Barometr Świat
W maju 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 6,1%. W kwietniu (po korekcie) było to 6,0%, w marcu - 9,5%, w lutym - 7,6%, a w styczniu - 4,6%. W całym roku 2017 indeks wyniósł 7,6%.
Utrzymuje się dobra sytuacja po stronie popytowej, choć zatrzymanie się trendu spadkowego taryf lotniczych oraz nieco gorsza sytuacja ekonomiczna powinny spowodować, że w bieżącym roku tempo wzrostu będzie niższe niż w ubiegłym.
I tym razem indeks wzrostu przewozów na trasach krajowych był znacząco wyższy, niż na trasach międzynarodowych.
Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.
Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym Barometrze lotniska europejskie.
Dane przewozowe IATA za maj 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z majem 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.
Region |
Maj 2018/2017 |
Rok 2018/2017 narastająco |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
|
Europa |
6,0 |
5,0 |
83,0 |
0,8 |
6,5 |
5,1 |
82,6 |
1,1 |
Ameryka Płn. |
5,2 |
4,9 |
84,4 |
0,3 |
5,0 |
4,6 |
82,7 |
0,3 |
Azja/Pacyfik |
8,7 |
8,6 |
79,6 |
0,1 |
9,4 |
8,6 |
81,4 |
0,6 |
Afryka |
-0,8 |
-0,9 |
66,8 |
0,0 |
2,3 |
1,2 |
70,1 |
0,7 |
Ameryka Łac. |
6,1 |
6,2 |
79,8 |
-0,1 |
6,9 |
6,1 |
81,6 |
0,6 |
Bliski Wsch. |
0,5 |
3,3 |
67,5 |
-1,9 |
3,8 |
3,8 |
74,2 |
0,0 |
Łącznie |
6,1 |
5,9 |
80,1 |
0,1 |
6,8 |
6,0 |
81,0 |
0,6 |
Komentarz
Trwa stabilnie dobra sytuacja po stronie popytowej. Globalnie przewoźnicy ostrożnie planują wzrosty oferowania, dzięki czemu wciąż rosną ich LF-y. W maju, po raz pierwszy w historii przekroczył on 80%. Liderami są linie z Europy i Ameryki Północnej. Oczywiście istotne znaczenie ma tu pogłębiająca się konsolidacja tych rynków, która prowadzi do ograniczania konkurencji. W Europie ogromne znaczenie ma też stała ekspansja tanich linii.
Jedynym poważnym cieniem na tym jasnym obrazie jest Bliski Wschód. Tam wzrost przewozów jest już bardzo niski. Powoduje to, pomimo znacznego spowolnienia tempa wzrostu oferowania, znaczący spadek LF-a. W maju osiągnął on szokująco niski poziom. Gdyby chodziło o przewoźników z innych regionów to nieunikniony byłby proces bardzo poważnej restrukturyzacji. Tu potwierdzają się coraz mocniej przypuszczenia o niezbyt „czystych regułach gry”.
Warto odnotować, iż Turkish Airlines, linia, która „żyje” z tego samego rynku – ruch tranzytowy Europa/Afryka – Azja ma coraz lepsze wyniki. Bardzo szybko wyszła z kryzysu spowodowanego przyczynami poza-biznesowymi.
Liderują wciąż linie azjatyckie. Ogromne znaczenie ma tu bardzo szybki rozwój rynku chińskiego.
Tempo rozwoju gospodarki światowej uległo, w ostatnim okresie, pewnemu wzmocnieniu, na co wskazuje aktualny indeks PMI (Purchasing Managers Index). Jednak sytuacja jest nieco gorsza niż roku temu. Dotyczy to zarówno gospodarek krajów najwyżej rozwiniętych, jak i „goniących” ich (emerging markets) – brazylijskiej, indyjskiej, a nawet chińskiej.
Negatywny wpływ mają też ciągłe wzrosty cen ropy.
Przewozy międzynarodowe i krajowe: Maj 2018 do maja 2017 i narastająco.
Region |
Maj 2018/2017 |
Narastająco 2018 |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF % |
Zmiana PLF |
Zmiana RPK |
Zmiana ASK |
PLF % |
Zmiana PLF |
|
Europa |
6,2 |
5,1 |
83,5 |
0,8 |
6,4 |
5,1 |
83,2 |
1,0 |
Ameryka Płn. |
4,9 |
3,4 |
82,0 |
1,2 |
5,3 |
3,9 |
81,0 |
1,0 |
Azja/Pacyfik |
8,0 |
7,6 |
77,9 |
0,3 |
8,1 |
7,5 |
80,1 |
0,5 |
Afryka |
3,8 |
3,2 |
66,4 |
0,4 |
6,3 |
4,5 |
69,7 |
1,2 |
Ameryka Łac. |
7,5 |
7,0 |
81,6 |
0,4 |
8,7 |
8,2 |
82,0 |
0,4 |
Bliski Wsch. |
0,8 |
3,7 |
67,5 |
-1,9 |
3,8 |
4,0 |
74,3 |
-0,2 |
Łączn. międz. |
5,8 |
5,4 |
78,7 |
0,3 |
6,5 |
5,6 |
80,1 |
0,7 |
Brazylia |
4,1 |
5,4 |
76,9 |
-1,0 |
4,8 |
4,2 |
80,7 |
0,4 |
Chiny |
11,9 |
12,5 |
83,4 |
-0,5 |
12,7 |
12,8 |
84,4 |
-0,1 |
Indie |
16,6 |
18,0 |
87,5 |
-1,1 |
22,0 |
18,0 |
88,8 |
2,9 |
Japonia |
1,8 |
1,4 |
69,4 |
0,3 |
3,1 |
1,5 |
69,8 |
1,1 |
Rosja |
8,6 |
7,5 |
78,5 |
0,8 |
7,1 |
4,0 |
78,1 |
2,3 |
USA |
5,5 |
5,8 |
85,9 |
-0,3 |
5,0 |
5,1 |
83,7 |
-0,1 |
Łącznie kraj. |
6,6 |
6,7 |
82,6 |
-0,1 |
7,4 |
6,7 |
82,5 |
0,5 |
W maju warto zwrócić uwagę na:
Przewozy cargo
Wzrost przewozów cargo w maju był na poziomie dość istotnie niższym niż w miesiąc wcześniej i wyniósł 4,2%. W kwietniu było to 5,2% (po znacznej korekcie w górę), w marcu - 1,7%, w lutym - 6,8%, w styczniu - 8,0%. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010.
Po raz kolejny dość znacznie spadł. FLF.
Zdaniem IATA okres wspaniałej koniunktury jest już daleko za nami. Chociaż wzrost w całym roku 2018 powinien być na przyzwoitym poziomie – około 4%, czyli nieco powyżej średniej wieloletniej. Podstawowy powód to osłabienie trendu wzrostowego światowej wymiany gospodarczej. Tu rosnący wpływ ma protekcjonistyczna polityka handlowa niektórych ważnych dla światowej ekonomii krajów.
Wyniki regionalnie maja i narastająco:
Linie europejskie: wzrostprzewozów o 2,3% przy wzroście oferowania aż o 6,0%, FLF: 44,5%, spadek aż o 1,6ppct.
Przewoźnicy azjatyccy – indeks wzrostu 4,9%, a FLF 55,3% (-1,3ppct).
Wyniki narastająco:
Globalnie: FTK – +5,3%, FLF 44,5% (-0,4ppct)
Linie europejskie: FTK +4,5% FLF 46,5% (-0,3ppct),
Linie azjatyckie: FTK +5,6, FLF 53,8% (-0,8ppct!).
Linie północnoamerykańskie: FTK +5,8%, FLF 36,4% (+0,3ppct)
Słowniczek
RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: IATA, PRTL.pl
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.