INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki branży lotniczej


Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej w czerwcu i lipcu 2017

Marek Serafin, 2017-08-29
     

Wartość akcji linii lotniczych

W lipcu 2017 wartość akcji linii lotniczych (globalnie)spadła w porównaniu z czerwcem o 3,2%, co oznacza, że był to pierwszy miesiąc spadku od marca, po okresie wzrostu o prawie 15%. Był to najprawdopodobniej o moment „realizacji zysków” przez inwestorów giełdowych.

 

Wartość akcji linii europejskich spadła jedynie o 0,8%, azjatyckich (plus Pacyfik) o jedynie o 0,4%, a północnoamerykańskich aż o 7,6%.

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wartość akcji wszystkich przewoźników wzrosła aż o 31,8%. W tym miesiącu to zasługa zarówno linii północnoamerykańskich, których indeksy wzrosły w tym okresie o 35,9%, ale, przede wszystkim, europejskich - wzrost aż o 54,8%. Wartość akcji linii azjatyckich wzrosła o 8,8%. Tak ogromny wzrost wartości akcji, szczególnie linii europejskich wynika z tego, iż rok temu miały miejsce ogromne spadki spowodowane akcjami terrorystycznymi w Europie.

 

Od początku roku 2017 globalnie wartość akcji linii lotniczych wzrosła o 16,6 %, a w tym europejskich aż o 45,4%, azjatyckich o 23,3% a północnoamerykańskich jedynie o 1,6%. Wartość wszystkich akcji, globalnie wzrosła od początku roku o 13,1% (indeks FTSE).

 

Wyniki finansowe za drugi kwartał 2017

 

 
Liczba linii
 
Region
Wynik Kw. II 2016
Wynik Kw. II 2017
EBIT
%
Wynik
netto
EBIT
%
Wynik
netto
12
Ameryka Płn.
17,5
4 727
16,7
4 602
6
Azja/Pacyfik
3,9
348
4,6
626
6
Europa
6,4
712
9,0
1 180
24
Łącznie
12,7
5787
13,2
6 408
     

Uwagi:

- EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów,

- dane w $.

 

To są wyniki o jeszcze bardzo ograniczonej reprezentatywności, szczególnie w odniesieniu do Europy i Azji. Zdaniem IATA wskazują one wstępnie, że negatywny trend dotyczący wyników i związany ze spadającymi średnimi wpływami jednostkowymi i rosnącymi kosztami kończy się. Jednak, aby wydawać bardziej zdecydowane sądy musimy poczekać, przynajmniej miesiąc.

 

Płynność finansowa linii lotniczych

Tych danych nie pokazujemy, gdyż próbka jest malutka zarówno w odniesieniu do Azji (tylko 2 linie), jak i Europy – 5 linii. Pokażemy ją za miesiąc.

 

Ceny paliwa lotniczego

Po spadkach w poprzednich miesiącach, cena ropy, w porównaniu z końcem czerwca 2017 była na koniec lipca o prawie 10% wyższa. Od początku roku miała ona głównie trend spadkowy, ze względu na duże wydobycie łupkowe w USA. Jednak w lipcu odnotowano spadek zapasów w tym kraju, jak również nasilają się zabiegi OPEC oraz innych producentów, aby ograniczać produkcję. Spore znaczenie ma też ostatni spadek wartości $. Jednak jeżeli chodzi o prognozy cen to, średnio-terminowo notują one umiarkowane wzrosty.  

 

Oferowanie

W całym pierwszym półroczu wzrost oferowania pasażerskiego, poddany anualizacji wyniósł globalnie 6,1%. To tempo zbliżone do wzrostu popytu.

 

Wzrost oferowania cargo, w pierwszym półroczu jedynie wyniósł 3,6%. Tymczasem tempo wzrostu przewozów cargo, po anualizacji, wzrosło, w ostatnich trzech miesiącach aż do 9%.

 

Popyt

W pierwszym półroczu wzrost popytu na przewozy pasażerskie był najwyższy od 2005! I wyniósł aż 7,9%. O powodach pisaliśmy wielokrotnie. Niżej podpisany uważa też, że pozytywny wpływ na sytuację w wielu ważnych regionach, głównie Europie, ma „większa sprawność biznesowa” przewoźników lotniczych i „popularyzacja” modelu biznesowego tanich linii.

 

Zdaniem IATA w ostatnich miesiącach notujemy pewne, niezbyt znaczne, osłabienie trendu wzrostowego

 

W przypadku frachtu lotniczego wzrost wyniósł, w pierwszym półroczu aż 10,4%. Był najwyższy od roku 2010. Zdaniem analityków IATA jednak szczyt rozwojowy przewozów jest tu już za nami.

 

Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych.

 

Samoloty

W czerwcu 2017 wzrost liczby oferowanych foteli w porównaniu z majem 2017 wyniósł 0,9%, a więc minimalnie więcej niż w maju - 0,8% i w kwietniu - 0,7%. W porównaniu z czerwcem 2016 indeks to 6,0%.

 

Dostarczono 154 nowe samolotów, podczas gdy w czerwcu 2016 - 161. W całym pierwszym półroczu dostarczono o 25 samolotów mniej niż rok wcześniej. (odpowiednio 751 i 776). Ogromny wpływ na liczbę użytkowanych samolotów w czerwcu miały procesy uziemiania samolotów i wprowadzania ich do ponownego użytku. Co prawda powróciło do eksploatacji prawie tyle samo samolotów - 142, ale wycofano jedynie 78, podczas, gdy rok temu aż 166.

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF)

Nic nowego. LF-y są wciąż na poziomach zbliżonych do rekordowych. Dotyczy to wszystkich regionów, z wyjątkiem, tradycyjnie, Bliskiego Wschodu.

 

W pierwszym półroczu 2017 FLF-y cały czas poprawiały się. Są one obecnie aż o cztery punkty procentowe wyższe niż na początku 2016.

 

Średnie wpływy jednostkowe

Trend spadkowy zatrzymał się. Po usunięciu efektów kursowych w maju były one na poziomie sprzed roku. Ma to oczywiście bardzo pozytywny wpływ na wyniki finansowe linii lotniczych. Istotną role odgrywa tu globalna stabilizacja sytuacji ekonomicznej.

 

Po usunięciu efektów kursowych średnie wpływy jednostkowe są obecnie o 4,5% niższe niż rok wcześniej i nie ma oznak, że rozpoczyna się trend wzrostowy. Na szczęście zdecydowanie osłabła presja na wzrost granicznych LF-ów, co zwiększa zaufanie inwestorów w odniesieniu do wyników finansowych linii w najbliższym roku.  

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych

Liczba podróży w wyższych klasach serwisowych, w pierwszych czterech miesiącach 2017, na niektórych rynkach rosły szybciej niż w klasie ekonomicznej. Dotyczyło to głównie wielu rynków azjatyckich. W przypadku Europy, na bardzo ważnym rynku do/z Azji sytuacja była nienajlepsza (konkurencja – red.).

 

Jeżeli chodzi o porównanie indeksów zmian taryf, to tu ponownie gorszy był indeks wyższych taryf do/z Azji a lepszy na Północnym Atlantyku (bardzo ograniczona konkurencja – red.).

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródła: IATA, PRTL.pl

 

 

 

 

 

Tagi:

Cargo | Finanse | Komunikacja | Konkurencja | Linie lotnicze | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Popyt | Praca | Przewozy | Samolot | Zysk operacyjny


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony