Barometr lotniska europ.
Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w lutym wyniosła 5,0%. W styczniu było to jedynie 4,2%, w grudniu - 6,1%, w listopadzie - 6,4%, w październiku - 6,5%, a wewrześniu - 5,0%. W całym roku 2018 odnotowano indeks 6,1%. Był o 2,4ppct. niższy niż w roku 2017. Wynik lutego potwierdza lekkie osłabienie popytu na rynku europejskim.
W lutym, po raz czwarty z rzędu porty w krajach UE miały wyższą dynamikę wzrostu niż w krajach poza-unijnych. Różnica była dość istotna, a decydujące znaczenie miał, ponownie, znaczny spadek ruchu w portach tureckich.
W barometrze uwzględnione jest aż 248 lotnisk europejskich. Praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 248 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.
Porty europejskie (dane miesięczne)
Miesiąc
|
2018/17 lub 2019/18 w %
|
2018/16 lub 2019/17 w %
|
2018/15 lub 2019/16 w %
|
Rok 2017
|
8,5
|
13,9
|
19,9
|
Styczeń
|
7,4
|
16,9
|
23,9
|
Luty
|
6,5
|
11,8
|
23,1
|
Marzec
|
8,9
|
16,1
|
24,1
|
Kwiecień
|
5,0
|
19,9
|
22,9
|
Maj
|
6,1
|
14,8
|
19,2
|
Czerwiec
|
6,8
|
17,6
|
20,6
|
Lipiec
|
4,8
|
14,9
|
19,5
|
Sierpień
|
5,1
|
14,3
|
16,8
|
Wrzesień
|
5,0
|
13,6
|
20,1
|
Październik
|
6,5
|
14,5
|
21,0
|
Listopad
|
6,4
|
14,6
|
23,0
|
Grudzień
|
6,1
|
12,1
|
23,5
|
ROK 2018
|
6,1
|
14,6
|
20,5
|
Styczeń
|
4,2
|
12,1
|
22,1
|
Luty
|
5,0
|
11,6
|
17,6
|
Luty 2019. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.
Porównanie do 2018/17/16
|
Rok 2019/18 |
Rok 2019/17 |
Rok 2019/16 |
Porty w UE |
5,5 |
10,9 |
17,1 |
Poza UE |
3,3 |
14,1 |
19,4 |
Ruch międzynarodowy |
6,1 |
13,3 |
21,9 |
Ruch międz. UE |
5,7 |
12,0 |
20,4 |
Ruch międz. Non-UE |
7,6 |
19,4 |
29,1 |
Ruch krajowy |
2,0 |
7,3 |
7,4 |
Ruch krajowy UE |
4,6 |
7,0 |
6,9 |
Ruch krajowy non-UE |
-1,9 |
7,6 |
8,3 |
Zmiany w liczbie startów i lądowań
Starty i lądowania |
2019/2018 |
2019/2017 |
2019/2016 |
Łącznie |
3,5 |
6,5 |
6,0 |
Kraje EU |
3,9 |
6,4 |
6,2 |
Kraje non-EU |
2,1 |
6,8 |
5,4 |
W lutym był wyraźnie określony najważniejszy powód niskiego indeksu wzrostu ruchu w europejskich portach. To spadek ruchu krajowego w krajach non-UE, przede wszystkim, w Turcji. Tu powodem jest przygotowywanie się do „wielkich przenosin” ze starego do nowego portu istambulskiego. Ruch międzynarodowy zarówno w krajach UE, jak i non-UE rósł dość szybko.
Dane historyczne.
W styczniu 2018 ruch w portach unijnych był wyższy niż w poza-unijnych – 4,7 i 2,6%. W grudniu było to, odpowiednio, 6,9% i 3,5%, w listopadzie - 6,7% i 5,3%, w październiku - 6,3% i 7,2%, we wrześniu - 4,9% i 5,6%, w sierpniu - 4,6% i 6,7%, w lipcu - 4,3% i 6,8%, w czerwcu - 5,8% i 10,0%, w maju - 5,5% i 8,0%, w kwietniu -3,4% i 10,4%, w marcu - 7,9% i 12,0%, w lutym - 5,2% i 10,8%.
Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) na najważniejszych rynkach europejskich: 02.2019 do 02.2018
Kraj |
AT |
BE |
BG |
CZ |
DK |
FI |
FR |
Indeks |
22,1 |
0,1 |
4,7 |
3,8 |
1,9 |
3,7 |
6,0 |
Kraj |
GR |
ES |
NL |
LT |
LV |
DE |
NO |
PT |
Indeks |
12,7 |
6,6 |
2,0 |
9,1 |
6,6 |
5,4 |
1,6 |
5,6 |
Kraj |
RU |
RO |
RS |
SI |
CH |
SE |
TR |
UA |
HU |
GB |
IT |
Indeks |
9,3 |
9,0 |
4,4 |
6,2 |
3,0 |
-3,4 |
-2,1 |
16,4 |
6,7 |
4,2 |
5,8 |
Uwaga:
Jak widzimy do wyjątków należały rynki, z dwucyfrowymi indeksami wzrostu. Ewenementem jest nadal rynek austriacki, którego główny port przeżywa prawdziwą inwazję tanich linii. W Europie Zachodniej „bronią się” niektóre duże rynki – Francja, Włochy, Hiszpania, Niemcy. Wśród mniejszych rynków wyróżnia się Grecje i Irlandia – 8,3%. Jednak w większości przypadków indeks spadł już poniżej 3%. W Europie Środkowej sytuacja jest nadal zróżnicowana. Żaden duży rynek nie osiągnął indeksu dwucyfrowego – najbliżej był rumuński. Wiele rynków notuje indeksy na poziomie 5-6%, a nawet poniżej. W Europie Wschodniej wciąż gna do przodu rynek ukraiński, ale i on zmniejszył tempo swojego sprintu. Wysokie tempo wzrostu utrzymują porty rosyjskie.
Zbliżająca się nieuchronnie upadłość linii WOW spowodowała spory spadek ruchu z/do Islandii – tym razem o 6,5%.
Wyniki największych graczy europejskich podajemy w Barometrach „Wyniki przewozowe największych linii europejskich”.
Największe huby europejskie - luty 2019
Lotnisko |
Miejsce w roku |
Pax (tys.) |
Zmiana 2019/18 |
Zmiana 2019/17 |
Narastająco W tys. |
Zmiana 2019/18 |
Zmiana 2019/17 |
Londyn/LHR |
1 |
5 482 |
1,6 |
4,1 |
11 411 |
1,9 |
3,6 |
Paryż/CDG |
2 |
5 087 |
7,1 |
10,0 |
10 455 |
4,9 |
8,9 |
Amsterdam |
3 |
4 844 |
2,0 |
11,7 |
9849 |
1,9 |
10,6 |
Stambuł |
4 |
4 721 |
-0,8 |
17,4 |
9 842 |
-1,8 |
22,2 |
Frankfurt |
5 |
4 554 |
4,3 |
13,2 |
9 206 |
3,3 |
11,6 |
Madryt |
6 |
4 148 |
5,9 |
15,8 |
8 533 |
6,1 |
14,9 |
Monachium |
10 |
3 065 |
3,6 |
3,9 |
6 159 |
4,3 |
4,9 |
Zurych |
14 |
2 031 |
3,4 |
8,2 |
4 159 |
4,7 |
8,5 |
Kopenhaga |
17 |
1 991 |
1,9 |
0,6 |
3 957 |
2,1 |
0,1 |
Wielkie hub-y europejskie notują coraz dłuższy okres wyraźnie wolniejszego rozwoju, nawet Madryt. Dość niespodziewanie wyróżnił się CDG, choć AF nie notuje zdecydowanie lepszych wyników. Zapomniał o dynamicznym rozwoju AMS.
Jak pokażemy w części II naszego Barometru SVO, dzięki bardzo szybkiemu rozwojowi SU, bardzo wyraźnie goni ścisłą europejską czołówkę. Tu decydujące znaczenie ma ruch domestic oraz tranzytowy Europa – Azja.
Koniec części pierwszej.
Marek Serafin
PRTL.pl
Lotnisko | Oferowanie | Popyt | Przewozy
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.