INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich - luty 2017

Marek Serafin, 2017-03-28
     

Jak już informowaliśmy AEA zakończyła swoją działalność, podobnie, jak ELFAA, i brak jest obecnie „centralnego” źródła informacji o wynikach przewozowych europejskich przewoźników rozkładowych, zarówno sieciowych (AEA), jak i tanich (ELFAA).

 

W tej sytuacji od października 2016 rozpoczęliśmy publikowanie nowego, comiesięcznego raportu, podającego wyniki przewozowe, wybranych linii europejskich (tych, które je regularnie udostępniają). Raz na kwartał, dokonamy przeglądy wyników finansowych linii rozkładowych oraz, oddzielnie, wyniki przewozowe cargo

 

Luty 2017 - wyniki przewozowe, porównanie z lutym 2016

 

Uwaga: Luty 2016 był o jeden dzień dłuższy, co oznacza obniżoną dynamikę dla 2017 o ponad 3,5ppct.

 
Linia lotnicza
Pax
[tys.]
Zmiana
[%]
RPK
[mln]
Zmiana
[%]
LF
[%]
Zmiana
[ppct]
LH Grupa
7 766
12,4
15 821
12,6
75,0
2,7
LH
4 252
1,7
9 564
2,7
76,7
2,3
LX
1 220
7,1
3027
12,4
77,0
2,1
OS
639
3,2
1 012
-1,4
68,2
-1,7
SN + EW
1 702
70,4
2 240
117,2
74,0
2,6
AF/KL Grupa
6 475
2,9
18 588
2,7
85,2
1,6
AF
3 554
-1,8
10 171
-0,4
84,1
1,5
KL
2 151
3,5
7 138
4,0
86,4
2,0
HV
770
30,2
1 278
25,3
87,9
-0,5
IAG Grupa
6 543
2,7
16 411
2,9
78,0
0,6
BA
 
 
10 299
1,1
76,8
0,4
IB
 
 
3 613
2,1
82,9
2,3
EI
 
 
964
13,9
69,5
-1,9
VY
 
 
1 535
11,4
81,4
0,4
TK
-
 
-
 
 
 
SK
2 075
2,7
2 476
12,7
69,2
4,7
AY
834,4
2,4
2 108,9
2,5
65,2
0,1
FR
8 200
10,0
 
 
95,0
2,0
U2
5 337,9
8,2
 
 
92,0
1,6
DY
2 090,3
11,7
3 936
23,5
86,3
0,7
W6
1 722
21,8
 
 
91,9
5,5
 

Wyniki narastająco i porównanie z okresem styczeń - luty 2016

 

Linia lotnicza
Pax
[tys.]
Zmiana
[%]
RPK
[mln]
Zmiana
[%]
LF
[%]
Zmiana
[ppct]
LH Grupa
15 642
12,5
33 096
9,3
75,5
1,5
LH
8 544
2,0
20 047
1,8
76,7
2,3
LX
2 491
6,8
6 365
11,5
77,1
2,1
OS
1 306
5,8
2 173
0,3
68,2
-1,7
SN + EW
3 393
69,3
4 555
114,6
72,5
0,7
AF/KL Grupa
13 327
5,2
39 149
4,0
85,5
1,1
AF
7 368
0,3
21 522
0,6
84,5
0,9
KL
4 455
6,1
15 125
5,8
87,0
85,5
HV
1 504
34,2
2 501
27,7
84,8
-1,5
IAG Grupa
13 230
4,1
34 469
3,7
78,1
0,0
BA
 
 
21 765
2,5
77,4
-0,1
IB
 
 
7 598
2,1
82,5
0,9
EI
 
 
2 032
13,1
69,4
-2,2
VY
 
 
3 074
11,4
79,4
1,1
TK
8 232
-10,4
17 073
-8,9
73,0
0,1
SK
3 999
6,4
5 007
15,7
69,7
4,8
AY
1 669,6
4,7
4 309,4
3,0
63,8
-0,6
FR
16 970
13,9
 
 
 
 
U2
10 083,6
9,5
 
 
 
 
DY
4 200,6
15,8
8 032
27,0
84,6
1,0
W6
3 599,8
22,6
 
 
 
 
 

Uwaga:

  • Turkish podaje jedynie wyniki narastająco.
  • Tak wysokie indeksy wzrostu przy grupie LH wynikają z faktu, że SN Brussels, formalnie, dołączyła do niej na początku 2017.

 

Komentarz

Ponieważ wyniki stycznia i lutego są bardzo podobne to dajemy jeden komentarz do wyników lutego i narastająco.

 

Po raz pierwszy podajemy wyniki Turkish Airlines oraz Norwegian Airlines, dwóch ważnych graczy na europejskim rynku.

 

W przypadku trzech wielkich grup można by powtórzyć komentarz dołączony do raportu styczniowego. Nadal szybciej rozwijają się „młodsi bracia” - LX, KL oraz EI. Wyjątkowo szybko rosną przewozy tanich linii wchodzących w ich skład, a szczególnie EW i HV.

 

Bardzo niski LF EI to skutek ogromnej sezonowości ruchu północno-atlantyckiego oraz bardzo ekspansywnej polityki linii (i grupy) w odniesieniu do rozwijania hub-u w Dublinie.

 

Przewozy AY, mierzone w RPK, nie są o wiele mniejsze, niż SK, gdyż fiński przewoźnik bardzo zdecydowanie rozwinął siatkę połączeń dalekodystansowych do Azji. SAS szybko rozszerza siatkę połączeń interkontynentalnych, ale i tak Norwegian przegonił go pod tym względem. Liczba pasażerów DY jest tylko o 5,0% większa niż SK, natomiast przewozy mierzone w RPK są aż o 60,4% większe. Pokazuje to, jak ogromny potencjał tkwi w tanich przewozach interkontynentalnych, nawet na tak bogatym rynku, jak skandynawski.

 

Dramatycznie spadają nadal przewozy THY. I to w sytuacji, gdy flota linii ciągle rośnie. Przewoźnik tnie oferowanie, aby utrzymywać LF-y - na przyzwoitym poziomie, ale oznacza to bardzo znaczny spadek nalotów samolotów. W okresie styczeń - luty 2017 spadły one aż o 12,5%.

 

FR zwiększył przewozy „tylko” o 10%, ale w znacznym stopniu wynikało to z bariery oferowania - LF linii wyniósł niebotyczne 95%. I to w tak niskim sezonie.

 

Zwraca uwagę bardzo wysoki LF Wizz Air-a w lutym 2017. W poprzednich latach, wyniki lutego były dość słabe. Jak widzimy W6 „nauczył” się dopełniać samoloty bardzo agresywną polityką cenową. Jednak to by nie wystarczyło. Dane pokazują, jak ogromny potencjał rozwojowy wciąż tkwi w rynku lotniczym naszego regionu.      

 

 

Wyjaśnienie skrótów:

  • Zmiana - zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach),
  • Pax - liczba pasażerów (w tysiącach),
  • RPK - praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach),
  • LF - współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Ceny | Finanse | Komunikacja | Konkurencja | Koszty | Linie lotnicze | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Praca | Przewozy | Przychody | Wynik netto | Zysk operacyjny


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony