INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki branży lotniczej


Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej we wrześniu i październiku 2017

Marek Serafin, 2017-11-23
     

Wartość akcji linii lotniczych

W październiku 2017 wartość akcji linii lotniczych (globalnie) wzrosła w porównaniu z wrześniem o 1,7%, nieco poniżej ogólnego, globalnego indeksu akcji (+2,0%). Była to zasługa linii europejskich i azjatyckich, które po wrześniowych spadkach odnotowały wzrosty.

 

Wartość akcji linii europejskich wzrosła o 5,6%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 3,0%, a północnoamerykańskich spadła o 1,7%.

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wartość akcji wszystkich przewoźników wzrosła aż o 20,9%. W tym miesiącu to zasługa głównie linii europejskich (+68,6%!!), północnoamerykańskich, których indeksy wzrosły, w tym okresie, ale już tylko o 15,5% oraz azjatyckich o 13,9%. Tak ogromny wzrost wartości akcji, szczególnie linii europejskich wynika z tego, iż rok temu miały miejsce ogromne spadki spowodowane akcjami terrorystycznymi w Europie.

 

Od początku roku 2017 globalnie wartość akcji linii lotniczych wzrosła o 18,0 %, a w tym europejskich aż o 59,7%, azjatyckich o 28,6%. Północnoamerykańskie odnotowały już spadek o 5,1%.

 

Wartość wszystkich akcji, globalnie wzrosła od początku roku o 17,6% (indeks FTSE), a w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy – o 20,9%. 

 

Wyniki finansowe za trzeci kwartał 2017

 

 
Liczba linii
 
Region
Wynik Kw. III 2016
Wynik Kw. III 2017
EBIT
%
Wynik
netto
EBIT
%
Wynik
netto
12
Ameryka Płn.
17,5
4 701
14,8
5 110
6
Azja/Pacyfik
11,9
2 001
4,3
1 859
6
Europa
22,2
3 907
20,3
3 974
2
Ameryka Łacińska
10,7
99
8,1
59
26
Łącznie
18,2
9 363
16,3
10 044
     

Uwagi:

- EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów,

- dane w $.

 

W przypadku linii innych niż północno-amerykańskie próbka jest jeszcze bardzo mało reprezentatywna. Jest jednak dość prawdopodobne, że dla linii z USA/Kanady i Europy trzeci kwartał był bardzo dobry, ale nieznacznie słabszy niż rok temu. Przekonamy się za miesiąc. Wyniki trzeciego kwartału, zdecydowanie najlepsze dla ogromnej większości linii, mają ogromny wpływ na ich wyniki roczne.

 

Płynność finansowa linii lotniczych

       

Region
Próbka
III kwartał 2016
III kwartał 2017
Płynność netto
Capex
Dostępna gotówka
Płynność netto
Capex
Dostępna
gotówka
Ameryka Północna
12
14,0
9,2
4,8
10,0
11,5
-1,5
Azja-Pacyfik
3
11,7
19,2
-5,5
   18,4
6,5
12,0
Europa
5
7,1
8,6
-1,5
10,7
7,5
3,2
Ameryka łacińska
1
18,7
9,7
8,9
6,2
3,9
2,3
Łącznie
21
12,4
9,5
3,0
10,5
10,2
0,3
 

Uwagi:

- Płynność netto (net cash flow) - z działalności operacyjnej,

- Dostępna gotówka - Free Cash flow.

 

I tu reprezentatywność danych jest bardzo (Azja, Europa) i dość (Ameryka Północna) ograniczona. Jest duża szansa, że wskaźniki płynnościowe, w przypadku linii europejskich poprawiły się. Linie z Ameryki Północnej odnotują, prawdopodobnie, pewne pogorszenie podobnie, jak wyników finansowych. Tu jednym z powodów jest wzrost nakładów inwestycyjnych. Podobnie, jak w przypadku II-go kwartału, linie azjatyckie maja duże szanse na poprawę wskaźników, między innymi, w związku z bardzo znacznym spadkiem wydatków inwestycyjnych.

  

Ceny paliwa lotniczego

Ceny rosły przez cały październik osiągając najwyższy poziom od czerwca 2015. Są prawie o 40% wyższe niż rok wcześniej. Główne powody to bardzo prawdopodobne przedłużenie porozumienia OPEC o ograniczaniu produkcji aż do końca 2018, jak również rosnące napięcie w relacjach Arabia Saudyjska – Iran. Według obecnych przewidywań (future markets) ceny powinni stopniowo, powoli spadać, w ciągu najbliższych lat, do poziomu 58 $ za baryłkę pod koniec roku 2019. W przyszłości na ceny ropy powinni mieć coraz większy wpływ producenci ropy z USA, zamiast krajów OPEC.

  

Oferowanie

We wrześniu oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 5,3%, w porównaniu z wrześniem 2016. Tempo wzrostu było niższe niż w poprzednich miesiącach, między innymi, z powodu huraganów Irma i Marta.

 

Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło jedynie o 3,9%. Indeks był o ponad połowę niższy niż indeks wzrostu przewozów. To 14-ty kolejny miesiąc, gdy indeks wzrostu oferowania cargo jest niższy niż popytu.

 

Popyt

We wrześniu, w przewozach pasażerskich trend wzrostowy (5,7%) był niższy, niż w poprzednich miesiącach, z podawanych już wcześniej powodów. Jednak i bez wpływu wydarzeń nadzwyczajnych notujemy osłabienie tego trendu. Wynika to, głównie, z tego, iż przestaje działać silny, pro-wzrostowy wpływ niższych cen

 

W przypadku frachtu lotniczego wzrost wyniósł aż 9,2%. Jednak zdaniem IATA obserwujemy już stopniowe osłabienie trendu wzrostowego, który niedawno notował swój szczyt.

 

Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych.

 

Samoloty

We wrześniu 2017 wzrost liczby oferowanych foteli w porównaniu z sierpniem 2017 wyniósł jedynie 0,2%. Oznaczało to wzrost w porównaniu z wrześniem 2016 o 5,8%.

 

Dostarczono 149 nowych samolotów, podczas gdy we wrześniu 2016 - 152. W ciągu dziewięciu miesięcy 2017 dostarczono o 47 samolotów mniej niż rok wcześniej. (odpowiednio 1136 i 1183). Jak prawie zawsze po zakończeniu szczytu przewozowego powróciło do eksploatacji mniej samolotów, niż zostało wycofanych. Odpowiednio – 187 samolotów i 107.

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF)

LF-y są wciąż na poziomach zbliżonych do rekordowych, choć nieco niższych, niż pod koniec ubiegłego roku.

 

Globalny FLF był wyższy aż o 2,2 ppct niż rok temu. Po pewnych „zawirowaniach” w poprzednich miesiącach powrócił do wysokich poziomów notowanych ostatnio pod koniec roku 2014.

 

Średnie wpływy jednostkowe

Po usunięciu efektów kursowych średnie wpływy jednostkowe są obecnie na poziomach ubiegłorocznych. To, co musi niepokoić to fakt, że po wcześniejszym zatrzymaniu się trendu spadkowego, a następnie minimalnym wzroście (lipiec) w sierpniu odnotowano spadek. Jeszcze nie wiemy, czy to „aberacja” jednomiesięczna, czy też początek nowego trendu spadkowego. Musi to niepokoić ze względu na wzrost niektórych składników kosztowych, a przede wszystkim, cen ropy.

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych

Globalnie udział ilościowy podróży w wyższych klasach serwisowych w łącznej liczbie podróży, w pierwszych ośmiu miesiącach 2017, wyniósł 5,2% i był o 0,1ppct wyższy niż rok wcześniej. Analogicznie udział wartościowy wzrósł z 25,4% do 25,5%. Obszar najsilniejszych wzrostów to Azja – podróże z/do Azji oraz wewnątrz tego kontynentu. Zdaniem IATA do tego trendu wzrostowego przyczynia się dobra globalna sytuacja ekonomiczna. W publikacji IATA Airlines Financial Monitor September - October 2017 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.  

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródła: IATA, PRTL.pl

 

 

 

 

 

Tagi:

Cargo | Finanse | IATA | Linie lotnicze | Obłożenie | Oferowanie | Paliwo | Płynność finansowa | Połączenia | Popyt | Praca | Przewozy | Przychody | Samolot | Zysk operacyjny


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony