Barometr
Polska
We wrześniu dynamika wzrostu przewozów w polskich portach lotniczych była dość istotnie wyższa od sierpniowej i wyniosła aż 18,9%.W polskich portach obsłużono łącznie, w pewnym zaokrągleniu, 4 117,5 tys. pasażerów. Najwyższą dynamikę wzrostu ruchu nadal notują duże porty lotnicze: w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu, a spośród „maluchów” – Szczecin i Lublin.
Uwaga ogólna: lotniska nie podają szczegółowych danych przewozowych dotyczących między innymi przewozów poszczególnych linii lotniczych, dlatego też używamy dostępnych i aktualnych danych dotyczących ich oferowania.
Warszawa
Przewozy łączne: 1 650 tys. (w przybliżeniu) – wzrost aż o 24,1%.
Uwaga: Port podaje w kraju i dla mediów zagranicznych jedynie przybliżone/zaokrąglone dane. Dla sierpnia podał 1,7 mln.
Oferowanie (w tys. foteli, zmiany w %):
- łączne: 1 674,2 (+24,9!!!),
- LO: 876,1 (+30,2!!!),
- W6: 255,4 (+23,6!!),
- Grupa LH: 134,1 (-1,7),
- AF/KL: 65,3 (-2,3),
- FR: 79,4,
- Grupa IAG (BA/VY/EI): 30,5 (-10,8!),
- DY/D8: 21,9 (-34,9!!!), zawieszony rejs do LGW,
Dla całej aglomeracji warszawskiej ruch (1 901,3tys.) w porównaniu z wrześniem 2016 wzrósł aż o 20,2% W sierpniu było to też 20,2% ,w lipcu - 20,8%, a w czerwcu - 17,8%.
Cały czas przyśpiesza dynamika wzrostu oferowania LO – nowe, większe samoloty, większa liczba rejsów na obsługiwanych już trasach, nowe połączenia. Dokładniejsze dane podaliśmy w raporcie „Oferowanie w sezonie Lato 2017 w porównaniu z sezonem poprzednim”. Sieciowi konkurenci LOT-u utrzymali strukturę oferowania z poprzednich miesięcy. W6 po szczycie letnim utrzymał tempo wzrostu oferowania, nieco inaczej niż w poprzednich sezonach letnich.
I we wrześniu przewozy charterowe były na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Wskazuje na to fakt, iż indeks wzrostu ruchu jest bardzo zbliżony do indeksu wzrostu oferowania rozkładowego. Silny impuls wzrostowy powinno przynieść, w lecie 2018, wejście na ten rynek Ryanair Sun.
Warszawa/Modlin
Przewozy (rozkładowe): 251 338 - spadek o o 0,2%.
Przewozy zagranica – wzrost o 14,4%!
LF (zagranica): 89,5% (+ -0).
Oferowanie: 280,9 tys. foteli (-2,7%). Oferowanie zagranica + 14,7%.
Przewozy na trasach zagranicznych dynamicznie rosły, głównie dzięki większemu oferowaniu na obsługiwanych już trasach. LF był na poziomie z ubiegłego roku, teraz już znacznie poniżej średniego LF-a FR na całej siatce – we wrześniu 97%!! Ponownie wzrosła, o ponad 7ppct, przewaga FR nad W6 na trasach międzynarodowych w aglomeracji warszawskiej.
Kraków
Przewozy: 545 835 - wzrost o 16,3%.
Przewozy rozkładowe (międzynarodowe): 492 119 (+18,4!!).
Przewozy krajowe: 42 190 (+6,6).
Przewozy charterowe: 11 526 (-18,0).
Oferowanie (w tys. foteli), zmiany w %:
- łączne linii rozkładowych: 601,0 (+16,0),
- FR: 251,4 (+15,8!),
- LH/OS/4U/SN/LX: 106,5 (+8,2),
- LO: 47,4 (+7,7),
- U2: 80,1(+22,7!!),
- DY: 45,3 (+4,1),
- KL: 13,6 (+13,3)
- IAG (BA, VY): 13,0 (-7,1 ), brak sezonowych rejsów IB.
Wzrost ruchu znowu przyśpieszył. Tak, jak w poprzednich miesiącach decyduje o tym międzynarodowy ruch rozkładowy. Ponownie „przyśpieszył” FR. Jego oferowanie we wrześniu było większe niż w sierpniu. Na wolumen ruchu największy wpływ mają tanie linie, ale i oferta przewoźników sieciowych jest już bardzo szeroka. Operują wszystkie linie z grupy LH, a ich łączne oferowanie jest ponad dwukrotnie większe niż LO. Ale i oferta polskiej linii jest wyjątkowo bogata. Zdecydowanie największe krajowe oferowanie LO – głównie, aby zapewnić pełna ofertę tranzytową. „Tradycyjnie” już spadły przewozy charterowe, ale nie mają one większego wpływu na wyniki portu.
Gdańsk
Przewozy: 453 700 - wzrost o 17,6%.
Uwaga: Port przekazał dokładne dane kwartalne oraz wyniki poszczególnych trzech miesięcy.
Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:
Łączne: 488,2 (+11,1),
W6: 228,9 (+13,5!),
FR zagranica: 99,8(+22,3!!),
FR kraj: 37,4 (+46,1!!),
LO: 36,8(-1,9), mniejsze oferowanie krajowe, nowy rejs do TLV,
SK: 36,6 (+22,4),
LH: 28,2 (-14,3!), mniejsze a/c,
KL: 5,8, nowy, codzienny rejs do AMS.
Z danych kwartalnych wynika, że przewozy charterowe (niecałe 160 tys. w okresie 07-09) miały bardzo duży wpływ na świetne wyniki portu. Dynamika wyniosła około 40%. Przewozy miesięczne przekroczyły (średnia) 50 tys. Koniunkturę nakręca też bardzo ostra rywalizacja W6 – FR. Linie te walczą nie tylko o Trójmiasto, ale i o znaczną część Polski Północnej. SK rozwinął połączenia poza-hub-owe do ARN, BGO i OSL.
Od sezonu zimowego znaczącą siła rynkową stanie się KLM dzięki dwóm rejsom dziennie. Być może niezbyt odległy jest czas, gdy przewoźnik dołoży kolejny trzeci rejs. Szybko rosną przewozy krajowe – FR. Kolejny skok nastąpiłby po ponownym uruchomieniu przez przewoźnika rejsów do WRO – w Zimie 2017/18, ale w tył zwrot wykonuje na głównym rejsie do WAW.
Katowice
Przewozy: 482 794 - wzrost o 23,1%.
Przewozy rozkładowe: 228 356 (+15,6!).
Przewozy charterowe: 254 092 (+31,9!!!).
Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:
- łączne: 262,5 (+12,2),
- W6: 197,3 (+18,1!),
- LH/EW: 16,2(-51,0!!!), zawieszony bardzo „stary” rejs regionalny do DUS!! i znacznie mniejsze a/c do FRA,
- FR: 28,0 (+23,3!),
- LO: 17,2 (+100,0!!!),
- HV: 3,8 nowy rejs do AMS.
W przypadku KTW wyniki i struktura ruchu w trzech miesiącach szczytu letniego jest do siebie bliźniaczo podobna. Do poprzednich komentarzy może warto jedynie dodać uwagę, że spada udział w przewozach linii sieciowych, a rośnie nie tylko charterowych, ale i tanich (W6+FR).
Wrocław
Przewozy: 293 128 - wzrost o 22,3%.
Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:
- rozkładowe, łączne: 269,3 (+21,4),
- FR: 145,9 (+23,7!!),
- W6: 47,5 (+40,5!!),
- LH/EW/4U: 39,7 (+7,3),
- LO: 31,8 (+12,0), nowe rejsy do TLV.
I tu wyniki bardzo podobne do tych z poprzednich miesięcy letnich, a struktura ruchu i czynniki dynamizujące wzrost bardzo podobne do tych w GDN. Tylko tu zdecydowanym liderem jest FR, a W6 stara się zdecydowanie powiększyć „swoje poletko rynkowe”. Od zimy regres nastąpi na trasie do WAW (FR).
Poznań
Przewozy: 216 549 pasażerów - wzrost o 8,5%.
Przewozy rozkładowe: 126 477 (+3,6).
Przewozy charterowe: 89 686 (+16,4).
Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:
- łączne: 147,1 (+2,6),
- W6: 52,6 (+6,7),
- FR: 42,0 (-4,1),
- LH: 25,4 (-3,8),
- LO: 22,9(+36,3!!). Nowe rejsy do TLV i LWO plus 1 rejs dziennie do WAW.
POZ „czeka” na zimę, kiedy FR skokowo zwiększy oferowanie, uruchamiając aż pięć nowych połączeń. Ale i wyniki w końcówce lata nie są złe. To zasługa, podobnie, jak w kilku innych dużych portach, linii charterowych oraz dodatkowo LO. Przewoźnik uruchomił „boczne” połączenia międzynarodowe – do TLV i LWO, aby optymalizować wykorzystanie floty i wzmocnił system zasilania WAW ruchem tranzytowym..
Rzeszów
Przewozy: 65 358 pasażerów - wzrost o 4,0%.
Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:
- łączne: 68,5 (-3,9),
- FR: 39,3 (-10,3),
- LO: 23,7 (+20,3!), dodatkowa częstotliwość od maja 2017.
W tym miesiącu obok przewoźników charterowych wzrost zapewnił LOT Tak duży wzrost oferowania to nie tylko efekt dodatkowej częstotliwości do WAW, ale i wykorzystywania w wielu rejsach, zamiast Q400, znacznie większych samolotów odrzutowych. LOT oferował 260 rejsów (OW), co oznacza, że średnia wielkość samolotu to ponad 90 foteli!! W RZE LOT ma ogromną przewagę nad LH, jeżeli chodzi o możliwości pozyskiwania ruchu tranzytowego.
Szczecin
Przewozy: 54 709 - wzrost o 25,5%!!
Przewozy międzynarodowe rozkładowe: 34 400 (-4,2!!).
Przewozy krajowe: 21 235 (+146,2!!).
Przewozy charterowe: 3 080 (+90,2!).
Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:
- łączne: 61,7 (+20,3!),
- FR: 29,1 (+35,3), nowy, codzienny rejs do WAW. Mniejsze oferowanie międzynarodowe,
- W6: 16,6 (+18,6!!), więcej rejsów do SVG,
- LO: 12,6 (-0,8).
Dokładnie ten sam komentarz, co w ubiegłych miesiącach letnich, warto tylko zwrócić uwagę, że FR wycofując się z części połączeń krajowych z WAW pozostawił SZZ, aby nadal „korzystać” z położenia geograficznego miasta.
Lublin
Przewozy: 43 299 – wzrost o 24,9%!!
Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:
- łączne: 50,0 (+38,9),
- W6: 35,0 (+10,9), rejs do LPL uruchomiony w połowie maja,
- FR: 9,8 (+3,2),
- BM: 2,4 - nowy rejs wykonywany przy współpracy z LH, codziennie do MUC,
- LO: 2,8 - nowy rejs do TLV, raz w tygodniu.
LUZ W6 „stoi”. Razem z ofertą FR oferowanie tanich linii jest tu już większe niż z RZE (tylko FR). A od zimy dojdzie U2. Najciekawsze pytanie dotyczy jednak dalszej przyszłości. W przypadku LUZ, inaczej niż RZE, nowy układ lotniskowy obsługujący wielką aglomerację warszawską będzie miał duży, bezpośredni wpływ na sytuację i wyniki portu.
Bydgoszcz
Przewozy: 33 063 - spadek o 0,2%.
Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:
- łączne: 32,4 (+1,6),
- FR: 26,5 (-5,4),
- LH: 4,5 (+15,4),
- LO: 1,4 nowe połączenie do LWO.
Patrz komentarz z ubiegłego miesiąca.
Łódź
Przewozy: 16 097 – spadek o 17,9%.
Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:
- łączne: 16,6 (-40,1!!),
- FR: 16,6 (-2,4).
Jedyną istotną zmianę może tu chyba przynieść tylko „nowa konfiguracja warszawska”. Ale czy będzie to zmiana na lepsze?
Olsztyn/Szymany
Przewozy: 11 600.
Przewozy szacowane z oferowania.
Oferowanie w tys. foteli:
- łączne: 13,2,
- W6: 8,3 (LTN i OSL/TRF),
- FR: 4,9 (STN).
Może Lato 2018 przyniesie pozytywny przełom. W nadchodzącym sezonie zimowym pozostanie tylko LON.
Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze
Wrzesień utrzymał trendy rynkowe, opisywane wcześniej w odniesieniu do miesięcy szczytu letniego. Oczywiście najciekawsza zawsze jest przyszłość. Tu warto zwrócić uwagę na coraz większe turbulencje dotyczące aglomeracji warszawskiej. Opisywaliśmy je wcześniej w Komentarzach Tygodnia. Koniec lata potwierdza też, że w dużych aglomeracjach regionalnych bardzo szybko rosną i najprawdopodobniej będą rosły, przewozy charterowe. A dodatkowy impuls rozwojowy powinno przynieść wejście na rynek Ryanair Sun. Widać też wyraźnie, że z opisywanych wielokrotnie powodów, w dwóch portach regionalnych (RZE, SZZ) rosnącą rolę odgrywają przewozy krajowe.
Krótkie podsumowanie miesiąca
Po świetnym lecie już myślimy o zimie. Informacje o oferowaniu, które podaliśmy w raporcie Oferowanie w sezonie Zima 2017/18 w porównaniu z sezonem poprzednim” czyli wzrost liczby oferowanych foteli przez linie rozkładowe o 17,5% daje powody do ogromnego optymizmu. Również rynek charterowy zimowy powinien rozwijać się bardzo dynamicznie. Już nie tylko LOT oferuje zimowe chartery interkontynentalne przy wykorzystaniu samolotów dalekodystansowych.
Czytaj także:
Barometr Polska wrzesień 2017. Świetna passa trwa
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl
ACI | IATA | Komunikacja | Konkurencja | Lotnisko | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Praca | Przewozy | Rozwój
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.