Barometr Świat
W grudniu 2019 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 5,3%. W styczniu było to - 6,5%, w grudniu - 5,3%,w listopadzie - 6,2%, w październiku - 6,3%,we wrześniu - 5,5%, w sierpniu - 6,4%, w lipcu - 6,1%, w czerwcu - aż 8,1%. Indeks lutowy był o ponad 1ppct. niższy od indeksu całego roku 2018 (6,5%).
Na szczęście współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) uległ jedynie minimalnemu pogorszeniu - w porównaniu z lutym 2018. Indeks lutowy i indeks narastająco (5,9%) są niższy zarówno od średniego indeksu za okres ostatnich 10 lat – 6,1%, jak i 5 lat – 7,1%.
W tym miesiącu wzrost ruchu na trasach międzynarodowych (4,6%) był zdecydowanie niższy, niż na trasach krajowych (6,4%).
Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.
Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.
Dane przewozowe IATA - luty 2019 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z luty 2018 oraz PLF. Dane narastająco.
Region |
Luty 2019/2018 |
Rok 2019/2018 narastająco. |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
|
Europa |
7,3 |
7,7 |
81,5 |
-0,3 |
7,3 |
8,0 |
80,6 |
-0,5 |
Ameryka Płn. |
4,2 |
3,9 |
80,8 |
0,3 |
4,9 |
4,4 |
80,1 |
0,4 |
Azja/Pacyfik |
6,3 |
5,8 |
82,6 |
0,4 |
7,5 |
6,7 |
81,8 |
0,6 |
Afryka |
2,8 |
1,1 |
70,4 |
1,1 |
3,3 |
1,6 |
70,7 |
1,2 |
Ameryka Łac. |
5,0 |
5,5 |
81,3 |
-0,4 |
5,1 |
5,8 |
81,9 |
-0,5 |
Bliski Wsch. |
-0,9! |
2,7 |
72,6 |
-2,6! |
-0,5 |
2,8 |
73,8 |
-2,4 |
Łącznie |
5,3 |
5,4 |
80,6 |
-0,1 |
5,9 |
5,9 |
80,1 |
0,0 |
W lutym warto odnotować:
Przewozy międzynarodowe i krajowe: luty 2019 do lutego 2018 i narastająco.
Region |
Luty 2019/2018 |
Narastająco 2019 |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF % |
Zmiana PLF |
Zmiana RPK |
Zmiana ASK |
PLF % |
Zmiana PLF |
|
Europa |
7,6 |
8,0! |
82,3 |
-0,3 |
7,6 |
8,3 |
81,3 |
-0,5 |
Ameryka Płn. |
4,2 |
2,9 |
79,0 |
1,0 |
4,8 |
3,5 |
79,9 |
1,0 |
Azja/Pacyfik |
4,2 |
4,7 |
81,0 |
-0,3 |
5,8 |
4,9 |
81,4 |
0,7 |
Afryka |
2,5 |
0,3 |
69,7 |
1,5 |
3,9 |
1,7 |
70,4 |
1,5 |
Ameryka Łac. |
4,3 |
5,6 |
81,4 |
-1,0 |
4,9 |
6,0 |
82,1 |
-0,9 |
Bliski Wsch. |
-0,8 |
2,9 |
72,6 |
-2,7 |
-0,1 |
3,0 |
73,8 |
-2,3 |
Łączn. międz. |
4,6 |
5,1 |
79,5 |
-0,4 |
5,3 |
5,5 |
79,7 |
-0,1 |
Brazylia |
5,8 |
3,1 |
82,5 |
2,1 |
4,0 |
3,3 |
83,3 |
0,6 |
Chiny |
11,4! |
8,9 |
86,9 |
1,9 |
12,9 |
11,8 |
84,0 |
0,8 |
Indie |
10,0 |
12,3 |
89,1 |
-1,9 |
11,2 |
14,4 |
87,4 |
-2,5 |
Japonia |
2,5 |
2,9 |
70,9 |
-0,2 |
2,9 |
2,5 |
68,3 |
0,3 |
Rosja |
10,1 |
11,8 |
76,9 |
-1,1 |
10,3 |
11,2 |
76,1 |
-0,6 |
USA |
4,5 |
4,8 |
81,7 |
-0,2 |
5,2 |
5,3 |
80,3 |
-0,1 |
Łączn. Kraj |
6,4 |
5,8 |
82,4 |
0,5 |
6,9 |
6,8 |
80,8 |
0,1 |
W lutym warto zwrócić uwagę na:
Przewozy cargo.
W lutym przewozy cargo spadły, w FTK, aż o 4,7%. W styczniu spadek wyniósł 1,8%, w grudniu - 0,5%, w listopadzie indeks był zerowy, w październiku miał miejsce wzrost o 3,1%, we wrześniu o 2,5%, w sierpniu i lipcu - 2,3%, w czerwcu - 2,7%, w maju - 4,2%, w kwietniu - 4,1%, w marcu - 1,7%. W całym roku 2018 indeks wzrostu wyniósł 3,5%. W lutym 2019 FLF spadł aż o 3,5ppct do poziomu 44,7%. W całym roku 2018 FLF wyniósł 49,1% - spadek o 0,9ppct.
Narastająco: FTK – spadek o 3,1%. FLF spadek o 3,2ppct do poziomu 44,8%.
Wyniki regionalne - lutego i narastająco:
To był czwarty kolejny miesiąc spadku przewozów cargo i najgorszy od trzech lat. Coraz wyraźniej widać, że gorsza, globalnie, sytuacja ekonomiczna oraz rosnące napięcia w handlu międzynarodowym bardzo źle wpływają na przewozy frachtowe. Po uwzględnieniu czynników sezonowych, w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, ujemny indeks przewozowy wyniósł 4,5%. Główne wskaźniki ekonomiczne, a przede wszystkim, PMI (Purchasing Managers` Index) wskazują, że i kolejne miesiąc, najprawdopodobniej, przyniosą spadki przewozów cargo.
Słowniczek
RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: IATA, PRTL.pl
Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Przewozy
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.