Barometr Świat
W grudniu 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 5,3%. W listopadzie było to 6,2%, w październiku - 6,3%,we wrześniu - 5,5%, w sierpniu - 6,4%, w lipcu - 6,1%, w czerwcu - aż 8,1%. Indeks grudniowy był najniższy od stycznia 2018.
W całym roku 2018 indeks wyniósł 6,5% i był niższy o 1,5ppct niż w roku 2017 (8,0%). Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich był w roku 2018 rekordowy – aż 81,9%!
Istotne spowolnienie tempa wzrostu przyszło w drugiej połowie roku, kiedy poddany anualizacji indeks wzrostu wyniósł 5%, podczas, gdy w pierwszej połowie zbliżał się do 9%!. Główny powód tej sytuacji to osłabienie globalnej koniunktury gospodarczej. Istotne znaczenie miał też fakt, że polityka taryfowa linii lotniczych nie była już tak agresywna i nie dawała znacznego impulsu pro-rozwojowego.
Obecna prognoza IATA na rok 2019 to indeks wzrostu na poziomie 6%. Oznaczałoby to kolejny, już dziesiąty z rzędu, rok ze wzrostem powyżej średniej wieloletniej. Prognoza jest dość optymistyczna, gdyż, jak zauważa IATA indeks PMI (Purchasing Manager` s Index) spadł w grudniu do poziomu najniższego od 2,5 lat.
Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.
Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.
Dane przewozowe IATA - grudzień 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z grudniem 2017 oraz PLF. Porównanie danych całorocznych.
Region |
Grudzień 2018/2017 |
Rok 2018/2017 |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
|
Europa |
7,8 |
8,8 |
81,0 |
-0,8 |
6,6 |
5,8 |
84,5 |
0,6 |
Ameryka Płn. |
3,6 |
4,0 |
82,5 |
-0,3 |
5,0 |
4,7 |
83,8 |
0,2 |
Azja/Pacyfik |
6,4 |
6,7 |
81,0 |
-0,2 |
8,6 |
7,9 |
81,5 |
0,5 |
Afryka |
2,1 |
1,6 |
72,4 |
0,4 |
2,4 |
1,0 |
71,4 |
1,0 |
Ameryka Łac. |
6,0 |
5,4 |
81,8 |
0,4 |
6,2 |
6,6 |
81,6 |
-0,3 |
Bliski Wsch. |
0,0 |
4,2 |
73,6 |
-3,1 |
4,0 |
4,9 |
74,8 |
-0,6 |
Łącznie |
5,3 |
6,1 |
80,4 |
-0,6 |
6,5 |
6,1 |
81,9 |
0,3 |
Komentarz
W grudniu warto odnotować:
Komentarz całoroczny
To był kolejny dobry rok. Przewoźnicy europejscy prawie przez cały prowadzili bardzo ostrożną politykę dotyczącą wzrostów oferowania i dzięki temu osiągnęli bardzo wysoki LF- prawie 85%!! Z największych rynków najszybciej rozwijał się azjatycki. Ogromna w tym zasługa linii chińskich, szczególnie na trasach krajowych – dane patrz poniżej. Wysoki indeks wzrostu i prawie tak wysoki, jak linii europejskich LF, odnotowały linie północnoamerykańskie.
Jedynymi, zdecydowanymi przegranymi były niewątpliwie linie z Bliskiego Wschodu. Odnotowały niski indeks wzrostu i dość znaczny spadek LF-a, który miał już poziom niższy o prawie 10ppct od LF-a linii europejskich.
Przewozy międzynarodowe i krajowe: grudzień 2018 do grudnia 2017 i dane całoroczne.
Region |
Grudzień 2018/2017 |
Rok 2018/2017 |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF % |
Zmiana PLF |
Zmiana RPK |
Zmiana ASK |
PLF % |
Zmiana PLF |
|
Europa |
8,0 |
9,1 |
81,5 |
-0,8 |
6,6 |
5,9 |
85,0! |
0,6 |
Ameryka Płn. |
3,6 |
2,7 |
81,8 |
0,7 |
5,0 |
3,7 |
82,6 |
1,0 |
Azja/Pacyfik |
6,3 |
5,2 |
81,6 |
0,8 |
7,3 |
6,4 |
80,6 |
0,7 |
Afryka |
4,9 |
4,1 |
72,0 |
0,5 |
6,5 |
4,4 |
71,0 |
1,4 |
Ameryka Łac. |
6,1 |
6,1 |
81,0 |
0,0 |
6,9 |
7,7 |
81,8 |
-0,6 |
Bliski Wsch. |
-0,1 |
4,5 |
73,4 |
-3,4 |
4,2 |
5,2 |
74,7 |
-0,7 |
Łączn. międz. |
5,5 |
6,1 |
79,9 |
-0,4 |
6,3 |
5,7 |
81,2 |
0,4 |
Brazylia |
3,4 |
2,3 |
84,3 |
0,9 |
4,8 |
5,1 |
81,3 |
-0,2 |
Chiny |
7,3 |
9,8 |
80,8 |
-1,9 |
11,7 |
12,0 |
84,1 |
-0,2 |
Indie |
10,0 |
16,5 |
84,5 |
-5,0 |
18,6 |
18,3 |
86,3 |
0,2 |
Japonia |
4,7 |
1,9 |
68,8 |
1,8 |
2,0 |
0,8 |
71,9 |
0,9 |
Rosja |
11,4 |
11,6 |
78,8 |
-0,1 |
9,0 |
6,6 |
83,4 |
1,8 |
USA |
3,8 |
4,9 |
82,9 |
-0,9 |
5,1 |
5,3 |
84,6 |
-0,2 |
Łącznie kraj. |
5,0 |
6,3 |
81,2 |
-0,9 |
7,0 |
6,8 |
83,0 |
0,2 |
W grudniu warto zwrócić uwagę na:
W całym roku 2018:
Przewozy cargo
W grudniu przewozy cargo spadły o 0,5%. W listopadzie indeks był zerowy, w październiku miał miejsce wzrost o 3,1%, we wrześniu o 2,5%, w sierpniu i lipcu - 2,3%, w czerwcu - 2,7%, w maju - 4,2%, w kwietniu - 4,1%, w marcu - 1,7%, w lutym - 6,8%, aw styczniu - 8,0%. W całym roku 2018 indeks wzrostu wyniósł 3,5%, podczas gdy w roku 2017 - aż 9,7%. Ubiegłoroczny indeks miał najwyższy poziom od roku 2010. W grudniu FLF spadł aż o 2,1ppct do poziomu 48,8%. W całym roku 2018 FLF wyniósł 49,1% - spadek o 0,9ppct.
Powody takiego osłabienia trendu wzrostu są wciąż te same. Zakończenie cyklu uzupełniania zapasów, napięcia w wielu rejonach świata, osłabienie globalnej koniunktury gospodarczej i tempa wzrostu handlowej wymiany międzynarodowej.
Wyniki regionalne grudnia:
Wyniki regionalne roku 2018:
Słowniczek
RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: IATA, PRTL.pl
Linie lotnicze | Lotnisko | Pasażer | Popyt | Przewozy
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.