Wyniki branży lotniczej
Wartość akcji linii lotniczych
W maju 2017 wartość akcji linii lotniczych (globalnie)wzrosła w porównaniu z kwietniem aż o 7,8%, podczas gdy wartość wszystkich notowanych akcji wzrosła o 1,9%.
Wartość akcji linii europejskich wzrosła w maju aż o 14,3%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 3,3%, a północnoamerykańskich o 8,3%.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wartość akcji wszystkich przewoźników wzrosła aż o 22,3%. To jednak głównie zasługa linii północnoamerykańskich, których indeksy wzrosły aż o 37,4% i w mniejszym stopniu europejskich - wzrost o 15,0%. Wartość akcji linii azjatyckich wzrosła o 4,2%. Warto uwzględnić, że w maju i czerwcu 2016 spadki wartości akcji wielu linii były spowodowane akcjami terrorystycznymi w Europie.
Od początku roku 2017 globalnie wartość akcji linii lotniczych wzrosła o 15,6%, a w tym europejskich aż o 39,6%, azjatyckich o 16,4% a północnoamerykańskich o 6,5%. Wartość wszystkich akcji, globalnie wzrosła od początku roku o 9,9% (indeks FTSE). W ciągu 12-tu miesięcy o 15,3%.
Wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2017
Liczba linii
|
Region
|
Wynik Kw. I 2016
|
Wynik Kw. I 2017
|
||
EBIT
%
|
Wynik
netto
|
EBIT
%
|
Wynik
netto
|
||
15
|
Ameryka Płn.
|
15,1
|
3 212
|
8,1
|
1 643
|
46
|
Azja/Pacyfik
|
7,0
|
539
|
3,5
|
672
|
11
|
Europa
|
-1,7
|
-813
|
-2,7
|
-1217
|
5
|
Ameryka Łacińska
|
9,7
|
255
|
6,3
|
92
|
2
|
Inne
|
-4,8
|
-8
|
-8,2
|
-33
|
49
|
Łącznie
|
8,3
|
3 185
|
4,0
|
1 157
|
Uwagi:
- EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów,
- dane w $.
Tym razem próbka jest już reprezentatywna również dla linii europejskich i azjatyckich.
Obserwujemy trend do pogorszenia się zarówno wyników z działalności operacyjnej, jak i netto. Zdaniem IATA główne powody to wzrosty wielu ważnych elementów kosztów, jak również utrzymujące się niskie wpływy jednostkowe. Porównując wyniki z poszczególnych regionów musimy pamiętać, że w przypadku Europy to zdecydowanie najsłabszy kwartał w całym roku, podczas gdy w Ameryce łacińskiej to szczyt przewozowy. Również dla wielu linii azjatyckich to okres „żniw”.
Sezonowość ruchu w Ameryce Północnej jest podobna jak w przypadku Europy, choć nie aż tak drastyczna (Floryda, Kalifornia, południowe stany).
Płynność finansowa linii lotniczych
Płynność linii lotniczych (Cash Flow) w % przychodów
Region
|
Próbka
|
I-szy kwartał 2016
|
I-szy kwartał 2017
|
||||
Płynność netto
|
Capex
|
Dostępna gotówka
|
Płynność netto
|
Capex
|
Dostępna
Gotówka
|
||
Ameryka Północna
|
11
|
21,1
|
14,2
|
6,9
|
12,8
|
13,9
|
-1,1
|
Azja-Pacyfik
|
12
|
27,7
|
26,7
|
1,1
|
15,0
|
16,0
|
-1,1
|
Europa
|
7
|
17,8
|
15,1
|
2,6
|
21,4
|
12,6
|
8,8
|
Ameryka łacińska
|
2
|
2,7
|
11,7
|
-8,9
|
7,8
|
4,9
|
3,0
|
Inne
|
1
|
18,2
|
17,4
|
0,8
|
18,4
|
18,2
|
0,2
|
Łącznie
|
33
|
20,3
|
17,1
|
3,2
|
15,9
|
13,4
|
2,4
|
Uwagi:
- Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej,
- Dostępna gotówka – Free Cash flow.
W przypadku Ameryki Północnej, Azji oraz globalnie wskaźniki płynnościowe pogorszyły się pomimo mniejszych wydatków inwestycyjnych. Spadek byłby jeszcze znacznie większy, gdyby nie świetne dane dotyczące Europy. O tyle zaskakujące, że jak widzimy w p.2 wyniki finansowe linii europejskich pogorszyły się. Jednak musimy być ostrożni z wyciąganiem bardzo ogólnych wniosków, gdyż próbka dla Europu jest jeszcze nie w pełni reprezentatywna. Poczekajmy do kolejnego raportu.
Ceny paliwa lotniczego
Spadki zapoczątkowane w drugiej połowie kwietnia były kontynuowane. Ceny osiągnęły najniższe poziomy od pięciu miesięcy.
Pomimo pewnych wzrostów w drugiej połowie maja związanych z przedłużeniem porozumienia o ograniczeniach w wydobyciu, ceny na koniec miesiąca były o prawie 4% niższe niż na koniec kwietnia. Spadek w przypadku paliwa lotniczego był większy – o 5,6%.
Rynki finansowe nadal przewidują, że w krótkim i średniookresowym horyzoncie czasowym będziemy mieli do czynienia jedynie z niewielkimi podwyżkami cen.
Oferowanie
W kwietniu wzrost oferowania pasażerskiego skorygowany o czynniki sezonowe wyniósł 6,9%, jednak nadal indeks wzrostu popytu był podobnie jak w poprzednich miesiącach, jeszcze wyższy.
Wzrost oferowania cargo w kwietniu był bardziej umiarkowany – jedynie 4,0%. W tym przypadku był on zbliżony do wzrostu popytu.
Popyt
Wzrost popytu na przewozy pasażerskie był rekordowy, najwyższy od sześciu lat – 10,7%. Wzrost w ostatnich sześciu miesiącach był tylko nieco poniżej 10%. Główne powody tak wspaniałej sytuacji to poprawa globalnej sytuacji ekonomicznej oraz niższe taryfy.
W przypadku frachtu lotniczego wzrost wyniósł 8,5% a więc był znacznie niższy niż w kwietniu – 13,4%. W ostatnich miesiącach obserwujemy pewne osłabienie się trendu wzrostowego, pomimo sprzyjającej sytuacji gospodarczej.
Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych.
Samoloty
W kwietniu 2017 wzrost liczby oferowanych foteli w porównaniu z marcem 2017 wyniósł 0,7,%, a więc minimalnie mniej niż w marcu - 0,8% i znacznie więcej niż w lutym (0,3%). W porównaniu z kwietniem 2016 indeks to 6,4%.
Liczba nowo-dostarczonych samolotów wyniosła 111 samolotów, podczas gdy w marcu 153,a w kwietniu 2016 - 125. Kluczowe znaczenie miała liczb uziemionych samolotów. W tym roku było to (netto) 39 egzemplarzy a rok wcześniej aż 61.
Od początku roku liczba nowo-dostarczonych samolotów (460) była bardzo zbliżona do tej sprzed roku (465).
Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF)
LF-y osiągnęły kolejne rekordowe poziomy – globalnie ponad 81,5%, gdyż wciąż wzrosty oferowania są niższe niż przewozów.
W kwietniu FLF-y minimalnie pogorszył się, ale to, co najważniejsze to fakt, iż jest on nadal na poziomie zbliżonym do rekordowego z początków 2015 i o ponad 2ppct wyższym, niż rok wcześniej.
Średnie wpływy jednostkowe
Trend spadku zatrzymał się jednak średnie wpływy jednostkowe są o 3-5% niższe niż rok temu, zarówno w $ jak również po usunięciu efektów zmian kursowych.
Zmiana trendu jest konieczna ze względu na wzrosty po stronie kosztowej – paliwo i w wielu krajach koszty pracy.
Częściowe dane dotyczące kwietnia pokazują, że przynajmniej w nominalnych dolarach mamy do czynienia z pierwszymi, od dłuższego czasu, wzrostami.
Podróże w wyższych klasach serwisowych
Podróże w wyższych klasach serwisowych w trzech pierwszych miesiącach 2017 stanowiły globalnie 5,5% ruchu. W tym samych okresie 2016 było to 5,6%.
W odróżnieniu od taryf w klasie ekonomicznej taryfy w wyższych klasach „trzymały poziomy”. Tylko na dwóch rynkach: Europa - Azja oraz Północny i Środkowy Pacyfik, taryfy w wyższych klasach „zachowywały się gorzej” niż w klasie ekonomicznej.
To pokazuje znaczenie, jakie dla wyników finansowych linii lotniczych mają wpływy od pasażerów podróżujących w wyższych klasach podróży. W trzech pierwszych miesiącach roku udział wpływów z biletów na podróż w wyższych klasach w łącznych wpływach wzrósł w porównaniu z tym samym okresem 2016 z 26,4% do 27,2%. To znaczący wzrost.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródła: IATA, PRTL.pl
Akcje | Finanse | IATA | Komunikacja | Koszty | Linie lotnicze | Obłożenie | Pasażer | Popyt | Praca | Przychody | Samolot
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.