Wyniki branży lotniczej
Wartość akcji linii lotniczych
W sierpniu 2017 wartość akcji linii lotniczych (globalnie) spadła w porównaniu z lipcem o 1,4%. Był to drugi kolejny miesiąc spadku od marca, po okresie wzrostu o prawie 15%. Jednak wystąpiły duże różnice w poszczególnych regionach. Powodem globalnego spadku były znaczne spadki akcji linii północnoatlantyckich.
Wartość akcji linii europejskich wzrosła aż o 4,7% po niewielkim spadku w lipcu - o 0,8%, azjatyckich (plus Pacyfik) wzrosła o 2,4%, a północnoamerykańskich spadła aż o 7,7%, po spadku w lipcu o 7,6%.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wartość akcji wszystkich przewoźników wzrosła aż o 32,1%. W tym miesiącu to zasługa zarówno linii północnoamerykańskich, których indeksy wzrosły, w tym okresie, ale już tylko o 26,5%, ale, przede wszystkim, europejskich – ogromny wzrost aż o 63,6%. Wartość akcji linii azjatyckich wzrosła o 13,9%. Tak ogromny wzrost wartości akcji, szczególnie linii europejskich wynika z tego, iż rok temu miały miejsce ogromne spadki spowodowane akcjami terrorystycznymi w Europie.
Od początku roku 2017 globalnie wartość akcji linii lotniczych wzrosła o 15,0 %, a w tym europejskich aż o 52,2%, azjatyckich o 26,2% a północnoamerykańskich odnotowały już spadek o 6,3%.
Wartość wszystkich akcji, globalnie wzrosła od początku roku o 13,3% (indeks FTSE).
Wyniki finansowe za drugi kwartał 2017
Liczba linii
|
Region
|
Wynik Kw. II 2016
|
Wynik Kw. II 2017
|
||
EBIT
%
|
Wynik
netto
|
EBIT
%
|
Wynik
netto
|
||
15
|
Ameryka Płn.
|
17,1
|
4 767
|
16,3
|
4 667
|
28
|
Azja/Pacyfik
|
7,3
|
2 001
|
4,3
|
1 859
|
8
|
Europa
|
4,5
|
482
|
8,6
|
1 164
|
5
|
Ameryka Łacińska
|
0,7
|
10
|
4,3
|
-213
|
3
|
Inne
|
10,2
|
76
|
8,6
|
65
|
24
|
Łącznie
|
10,2
|
7 336
|
9,5
|
7 553
|
Uwagi:
Teraz próbka jest już reprezentatywna, choć w przypadku Europy musimy poczekać do przyszłego miesiąca, aby upewnić się, że bardzo pozytywny trend poprawy wyników jest faktem. Jednak skala poprawy jest tu tak duża, iż możemy jedyne zastanawiać się, czy przy większej próbce będzie bardzo podobna, czy też nieco inna. Wciąż zdecydowanie najlepsze osiągają linie północnoamerykańskie, jednak są one nieco słabsze niż rok temu.
Bardzo ważna jest informacja, iż potwierdza się odwrócenie trendu spadkowego średnich wpływów jednostkowych. Zaczęły one rosnąć, choć bardzo powoli. W czerwcu o 0,1%.
Płynność finansowa linii lotniczych
Region
|
Próbka
|
II kwartał 2016
|
II kwartał 2017
|
||||
Płynność netto
|
Capex
|
Dostępna gotówka
|
Płynność netto
|
Capex
|
Dostępna
Gotówka
|
||
Ameryka Północna
|
15
|
24,3
|
13,9
|
10,4
|
18,2
|
14,0
|
4,2
|
Azja-Pacyfik
|
18
|
17,2
|
17,2
|
0,0
|
14,3
|
16,8
|
-2,5
|
Europa
|
7
|
13,5
|
15,5
|
-2,0
|
18,6
|
8,5
|
10,1
|
Ameryka łacińska
|
4
|
7,0
|
4,7
|
2,3
|
9,2
|
7,3
|
1,9
|
Inne
|
3
|
29,7
|
7,5
|
22,2
|
29,8
|
10,1
|
19,7
|
Łącznie
|
47
|
19,6
|
14,4
|
5,2
|
17,1
|
13,1
|
4,0
|
Uwagi:
Podobnie, jak w przypadku wyników finansowych wskaźniki płynnościowe bardzo się różnią w poszczególnych regionach. I tu linie europejskie odnotowały znaczną poprawę, zarówno, jeżeli chodzi o płynność netto, jak i dostępną gotówkę. W przypadku dostępnej gotówki do ogromnej poprawy, obok lepszej płynności netto przyczynił się bardzo znaczny spadek wydatków inwestycyjnych.
Ceny paliwa lotniczego
Sezon huraganów w Zatoce Meksykańskiej spowodował znaczną niestabilność cen, ale na koniec sierpnia ceny ropy Brent były bardzo zbliżone do tych z początku miesiąca – 52$ za baryłkę. Na początku września odnotowano wzrost cen związany ze spadkiem kursu USD oraz kolejnymi sygnałami potwierdzającymi, że OPEC jest zdeterminowany, aby ograniczać podaż. Od wielu miesięcy słaby USD pomaga liniom spoza USA w utrzymywaniu kosztów paliwowych na niskim poziomie.
Cały czas rynek przewiduje, że do połowy roku 2020 ceny nie przekroczą 55$.
Oferowanie
W lipcu oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 6,8%, w porównaniu z lipcem 2016. Przez większą część roku 2016 oferowanie rosło wolniej niż popyt. Obecnie wzrosty te są bardzo zbliżone do siebie.
Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło o 3,7%. Znacznie wolniej niż popyt – aż o dwie trzecie.
Popyt
W lipcu, w przewozach pasażerskich utrzymywał się silny trend wzrostowy – 6,8%. Zdaniem IATA w kolejnych miesiącach roku będzie mieli do czynienia z pewnym jego osłabieniem. Wynika to, głównie, z tego, iż przestaje działać pro-wzrostowy wpływ niższych cen
W przypadku frachtu lotniczego wzrost wyniósł w lipcu aż 11,4%. To czwarty miesiąc, w ostatnich pięciu miesiącach, gdy wzrost był dwucyfrowy. Jednak zdaniem IATA zbliżamy się do kulminacji okresu tak silnego wzrostu.
Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych.
Samoloty
W lipcu 2017 wzrost liczby oferowanych foteli w porównaniu z czerwcem 2017 wyniósł 0,7%, a więc nieco mniej niż w czerwcu -0,9%, w maju było to 0,8% a w kwietniu - 0,7%. W porównaniu z lipcem 2016 indeks to 6,2%.
Dostarczono 115 nowych samolotów, podczas gdy w czerwcu 2016 - 113. W ciągu siedmiu miesięcy 2017 dostarczono o 24 samolotów mniej niż rok wcześniej. (odpowiednio 865 i 889). Również w lipcu duży wpływ na liczbę użytkowanych samolotów miały procesy uziemiania samolotów i wprowadzania ich do ponownego użytku. Powróciło do eksploatacji 125 samolotów, podczas, gdy w lipcu 2016 tylko 104. Wycofano jedynie 86 – najmniejszą liczbę od, co najmniej trzech lat..
Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF)
Wciąż LF-y są wciąż na poziomach zbliżonych do rekordowych. Ma to ogromny pozytywny wpływ na wyniki finansowe linii, szczególnie w sytuacji, gdy średnie wpływy jednostkowe zaczęły nieznacznie rosnąć
Po uwzględnieniu czynników sezonowych, od maja, FLF-y minimalnie obniżyły się, ale i tak są bardzo zbliżone do rekordowych poziomów i aż o cztery punkty procentowe wyższe niż na początku roku 2016.
Średnie wpływy jednostkowe
Średnie wpływy jednostkowe – pasażerskie – kontynuują „delikatny” trend wzrostowy. W niektórych regionach jest to związane z presją kosztową dotyczącą, między innymi, kosztów osobowych.
Po usunięciu efektów kursowych średnie wpływy jednostkowe wzrosły w czerwcu o 0,1%, to największy wzrost od końca roku 2013. Obecnie, indeks wzrostu, poddany anualizacji, wynosi, od początku roku 4%
Oczywiście wzrost nominalny, w USD, średnich wpływów jednostkowych jest większy, ze względu na słabość dolara.
Podróże w wyższych klasach serwisowych
Globalnie udział ilościowy w łącznym liczbie podróży, w pierwszej połowie 2017, pozostał, w porównaniu z pierwszą połową 2016, na niezmienionym poziomie -5,4%. Natomiast udział wartościowy wzrósł dość znacząco z 26,5% do 27%. Wzrósł, m.in. na największym pod tym względem rynku – Północnym Atlantyku. W przypadku rynku Europa – Azja udział ilościowy pozostał bez zmian, natomiast znacznie spadła średnia wartość taryf – w porównaniu z taryfami w klasie ekonomicznej. W publikacji IATA Airlines Financial Monitor July – August 2017 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródła: IATA, PRTL.pl
Akcje | Cargo | Finanse | IATA | Komunikacja | Koszty | Linie lotnicze | Obłożenie | Paliwo | Pasażer | Połączenia | Popyt | Praca | Przewozy | Rozwój | Samolot
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.