Barometr
Polska
Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze. W tym aspekcie wyniki grudnia były bardzo podobne do listopadowych.
W całym roku warto zwrócić uwagę na następujące zjawiska i trendy zmian:
Krótkie podsumowanie miesiąca.
Wyniki listopada i grudnia są bardzo dobrą indykacją, tego, jak wyglądać będzie cały sezon zimowy. Widzimy, że w aglomeracji warszawskiej LOT coraz bardziej umacnia swoją pozycję rynkową. Dane wskazują, że ceną za ten super-szybki rozwój są spadki LF-a. Na szczęście ceny ropy w ostatnich miesiącach spadły. Jednak pytania o przyszłość, w długim horyzoncie czasowym, pozostają. Grupy linii sieciowych i prawie wszyscy gracze średniej wielkości nie podejmują z polską linią otwartej „wojny na oferowanie”. Wielu z nich rozwija się natomiast w regionach i tam LOT ma coraz trudniejszą sytuację konkurencyjną.
Szczególnie aktywna, w porównaniu ze strategią sprzed kilku sezonów, jest grupa AF/KL. Bardzo konsekwentnie wchodzi do kolejnych dużych portów regionalnych. Następny pewnie będzie Poznań. A Grupa LH aktywnie broni swojej dominacji, wśród globalnych grup. Przy „blokadzie modlińskiej, w aglomeracji warszawskiej, ultra tani ruch, prawie w ogóle nie rośnie, gdyż dodatkowo W6, po kilku sezonach szybkiego rozwoju, ograniczył w WAW ofertę. Musi pogodzić się z faktem, że ze względu na poziom opłat lotniskowych i ciszę nocną to nie jest port „przyjazny” tanim liniom. A niewątpliwie jest jeszcze duży niewykorzystany potencjał tego ruchu, zarówno wyjazdowego, jak i przyjazdowego.
Pogłębia się sezonowość ruchu charterowego, który rośnie znacznie wolniej niż w szczycie sezonu letniego. Dodatkowym problemem jest sytuacja infrastrukturalna w aglomeracji warszawskiej. Kiedy możemy spodziewać się odwrócenia trendu i bardzo szybki rozwój ruchu charterowego w sezonie zimowym? Najkrócej rzecz ujmując, naszym zdaniem, zadecyduje tu tempo wzrostu siły nabywczej znacznej części polskiej klasy średniej. Gdy będzie ona wystarczająca, aby przynajmniej, co jakiś czas, odbywać dwie podróże turystyczno-wakacyjne w roku i płacić za droższe wyjazdy interkontynentalne.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl
Lotnisko | Przewozy | Rozwój | ruch lotniczy
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.