INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Czy rozbudowa lotniska w Radomiu jest właściwym rozwiązaniem problemów infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej?

Tak, jestem przekonany, że to dobry pomysł

Trudno powiedzieć, czas pokaże

Mam poważne wątpliwości, zabrakło głębszych analiz i konsultacji z przewoźnikami

Nie, to fatalny pomysł z punktu widzenia przewoźników i pasażerów

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki branży lotniczej


Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej w grudniu 2017 i styczniu 2018

Marek Serafin, 2018-02-21
     

Wartość akcji linii lotniczych. W styczniu 2018 wartość akcji linii lotniczych (globalnie) wzrosła w porównaniu z grudniem 2017 o 2,9%, znacznie poniżej ogólnego, globalnego indeksu akcji (+5,5%). Tym razem wzrost to zasługa linii z Europy i Azji. Wartość akcji linii europejskich wzrosła aż o 5,4%, azjatyckich (plus Pacyfik) aż o 6,3%. Północnoamerykańskich spadła o 1,7%.

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wartość akcji wszystkich przewoźników wzrosła aż o 30,7%. W tym miesiącu to zasługa głównie linii europejskich (+70,7%!!) oraz azjatyckich (+37,5%). Dla północnoamerykańskich indeks ten wynosi jedynie 9,1%. Tak ogromny wzrost wartości akcji linii europejskich wynika z tego, iż rok temu miały miejsce ogromne spadki spowodowane akcjami terrorystycznymi w Europie, a pod koniec roku z powodu wyniku referendum BREXIT-owego.

 

Wartość wszystkich akcji, globalnie wzrosła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o 25,1% (indeks FTSE).

 

Wyniki finansowe za czwarty kwartał 2017

 

 

Liczba linii

 

Region

Wynik Kw. IV 2016

Wynik Kw. IV 2017

EBIT

%

Wynik

netto

EBIT

%

Wynik

netto

11

4

2

Ameryka Płn.

Azja/Pacyfik

Europa

11,1

10,6

8,0

1988

717

140

10,6

11,6

7,7

5 169

754

143

 17

Łącznie

10,9

2 845

10,7

6 066

 

Uwagi:

  • EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów.
  • Dane w $.

 

Poza liniami z Ameryki Północnej próbka jest jeszcze zupełnie niereprezentatywna. Zdaniem IATA jest jednak bardzo prawdopodobne, że wyniki czwartego kwartału 2017 będą zbliżone do tych z roku 2016. Ogromny wpływ na to ma utrzymująca się wspaniała sytuacja rynkowa związana z ogólną dobrą sytuacją ekonomiczną.

 

Płynność finansowa linii lotniczych

 

III kwartał 2016 III kwartał 2017

 

Region Próbka

Płynność netto

Capex

Dostępna gotówka

Płynność netto

Capex

Dostępna

Gotówka

Ameryka Północna 15

14,0

9,3

4,7

10,3

11,9

-1,6

Azja-Pacyfik 15

13,8

14,3

-0,5

 12,0

11,1

0,9

Europa 9

4,9

8,3

-3,5

11,4

7,7

3,7

Ameryka łacińska 4

8,0

5,9

2,1

14,2

5,1

9,1

Inne 1

3,4

3,0

0,5

10,2

4,3

5,9

Łącznie 44

10,9

9,5

1,4

11,1

10,1

1,0

 

Uwagi:

  • IATA nie dysponuje jeszcze danymi za czwarty kwartał 2017 i powtórzyła informacje zawarte w poprzednim raporcie.
  • Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej.
  • Dostępna gotówka – Free Cash flow.

 

Linie z naszego regionu oraz azjatyckie bardzo poprawiły wskaźniki płynnościowe, a znaczenie spadku nakładów inwestycyjnych (CAPEX) było tu bardzo ograniczone. Niewątpliwie kluczową rolę odegrały ogólne lepsze wyniki finansowe i utrzymujące się silne trendy wzrostowe po stronie wpływów. Pogorszenie wskaźników linii północnoamerykańskich związane jest ze znacznie wyższym CAPEX-em.

 

Ceny paliwa lotniczego

 

W styczniu 2017 ceny paliwa wciąż rosły – do poziomów najwyższych od trzech lat.

 

Główne powody to spadki produkcji w krajach OPEC i „zaprzyjaźnionych” oraz spadki wartości $. Jednak od początku lutego ceny zaczęły ostro spadać. W połowie lutego osiągnęły poziom 63$ za baryłkę. Wciąż uważa się, że poziomy cen będą dyktowane z jednej strony przez wzrosty produkcji wysoko-kosztowej w USA (łupki), a z drugiej strony przez kontrolę wydobycia przez kraje OPEC. Według obecnych przewidywań (future markets) ceny powinni powoli spadać, w ciągu najbliższych lat, do poziomu 57 $ za baryłkę na początku roku 2020.

 

Oferowanie

 

W roku 2017 oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 6,3%,w porównaniu z rokiem 2016. W ciągu roku takie tempo wzrostu było utrzymywane w miarę równomierne i było niższe niż tempo wzrostu popytu – patrz poniżej.

 

Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło jedynie o 3,0%. Było to najniższy indeks od roku 2012. Stanowi tylko 1/3 indeksu wzrostu popytu. Ponieważ wzrost oferowania prawie się zatrzymał w końcówce roku 2017 to obecnie rośnie ono minimalnie szybciej niż popyt.

 

Popyt

 

W roku 2017 indeks wzrostu przewozów pasażerskich (7,6%) był zdecydowanie wyższy niż średnia dziesięcioletnia (5,5%). W ostatnich miesiącach roku trend wzrostowy uległ wzmocnieniu, co powinno mieć pozytywny wpływ na wyniki pierwszych miesięcy 2018. W całym roku 2018 IATA przewiduje, że indeks wzrostu popytu będzie powyżej średniej wieloletniej, ale już nie tak znacznie, jak w roku ubiegłym Powód to znacznie słabsza stymulacja ze strony niskich cen.

 

W przypadku frachtu lotniczego roczny indeks wzrostu wzrósł aż do 9,0%. Tu pozytywna różnica przy porównaniu tego indeksu z indeksem wzrostu światowej wymiany towarowej była najwyższa od 2010. Jednym z powodów jest to, że znajdujemy się w „odpowiednim” miejscu cyklu wymiany zapasów.

 

Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych.

 

Samoloty

 

W grudniu 2017 odnotowano wzrost liczby oferowanych foteli w porównaniu z listopadem 2017 o 0,9%. To najwyższy indeks od połowy 2016. Wzrost w porównaniu z grudniem 2016 to 5,5%.

 

Dostarczono aż 234 nowe samoloty, podczas gdy w grudniu 2016 – 201. To normalne, obserwowane od wielu lat zjawisko, że w końcówce roku następuje wzrost liczby dostarczonych nowych samolotów. Na początku roku 2018 powinien nastąpić spadek.

 

Uziemiono 149 samolotów, a 127 wróciło do eksploatacji.

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF)

 

W roku 2017 LF był wyższy o 0,9ppct w porównaniu z rokiem 2016. Wyniósł on aż 81,4%. To poziom rekordowy. Bardzo wysokie LF-y sprzyjają pozytywnej sytuacji po stronie średnich wpływów jednostkowych.

 

Globalny FLF był znacznie wyższy niż rok temu – aż o 2,4ppct. I tu ma to pozytywny wpływ na średnie wpływy jednostkowe. W ostatnich miesiącach FLF minimalnie obniżył się.

 

Średnie wpływy jednostkowe

 

Utrzymujący się trend spadkowy średnich wpływów jednostkowych zatrzymał się w połowie roku 2016. Po uwzględnieniu zmian kursowych średnie wpływy jednostkowe, zaczęły minimalnie obniżać się w drugiej połowie ubiegłego roku. Co jednak jest najważniejsze - były one na niezmienionym poziomie w porównaniu z odpowiednimi miesiącami roku 2016. Istotne znaczenie miała tu ogólna poprawa sytuacji ekonomicznej, globalnie, oraz trendy wzrostowe niektórych elementów kosztów.

 

IATA przewiduje, że wymienione już czynniki spowodują, że w roku 2018 średnie wpływy jednostkowe będą umiarkowanie rosły.

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych

 

Globalnie udział ilościowy podróży w wyższych klasach serwisowych w łącznej liczbie podróży, w pierwszych jedenastu miesiącach 2017, wyniósł 5,3% i był o 0,1ppct wyższy niż rok wcześniej. Analogicznie udział wartościowy, w przypadku podróży międzynarodowych, wzrósł znacznie bardziej zdecydowanie z 25,9% do 27,0%.

 

W publikacji IATA Airlines Financial Monitor December 2017 – January 2018 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.

 

 

Źródła: IATA, PRTL.pl

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Samolot | IATA | Finanse | Linie lotnicze | Paliwo | Oferowanie | Akcje | Popyt


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony