INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr
Polska


Barometr Polska listopad 2017. Część II. Wyniki poszczególnych portów

Marek Serafin, 2018-01-10
     

W listopadzie dynamika wzrostu przewozów w polskich portach lotniczych była bardzo wysoka i wyniosła 15,3%.W polskich portach obsłużono łącznie 2 913,0 tys. pasażerów. Najwyższą dynamikę wzrostu ruchu odnotowały porty lotnicze w: Krakowie, Katowicach i Poznaniu, a spośród „maluchów” – Szczecin, Lublin i Bydgoszcz. Warszawa, Gdańsk i Wrocław odczuły zawieszenie części rejsów krajowych FR.

 

 

 

Uwaga ogólna: lotniska nie podają szczegółowych danych przewozowych dotyczących między innymi przewozów poszczególnych linii lotniczych, dlatego też używamy dostępnych i aktualnych danych dotyczących ich oferowania.

 

Warszawa

Przewozy łączne: 1 151 tys. – wzrost o 12,6%

 

Oferowanie (w tys. foteli, zmiany w %):

  • łączne: 1 446,4, (+15,7),
  • LO: 794,2 (+31,6!!!),
  • W6: 226,7 (+41,4!!),
  • Grupa LH: 136,0 (+3,6),
  • AF/KL: 50,5 (-1,9),
  • FR: 9,4 (-86,2!!!),
  • Grupa IAG (BA/VY/EI): 27,8 (-12,9),
  • DY/D8: 13,0 (-31,6!!!), zawieszony rejs do LGW.

 

Dla całej aglomeracji warszawskiej ruch (1 381,0 tys.) w porównaniu z listopadem 2016 wzrósł o 12,4%. W październiku było to 21,8%, a we wrześniu i sierpniu - 20,2%. Znacznie niższa dynamika wzrostu zarówno dla WAW, jak i całej aglomeracji to efekt zawieszenia przez FR rejsów do GDN i WRO. Dla WAW obniżyło to dynamikę wzrostu o ponad 5ppct.

 

LOT utrzymuje ogromną dynamikę wzrostu oferowania. Dokładniejsze dane podaliśmy w raporcie „Oferowanie w sezonie Lato 2017 w porównaniu z sezonem poprzednim”. Sieciowi konkurenci LOT-u utrzymali poziom oferowania i jego strukturę z poprzedniego sezonu. W6, w nietypowy dla siebie sposób, znacznie zwiększył tempo wzrostu oferowania pomimo niskiego sezonu. W październiku było to 31,5%, a w sierpniu i we wrześniu - „tylko” 23,6%. To inna strategia rynkowa niż w poprzednich sezonach zimowych, gdy linia dość znacznie zmniejszała ofertę. Najprawdopodobniej W6 uwzględnia tu problemy FR związane z wyczerpującą się przepustowością WMI. Węgierski przewoźnik, przynajmniej na razie, niezbyt przejmuje się wprowadzeniem, od lata 2018, ciszy nocnej w porcie Chopina.

 

Zawieszenie większości rejsów krajowych FR spowodowało niewątpliwie znaczne spadek w tej kategorii ruchu.

 

Warszawa/Modlin

Przewozy (rozkładowe): 229 668 - wzrost o 11,0%

LF: 87,9% (+2,4ppct)

Oferowanie: 261,2 tys. foteli (+8,0)

 

FR niewątpliwie jest obecnie na etapie re-ewaluacji swojej strategii dla aglomeracji warszawskiej. Opisywane przez nas wielokrotnie problemy spowodowały, iż WMI straciło pozycję polskiego lidera linii na rzecz KRK.

 

W porównaniu z październikiem wzrosła przewaga w oferowaniu FR nad W6 z 10,5% do 15,2%. Jednak to kwestia bazy porównawczej. W listopadzie 2016 przewaga ta wynosiła prawie 51%!!!

 

Kraków

Przewozy: 476 162 - wzrost o 23,1%

 

Oferowanie (w tys. foteli), zmiany w %:

  • łączne linii rozkładowych: 549,7 (+20,6),
  • FR: 280,1 (+40,9!!!),
  • LH/OS/4U/SN/LX: 77,1 (+17,2),
  • LO: 45,3 (+5,6),
  • U2: 71,1(+2,4),
  • DY/D8: 34,6 (-2,0),
  • KL: 12,0 (+-0),
  • IAG (BA): 9,9 (+17,9).

 

Wzrost ruchu ciągle przyśpiesza. Cały czas napędza go międzynarodowy ruch rozkładowy, w tym sezonie zimowym FR. Tak ogromna inwestycja w rynek FR to swoista demonstracja siły. W związku z problemami w aglomeracji warszawskiej, KRK stał się „ulubioną” bazą FR.

 

Również dla Grupy LH aglomeracja krakowska to region niekończących się inwestycji, mimo, iż oferta rozkładowa jest tu już wyjątkowo bogata. Dane wskazują, że pomimo tak ogromnych wzrostów oferowania średni LF poprawił się. Oczywiście bardzo istotną rolę odgrywa tu fakt, iż rośnie w nim udział FR. Po raz pierwszy przekroczył on symboliczną granicę 50% - 51,0%.

 

Gdańsk

Przewozy: 319 tys. - wzrost o 7,2%

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 414,0 (+5,7),
  • W6: 196,3(+19,0),
  • FR zagranica: 88,8 (+9,2!!),
  • FR kraj: 9,5 (-74,3!!),
  • LO: 35,8(-0,8),
  • SK: 33,1 (-4,9),
  • LH: 27,0 (+-0),
  • KL: 12,0, nowy rejs - od Zimy już dwa razy dziennie!!

 

Port odnotował „przyzwoity” wzrost ruchu, pomimo zawieszenia krajowych rejsów FR do WAW. Brak tych rejsów oznacza spadek dynamiki wzrostu ruchu aż o ca 8ppct.

 

W sezonie zimowym, po okresie pewnej stagnacji, W6 przystąpił do kontrataku w swojej drugiej co do wielkości bazie w Polsce. To kolejny akt „dramatu biznesowego” – walki o kluczowy w Polsce Północnej port. Ale na pewno nie ostatni. KLM, jak widzimy, jest bardzo zadowolony z wyników swojego rejsu, gdyż wprowadza drugą częstotliwość dziennie. „Spokojna” jest LH, ale już wiemy, że „tygrysi skok” wykona w sezonie letnim 2018.

 

Katowice

Przewozy: 220 943 - wzrost o 17,4%

 

Przewozy rozkładowe: 180 939 (+14,6!)

Przewozy charterowe: 39 189 (+32,2!!)

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 223,3 (+14,3),
  • W6: 157,4 (+6,6!),
  • Grupa LH: 16,8 (-21,9!!), zawieszony rejs EW do DUS
  • FR: 20,0 (+13,6!),
  • LO: 17,8(+109,4!!!),
  • HV: 4,4 nowy rejs do AMS.

 

Również w sezonie zimowym trwa hossa na rynku przewozów charterowych. To bardzo ważny sygnał. Złagodzeniu ulega sezonowość ruchu. Ruszyły łańcuchy charterów zimowych. LH „oddała pole” LO, ale wiemy już, że od S2018 wprowadzi nowy rejs do MUC. Zaostrzy się konkurencja o ruch tranzytowy, głównie wewnątrz-europejski.

 

Wrocław

Przewozy: 201 708 - wzrost o 7,6%

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • rozkładowe, łączne: 243,3 (+22,1),
  • FR: 113,8: (-5,3!!),
  • W6: 45,7: (+28,4),
  • LH/LX/EW: 46,4 (+16,0),
  • LO: 31,2 (+8,7), nowe rejsy do TLV.

 

W przypadku WRO brak rejsów FR do WAW to spadek dynamiki wzrostu ruchu aż o 12-14 ppct. Na trasach międzynarodowych przewoźnik zwiększył oferowanie aż o 26,2%. O wzrost udziału w rynku wciąż walczy W6.

 

WRO to jedna z nielicznych aglomeracji, gdzie bardzo dynamicznie rośnie oferta Grupy LH. Została wzbogacona o rejsy LX do ZRH.

 

Poznań

Przewozy: 136 871 pasażerów - wzrost o 37,8%!!!

 

Przewozy rozkładowe: 123 620 (+31,2!!)

Przewozy charterowe: 12 822 (+172,1!!!)

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 160,3 (+33,0),
  • W6: 47,2 (+5,8),
  • FR: 54,8 (+66,6!!!),
  • LH: 30,7 (+27,4), trzeci rejs do FRA,
  • LO: 23,4 (+44,4!!). Nowe rejsy do TLV i LWO plus 1 rejs dziennie do WAW.

 

Lawina ruszyła. Po dość długim okresie „postu” port nadrabia zaległości. Wzrost ruchu rozkładowego jest prawie identyczny, jak ogromny wzrost oferowania. I to w pierwszym miesiącu tych zmian. To pokazuje, jak ogromny jest wciąż niewykorzystany popyt w tym jednym z najbogatszych regionów w Polsce. Wystrzelił też ruch charterowy. Ruszyły nowe łańcuchu charterów zimowych również interkontynentalnych.

 

Podobnie, jak w kilku innych portach o poprawę oferty tranzytowej walczy grupa LH. „Boczne” rejsy LO, podobnie, jak w kilku innych portach mają na celu lepsze wykorzystanie floty.

 

Rzeszów

Przewozy: 49 050 pasażerów – wzrost o 11,8%

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 60,0 (+5,1),
  • FR: 32,1 (+2,2),
  • LO: 22,4 (+14,3!), dodatkowa częstotliwość.
  • LH: 5,4 (+-0).

 

W RZE LO ma największy udział w rozkładowym oferowaniu ze wszystkich portów regionalnych. Tylko tu ma ogromną przewagę nad LH, jeżeli chodzi o możliwości pozyskiwania ruchu tranzytowego. W przypadku FR decyduje gra z W6 o tani ruch w Polsce Południowo-Wschodniej, w sytuacji, gdy węgierska linia ma swoją bazę w LUZ.

 

Szczecin

Przewozy: 45 000 - wzrost o 34,5%!!!

Uwaga: przewozy szacowane na podstawie oferowania

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 55,0 (+21,4),
  • FR: 24,2 (+64,4), nowy, codzienny rejs do WAW,
  • W6: 15,3 (+6,3),
  • LO: 12,5 (-2,2).

 

Dane wskazują, że główny czynnik wzrostu to olbrzymie dodatkowe oferowanie do WAW – FR.

 

Lublin

Przewozy: 35 278 – wzrost o 46,8%!!!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 42,8 (+30,2),
  • W6: 27,4 (+29,6), rejs do LPL uruchomiony w połowie maja,
  • FR: 6,4 (+-0),
  • BM: 2,3 - nowy rejs wykonywany przy współpracy z LH (c/s), codziennie do MUC,
  • LO: 3,3 - nowy rejs do TLV, raz w tygodniu.

 

LUZ i RZE obsługują Polskę Południowo-Wschodnią. W znacznym stopniu konkurują o ten sam ruch. Oferowanie W6 coraz bardziej zbliża się do oferowania FR z RZE, a razem z oferowaniem FR, BM i LOT jest już większe niż międzynarodowe oferowanie z RZE (FR + LH).

 

Bydgoszcz

Przewozy: 25 771 - wzrost o 37,8%!!!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 29,7 (+30,3!!),
  • FR: 23,0 (+24,3),
  • LH: 5,4 (+28,6!!), większa liczba rejsów codziennie, a nie cztery razy w tygodniu
  • LO: 1,2 nowe połączenie do LWO.

 

Tak duży wzrost przewozów to solidarna zasługa FR i LH. Pomógł też nieco LOT uruchamiając boczny rejs do LWO.

 

Łódź

Przewozy: 14 858– spadek o 20,5%

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 16,3 (-37,8!!),
  • FR: 16,3 (+2,5).

 

Brak operacji JP. Małym światełkiem w tunelu jest zapowiedź rejsów LH do MUC od lata 2018. Ale o przyszłości lotniska rozstrzygnie strategia dla aglomeracji warszawskiej.

 

Olsztyn/Szymany

Przewozy: 7 400

 

Przewozy szacowane z oferowania.

 

Oferowanie w tys. foteli:

  • łączne: 8,7 (+77,6),
  • W6: 3,8,
  • FR: 4,9 (+-0)

 

Może Lato 2018 przyniesie pozytywny przełom. W obecnym sezonie zimowym pozostaje tylko LON.

 

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze

 

Wciąż umacnia się trend koncentrowania się ruchu w największych portach. Od zimy do grupy liderów dołącza ostatni „zapóźniony” – POZ. Widzimy też, że podobnie, jak w sezonie letnim, w kilku najważniejszych portach koncentruje się ruch charterowy. Tu absolutnymi liderami są WAW i KTW. Za nimi podąża POZ, a miejsca tuż za podium zajmują WRO i GDN. Rosnący zimowy, transkontynentalny ruch charterowy dodatkowo zwiększy przewagę liderów. Struktura podziału ruchu pomiędzy porty regionalne jest już bardzo dobrze ugruntowana i nie widać żadnych zjawisk rynkowych, które mogłyby ją istotnie zmienić. To, co pozostaje obarczone znacznym elementem niepewności to pozycja portów w aglomeracji warszawskiej. O przyczynach tego pisaliśmy już wielokrotnie.

 

 

Krótkie podsumowanie miesiąca

 

To był bardzo ważny miesiąc – początek sezonu zimowego. Wyniki linii rozkładowych są zgodne z tym, co zapowiadały zmiany w oferowaniu przedstawione przez nas w raporcie „Oferowanie w sezonie Zima 2017/18 w porównaniu z sezonem poprzednim”.

 

Świetna sytuacja rynkowa i trwałe już zmiany w obyczajach nabywczych rosnących grup ludności dodatkowo zwiększają dynamikę rynku. Praktycznie we wszystkich segmentach, również charterowym. Podróże lotnicze stają się w Polsce artykułami pierwszej potrzeby. Przykład Poznania pokazuje, jak duży jest niewykorzystany popyt. Niewątpliwie będzie zachęcał liderów rynkowych i sieciowych i tanich, do dalszych inwestycji. Rosnąć wciąż będzie konkurencja.

 

Dobra sytuacja po stronie kosztowej, w odniesieniu do cen paliwa, ułatwia bardzo agresywną politykę cenową linii lotniczych. A ona dodatkowo pobudza popyt. Dane pośrednie wskazują, że LOT nadal efektywnie wykorzystuje skokowo rosnące oferowanie, skutecznie konkurując zarówno o ruch z/do Polski, jak i o ruch tranzytowy. Po raz kolejny zanotuje bardzo dobre wyniki finansowe również za rok 2017. Od wyników polskiego przewoźnika, w ogromnym stopniu, zależeć będzie struktura ruchu sieciowego w naszym kraju. A drugi czynnik decydujący to sposób rozwiązania problemów infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 


Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

ACI | AEA | Analiza danych | IATA | Lotnisko | Pasażer | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony