INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Świat


Barometr Świat - wrzesień 2017. Niewielkie osłabienie koniunktury rynkowej

Marek Serafin, 2017-11-21
     

We wrześniu wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 5,7%, awięc poniżej indeksów w poprzednich miesiącach. Był tylko nieco powyżej średniej dziesięcioletniej (5,5%) i poniżej średniej pięcioletniej (6,6%). Jednak wynik w całym roku 2017 będzie niewątpliwie powyżej tej drugiej wartości. Indeks wzrostu we wrześniu był najniższy od lutego 2017. Pozytywnym zjawiskiem była kolejna poprawa LF-a.

 

Znaczny wpływ na spadek tempa wzrostu ruchu miały zjawiska naturalne – huragany w Irma i Maria, w obu Amerykach oraz tajfun Talim w Japonii. Tym razem indeks wzrostu na połączeniach międzynarodowych był wyższy niż na krajowych. Ogromne znaczenie miał tu spadek ruchu domestic w USA (huragany).

 

Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA za wrzesień 2017 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z wrześniem 2016 oraz PLF.

 
 
Region
Wrzesień 2017/2016
Narastająco 2017/2016
Zmiana
RPK %
Zmiana ASK %
PLF
w %
Zmiana
PLF ppct
Zmiana
RPK %
Zmiana
ASK %
PLF
w %
Zmiana
PLF ppct
Europa
7,1
5,3
86,4
1,4
8,5
6,5
84,3
1,6
Ameryka Płn.
0,4
2,0
82,0
-1,3
4,1
3,8
83,9
0,2
Azja/Pacyfik
8,7
8,1
80,1
0,5
10,0
8,2
81,1
1,3
Afryka
2,8
0,0
74,0
2,0
6,8
3,1
70,8
2,4
Ameryka Łac.
7,1
5,6
81,9
1,2
7,5
5,7
81,8
1,4
Bliski Wsch.
3,5
4,5
74,0
-0,7
6,7
7,1
75,3
-0,2
Łącznie
5,7
5,3
81,6
0,3
7,7
6,4
81,7
1,0

 

 

Komentarz

I w tym miesiącu wyniki linii europejskich są zdecydowanie powyżej średniej światowej. Ich LF zbliżył się do poziomów notowanych jeszcze niedawno tylko przez tanie linie. Był już zdecydowanie wyższy od tego, który odnotowały linie północnoamerykańskie. Ogromna rolę odgrywają tu tanie linie. LF Ryanaira osiągnął niebotyczny poziom - 97%!! Dokładniejsze dane, dotyczące struktury rynku europejskiego, pokazują nasze raporty Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich.

 

Na wyniki przewoźników północno-amerykańskich duży wpływ miały huragany. W październiku sytuacja wróciła do normy. Według analiz IATA na przylotowy ruch do USA negatywny wpływ mają dodatkowe, ostre procedury bezpieczeństwa. Stabilnie dobre wyniki mają linie azjatyckie.

 

Linie bliskowschodnie znowu odnotowywać spadki LF-ów. Indeks wzrostu przewozów był najniższy od wielu lat. Ogromne znaczenie miał spadek ruchu pomiędzy tym regionem i Ameryką Północną. To jedyny rynek, który w pierwszym ośmiu miesiącach roku nie odnotował wzrostu. W tej sytuacji stabilnym liderem światowym, pod względem tempa wzrostu przewozów, stają się linie azjatyckie. Choć i przewoźnicy europejscy nie pozostają daleko w tyle. 

 

Podstawy do stałego, ostrożnego optymizmu na przyszłość daje utrzymująca się dobra sytuacja gospodarcza na świecie. Potwierdza ją Index PMI, dotyczący globalnego rynku zakupów.  

 

Przewozy międzynarodowe i krajowe: wrzesień 2017 do września 2016 i narastająco.

 

 
 
Region
Wrzesień 2017/2016
Narastająco 2017/2016
Zmiana
RPK %
Zmiana
ASK %
PLF
%
Zmiana
PLF
Zmiana
RPK
Zmiana
ASK
PLF
%
Zmiana
PLF
Europa
7,1
5,2
86,8
1,6
8,5
6,3
84,9
1,8
Ameryka Płn.
3,0
3,6
81,0
-0,5
4,7
4,0
82,2
0,5
Azja/Pacyfik
8,7
7,8
78,3
0,6
9,2
7,6
79,8
1,1
Afryka
3,6
0,3
73,8
2,4
7,7
3,6
70,2
2,7
Ameryka Łac.
8,5
8,5
82,2
0,0
10,1
8,2
75,5
0,1
Bliski Wsch.
3,7
4,3
74,5
-0,5
7,0
7,0
75,5
0,1
Łączn. międz.
6,5
5,6
81,3
0,7
8,0
6,5
81,0
1,2
Brazylia
6,5
2,9
82,9
2,8
2,5
1,2
81,0
1,0
Chiny
10,1
10,7
83,6
-0,5
13,3
11,5
84,6
1,4
Indie
15,5
13,9
83,4
1,1
17,1
15,0
84,9
1,5
Japonia
3,6
-0,4
76,3
3,0
6,5
1,4
71,0
3,4
Rosja
7,3
7,2
84,8
0,1
10,9
11,6
81,5
-0,5
USA
-1,2
0,9
82,6
-1,8
3,7
3,7
84,9
0,0
Łącznie kraj.
4,2
4,7
82,2
-0,4
7,0
6,2
83,0
0,6

 

Na trasach międzynarodowych, stabilnie szybko, od początku roku, rosną przewozy w Azji, Europie i Ameryce Łacińskiej. Linie z Bliskiego Wschodu znów mają słabe wyniki, a ich bardzo niskie LF-y pośrednio potwierdzają przypuszczenia, że korzystają ze „wsparcia zewnętrznego”. Problemy operacyjne linii lotniczych i lotnisk miały ogromny wpływ na spadek ruchu krajowego w USA. Nieznacznie spadło tempo wzrostu ruchu krajowego w Chinach i było tym razem znacząco niższe niż w Indiach. Ale i tak rynek chiński domestic jest wielokrotnie większy niż indyjski. Ten pierwszy to 8,7% rynku globalnego, a ten drugi jedynie 1,3%. Jest więc identyczny jak rosyjski i nieznacznie większy niż japoński (1,1%).   

 

Przewozy cargo

Wzrost przewozów cargo we wrześniu wyniósł 9,2%, a więc był znacząco niższy niż w sierpniu (11,6% - indeks skorygowany w dół). Był znacznie wyższy niż średnia pięcioletnia (4,4%) oraz dziesięcioletnia (3,2%). Nadal świetne wyniki osiągają linie europejskie. Po raz kolejny ich indeks wzrostu był dwucyfrowy. Podobnie, jak w przewozach pasażerskich i tu perspektywy na przyszłość są dobre dzięki dobrej sytuacji ekonomicznej.  

 

Nadal znacznie poprawia się współczynnik wykorzystania pojemności frachtowej (FLF). Tym razem aż o 2,2ppct – do 45,5%. Iw tym miesiącu ogromną rolę odgrywa ostrożny wzrost oferowania- jedynie o 3,9%.

 

Wyniki:

Linie europejskie: wzrostprzewozów aż o 10,3% przy wzroście oferowania tylko o 5,6%, FLF: 45,0%, poprawa o 2,0ppct.

 

Przewoźnicy azjatyccy – indeks wzrostu - 9,3%, a FLF aż 56,2% (+2,0ppct).

 

Wyniki narastająco:

Globalnie: FTK – +10,1%, FLF 44,4% (+2,6ppct)

Linie europejskie: FTK +12,9% !!, FLF 45,5% (+2,8ppct!!),

Linie azjatyckie: FTK +9,5%, FLF 54,2%!! (+2,5%).

 

 

Słowniczek:

RPK - ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK - ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF - współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: IATA, PRTL.pl

 

 

 

 

 

Tagi:

IATA | Komunikacja | Konkurencja | Linie lotnicze | Lotnisko | Obłożenie | Odprawa pasażerska | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Popyt | Praca | Przewozy | Rozwój


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony