INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki finansowe wybranych linii europejskich - rok 2016 i porównanie z rokiem 2015

Marek Serafin, 2017-03-21
     

To pierwszy, roczny raport pokazujący wyniki finansowe wybranych linii europejskich. Będziemy starali się, korzystając z dostępnych źródeł, pokazywać te wyniki w sposób porównywalny.

 

Oczywiście, aby ocenić je szczegółowo i dogłębnie konieczne są znacznie szersze analizy i dostęp do bardzo wielu dodatkowych informacji. Uważamy jednak, że i tak przedstawiane przez nas dane dają dobry obraz „finansowej mapy” europejskiego rynku lotniczego.

 

Za około trzy miesiące przedstawimy raport podający wyniki finansowe w I-tym kwartale 2017.

 

  Pełny rok 2016 – wyniki finansowe, porównanie z rokiem 2015

 

Linia lotnicza
Wynik operacyjny mln.
Indeks do
2015 w % lub zmiana
Wynik porównywalny do 2015 mln
Wynik netto
mln
Indeks
2015 lub zmiana
LH Grupa
2 275
+35,7%
1 752 (-3,6%)
1 776
+4,6%
LH
 
 
1 135 (+28,8%)
 
 
LX
 
 
414 (-3,5%)
 
 
OS
 
 
58 (+11,5%)
 
 
EW
 
 
-91 (-129)
 
 
AF/KL Grupa
1 049
+34,5%
+113,6%
792
+674 mln
AF
372
-12,7%
 
 
 
KL
681
+77,3%
 
 
 
HV
0
-35,0%
 
 
 
IAG Grupa
2 484
+7,2%
2 535 (+8,6%)
1 952
+25,7%
BA (w GBP)
 
 
1 473(+17,8%)
 
 
IB
 
 
271(+22,6%)
+22,6%
 
EI
 
 
233(+86,9%)
 
 
VY
 
 
60 (-62,4%)
 
 
TH (w USD)
- 291*****
- 1206%
 
-
 
AY
105,8
-4,9%
55
85
-5,6%
FR
1 460,1
+40,0%
+40,0%
1 559,1
(1 241,6) **
+80%
(+43%)**
U2(w GBP)
498
-27,6%
 
427
508***
-22,1%
-7,3%***
W6
235,5
+40,8
+38,4%****
  192,9
223,9****
+5%
+53%
 

Uwagi:

* w przypadkuRyanaira wyniki dotyczą okresu, który skończył się 31.03.2016. Zdecydowaliśmy się go pokazać, ze względu na znaczenie tej linii dla polskiego i europejskiego rynku. Za ca dwa miesiące podamy wyniki za okres do 31.03.2017.

** w nawiasie wynikporównywalny, czyli zysk netto, po wyłączeniu wpływów ze sprzedaży akcji Aer Lingusa.

*** wynik netto po usunięciu skutków niekorzystnych zmian kursowych.

**** wynik porównywalny (underlying profit).

***** to wynik przed wynikami działań inwestycyjnych. Po ich uwzględnieniu strata wynosi 130 mln a pogorszenie wyniku 1206 mln.

 

Łączne przychody, dostępna gotówka (free Cash flow) i zadłużenie netto, w porównaniu do 2015

 

Linia lotnicza
Przychody
w mln
Indeks/ zmiana
Gotówka mln
Indeks/
zmiana
Zadłużenie netto
Indeks zmiana
LH Grupa
31 660
(24 661 z przewozów)
-1,2%
-3,3%
1 100
+266
2 701
-19,3%
LH
15 409
-4,1%
 
 
 
 
LX
4 471
-1,6%
 
 
 
 
OS
2 153
+2,4%
 
 
 
 
EW
2 060
+7,9%
 
 
 
 
AF/KL Grupa
24 844
-3,3%
693
-232,0
3 655
-652
AF
 
 
 
 
 
 
KL
 
 
 
 
 
 
HV
 
 
 
 
 
 
IAG Grupa
22 567
-1,3%
2 055
+574
2 774
- 1 101
BA (w GBP)
11 443
+1,2%
 
 
 
 
IB
4 586
-2,4%
 
 
 
 
EI
1 766
+2,8%
 
 
 
 
VY
2 065
+5,2%
 
 
 
 
TH (w USD)
9 792
-6,9%
362
-996
-
 
AY
2 317
+2,8
219,7
+48,3
671
348
FR
6 535,8
+16,0%
1 259,2
+74,6
311,5
52,8
U2(w GBP)
4 669
-0,4%
213
-51,0%
-
 
W6
1 429,1
+16,0%
645,6
+43,9
-
 
 

Uwaga: Wszystkie dane finansowe w EUR (chyba, że podano inaczej).

 

Krótki Komentarz

Prezentując powyższe dane chcemy jedynie pokazać krajobraz finansowy europejskich linii lotniczych z „lotu ptaka”. Odnotować pewne ogólne trendy.

 

Osoby zainteresowane głębszą analizą wyników poszczególnych linii i ich grup muszą wejść na ich strony internetowe – zakładki „Investors relations”. Tam znajdą zarówno bardzo szczegółowe dane finansowe i przewozowe, jak i ich analizę.

 

Na przykład Finnair podaje swoją aktualną geograficzną strukturę przychodów. Opiera się na „dwóch nogach” – Europa (41,9%) i Azja (40,7%). Atlantyk to tylko 9,6%. Tu najlepiej widzimy, jak ważne są dla linii trasy dalekiego zasięgu, a przede wszystkim Azja.

 

Studiując raporty finansowe przewoźników trudno nie odnieść wrażenia, że nie obawiają się oni upubliczniania bardzo wielu dokładnych finansowo-rynkowych informacji. Tymczasem LOT, korzystając z bardzo „specyficznych” polskich przepisów o tajemnicy handlowej, podaje bardzo wyrywkowe dane, na których podstawie właściwie nie można w miarę obiektywnie ocenić jego wyników, sytuacji finansowo-handlowej i trendów zmian.

 

Ale wracając do głównego nurtu naszego komentarza.

 

1. Widzimy, że trzy wielkie grupy osiągają przychody z działalności przewozowej na bardzo podobnym poziomie. LH ma ogromne przychody z „działalności dodatkowej – Lufthansa Technik ponad 5 mld EUR i LSG (catering) ponad 3mld.

 

2. Jeżeli zestawimy zmiany w przychodach ze zmianami w wielkości przewozów to widzimy, że następowały bardzo znaczne spadki średnich wpływów jednostkowych. Wynikało to z sytuacji konkurencyjnej, w Europie tanie linie, na dalekim zasięgu znana grupa rekinów rynkowych, jak i przede wszystkim, ze znacznych spadków cen paliwa.

 

3. W przypadku tanich linii też miały miejsce spadki średnich taryf, ale dwóch przewoźników najbardziej nas interesujących, czyli FR i W6, odnotowało tak ogromne wzrosty przewozów, że ich łączne przychody bardzo powiększyły się.

 

4. Po raz kolejny najlepsze wyniki finansowe notowała grupa IAG. Niewiele gorsze – Grupa LH. W tym drugim przypadku warto zauważyć, że, w odróżnieniu od lat poprzednich, znaczną poprawę wyniku miała Lufthansa, a przecież dobre czasy są chyba dopiero przed nią, jeżeli sfinalizuje nową, wieloletnią umowę zbiorową ze Związkiem Pilotów, której główne zasady zostały już uzgodnione.

 

5. Bardzo znacznie poprawiła wyniki grupa AF/KL, ale w ogromnym stopniu to zasługa KLM-u. AF wciąż boryka się z kwestią obniżki kosztów operacyjnych, a głównym problemem wydają się być relacje ze związkami zawodowymi, głównie pilotów.

 

6. W trzech wielkich grupach zwraca uwagę pogorszenie wyników finansowych tanich spółek-córek. EW, HV i VY. Można chyba zaryzykować twierdzenie, że to koszty ostrej ekspansji rynkowej, w sytuacji, gdy rynek jest, w znacznym stopniu, zdominowany przez dwóch tanich gigantów – FR i U2.

 

7. Ogromne pogorszenie wyników THY to oczywiście efekt znanej sytuacji polityczno-militarnej w regionie. Przewoźnik ma ogromne rezerwy finansowe dzięki świetnym wynikom w poprzednich latach, ale będzie musiał dokonywać dalszych, bardzo znacznych korekt swoich planów ekspansji rynkowej i inwestycyjnych, jeżeli kryzys będzie się istotnie przedłużał.

 

8. Poprawia swoje wyniki Finnair, a przecież najlepsze czasy chyba dopiero przed nim - gdy proces wymiany floty dalekiego zasięgu na samoloty A 350 będzie zbliżał się do końca. Jeszcze do niedawna obstawialibyśmy u bukmacherów, że AY wejdzie za 2-3 lata, a może i ciut wcześniej, do grupy IAG. O przyczynach pisaliśmy wielokrotnie. Teraz BREXIT skomplikował sprawę chyba w stopniu ogromnym.

 

9. Dwie tanie linie – Ryanair i Wizz Air miały świetne wyniki finansowe, ale jeżeli zestawimy zysk operacyjny, lub netto, z wielkością przychodów, to zobaczymy, że absolutnym „królem Europy” jest Ryanair. Również w konkurencji „wszechwag”. Konkurenci FR muszą uwzględniać fakt, że dysponuje on tak ogromną „górą gotówki”, że może finansować „ekspansję totalną”, w Europie i okolicach i to równocześnie na wszystkich frontach. Być może również na nowym dla siebie rynku przewozów charterowych.

 

10. Dobre wyniki miał easyJet, ale było one istotnie gorsze niż w roku 2015. Trudno tego nie wiązać z ekspansją FR. Przed U2 wciąż stoi pytanie/wyzwanie, jak zareagować strategicznie na nową strategię Ryanaira. Przez lata niszą rynkową przewoźnika były operacje na „lepsze” lotniska europejskie. Teraz FR atakuje na coraz większej ich liczbie.

 

11. W6 miał świetne wyniki – zysk operacyjny na poziomie ponad 16% przychodów, ale najtrudniejsze czasy dopiero przed nim. Jak widzimy „w Polsce i okolicach” ekspansja FR wciąż przyśpiesza. Jednym z bardzo interesujących pomysłów, jak odpowiedzieć na to wyzwanie, jest wprowadzanie do floty największego, bardzo nowoczesnego samolotu wąskokadłubowego A321. Osiąga dzięki temu znaczącą obniżkę kosztów jednostkowych.

 

12. Nie próbujemy nawet porównywać wyników finansowych LOT-u z wynikami jego konkurentów, gdyż nie są one jeszcze oficjalnie ogłoszone. Mamy nadzieję, że zostaną zaprezentowane w sposób, który umożliwi ich głębsza analizę i porównanie z wynikami konkurentów. 

 

 

Marek Serafin

 

 

 

 

 

Tagi:

Analiza danych | Finanse | Konkurencja | Linie lotnicze | Praca | Przychody | Rozwój | Strata netto | Wynik netto | Zysk operacyjny


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony