

LT

LV

DE

NO

PT

Indeks

19,0!

6,2

3,3

15,1

20,4

1,0

2,3

9,1

 

Kraj

RU

RO

RS

SI

CH

SE

TR

UA

HU

GB

IT

Indeks

8,6

5,1

10,6

15,4

6,6

-0,4

7,5

20,7

13,4

2,7

5,4

 

Uwaga:

  • nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z niektórych polskich lotnisk. Szczegółowe, pełne dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska.

 

Wyniki maja, podobnie jak kwietnia, były zróżnicowane.

 

W naszym regionie utrzymuje wysokie tempo rozwoju rynek polski, węgierski, bułgarski, rynki krajów nadbałtyckich, słoweński. W Europie Zachodniej spadła nieco dynamika portów na Półwyspie Iberyjskim. Pewne znaczenie ma tu „powrót” Turcji, jako destynacji turystycznej. Jednak należy też pamiętać, że w roku 2017 indeksy wzrostu były tam spektakularnie wysokie. Rynek fiński wciąż „mknie” razem z Finnairem. Poprawiła się sytuacja w Norwegii. Rynek brytyjski, ze znanych, politycznych powodów, jest w fazie stagnacji. Niemcy i Austria nadal odczuwają skutki bankructwa Air Berlin. Od bardzo wielu miesięcy na tle Europy i naszego regionu świetnie wypada rynek polski – w maju indeks aż 15,9% - patrz Barometr Polska 05.2018.

 

Niższy był indeks wzrostu w Turcji, ale i tak „stary” kryzys się skończył. Być może idzie nowy – ekonomiczno-finansowy.

 

Błyskawicznie rośnie ruch na Ukrainie. Ogromne znaczenie ma tu zniesienie wiz do UE.

 

Największe huby europejskie - maj 2018 (zmiany w %)

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Londyn/LHR

1

6 680

3,1

6,1

30 960

1,9

6,2

Amsterdam

2

6 400

3,0

11,5

27 662

5,8

15,5

Frankfurt

3

6 137

9,5!

15,7

26 311

8,9

13,6

Paryż/CDG

 4

6 083

2,1

5,9

27 424

2,2

7,3

Stambuł

 5

5 496

-0,3

5,2

27 037

14,0

11,9

Madryt

6

4 957

9,6

15,6

22 384

8,5

16,6

Monachium

8

4 079

3,6

10,4

17 461

2,4

9,1

Kopenhaga

16

2 749

6,5

7,9

11 769

6,4

15,2

Zurych

18

2 706

8,4

12,6

11 495

2,4

5,2

 

Amsterdam regularnie zajmuje już drugie miejsce. Jednak sukcesy zaskoczyły zarządzających portem, którzy przekonali rząd do potrzeby administracyjnego podziału ruchu w aglomeracji amsterdamskiej. Napiszemy o tym, niedługo, oddzielny tekst.

 

Inne podejście, póki co, ma Frankfurt, który rozwija przewozy bardzo szybko, między innymi, dzięki coraz większemu oferowaniu Ryanaira. Niespodziewany, minimalny spadek odnotował IST. Wyniki czerwca były ponownie dobre, ale teraz zaczyna się w Turcji poważny kryzys walutowo-ekonomiczny. Może mieć niezbyt dobre skutki dla rynku wewnętrznego, tak, jak i konflikt kraju z USA i UE. Madryt rozwija się modelowo. We wszystkich segmentach rynku.

 

Koniec części pierwszej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | Przewozy | Porty lotnicze | Oferowanie


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony