INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki finansowe wybranych linii europejskich - I kwartał 2017 i porównanie z rokiem 2016

Marek Serafin, 2017-05-29
     

Prezentujemy wyniki finansowe wybranych europejskich linii lotniczych w pierwszym kwartale 2017. Nie wszystkich tych, których wyniki roczne (za 2016) prezentowaliśmy kilka miesięcy temu. Związane jest to z faktem, iż niektóre ważne linie (m.in. Ryanair, easyJet) mają nietypowy układ roku finansowego. W kolejnych raportach przynajmniej część z nich powinna być ponownie uwzględniona.

 

Wyniki tego kwartału były dość zbliżone do wyników analogicznego kwartału 2016 z tym, że możemy odnotować pewne nieznaczne ich pogorszenie. Duży wpływ miała na to data Wielkanocy w roku 2016 (marzec) i 2017 (kwiecień).

 

Bardzo pozytywnych zjawiskiem jest poprawa parametrów płynnościowych.

 

I kwartał 2017 - wyniki finansowe, porównanie z rokiem 2016

 

Linia lotnicza
Wynik operacyjny mln.
Indeks do
2016 w % lub zmiana
Wynik porównywalny do 2016 mln
Wynik netto
mln
Indeks
2015 lub zmiana
LH Grupa
16
+65
25 (+78)
-68
-60
LH
-34
-89
-12 (-57)
 
 
LX
37
+16
35 (+14)
 
 
OS
-55
-26
-59 (-29)
 
 
EW/SN
-133
-9
-132
 
 
AF/KL Grupa
-143
-44
 
-216
-61
AF
-123
-37
 
 
 
KL
-17
-10
 
 
 
HV
-77
-14
 
 
 
IAG Grupa
151
-17
170 (+15)
27
-77
BA (w GBP)
 
 
 
 
 
IB
 
 
 
 
 
EI
 
 
 
 
 
VY
 
 
 
 
 
TH (w TRY mln))
-573
+66
 
-1 421
-183
AY
-10,0
+7,6
-9 (+6,3)
-8
+7,1
W6
W6*
W6**
-19,9
 
 
-21,2
 
538,2 (EBITDAR)
 
 
+97,7
-39,7
-19,7*
246,0
225,3*
-34,8
-19,8*
+53,1
+1,4
 

Uwagi:

  • IAG podało wyniki jedynie na poziomie grupy,
  • easyjet podał tylko wyniki swojego pierwszego półrocza finansowego 1.10.2016 – 31.03. 2017,
  • dla Ryanaira I kwartał roku to ostatni kwartał ich roku finansowego. Przewoźnik nie opublikował jeszcze wyników,
  • * to tzw. underlying net profit, czyli wynik netto porównywalny,
  • ** to wynik całego roku finansowego 1.04.2016 - 31.03.2017.

 

I kwartał 2017 - łączne przychody, dostępna gotówka (free Cash flow) i zadłużenie netto, w porównaniu do 2016

 
Linia lotnicza
Przychody
w mln
Indeks/ zmiana
Gotów-
ka mln
Indeks/
zmiana
Zadłuże-
nie netto
Indeks zmiana
Grupa LH
7 691
5 808 (z działalności przewozowej)
+11,2%
+10,9%
1 094
1 648**
+89,3%
+49,5%
1 925
-29,9%
LH
3 482
+3,9%
 
 
 
 
LX
1 061
+7,8%
 
 
 
 
OS
440
+10,0%
 
 
 
 
EW SN*
683
+81,2%
 
 
 
 
AF/KL Grupa
5 709
+1,9%
329
+133,0
3 378
-277
AF
3 593
+1,2%
 
 
 
 
KL
2 208
+3,3%
 
 
 
 
HV
197
+23,1%
 
 
 
 
IAG Grupa
4 279
-4,2%
 
 
 
 
BA (w GBP)
 
 
 
 
 
 
IB
 
 
 
 
 
 
EI
 
 
 
 
 
 
VY
 
 
 
 
 
 
TH (w TRY mln)
9 792
+13,7%
 
 
 
 
AY
554,4
+3,3%
23,9**
+13,5
689,6
+188,3
W6 (patrz uwaga poniżej)
1 571
9,9
774
+128,4
-
 
 

Uwagi:

  • Wszystkie dane finansowe w EUR (chyba, że podano inaczej),
  • * Tak duży/ogromny wzrost przychodów całej grupy Lufthansy i EW/SN wynika z faktu, że dane dla SN uwzględniane są dopiero od 9.01.2017,
  • ** to net Cash flow z działalności operacyjnej,
  • W6 - to są wyniki całego roku finansowego 1.04.2016 - 31.03.2017!!

 

1. Wyniki pierwszego kwartału roku, praktycznie dla wszystkich linii są zbliżone do ubiegłorocznych, z tym, że wiele z nich notuje raczej nieznaczne pogorszenie. Poprawa w grupie LH to efekt świetnych wyników Lufthansa Technik i Logistic (cargo). Każda z tych spółek miała zysk operacyjny nieco ponad 50mln EUR. Świetne wyniki Lufthansa Cargo to potwierdzenie boomu na rynku przewozów frachtowych globalnie i w Europie.

 

2. Bardzo pozytywna jest poprawa sytuacji płynnościowej. A to bardzo ważne, gdyż pierwszy kwartał roku jest dla linii lotniczych w Europie zawsze najtrudniejszy.

 

3. Nadal bardzo dobrze radzą sobie młodsi bracia w grupach – KLM i Swiss.

 

4. Dla linii sieciowych głównym problemem pozostają średnie wpływy jednostkowe. Bardziej szczegółowe dane – osoby zainteresowane – mogą znaleźć na stronach internetowych przewoźników w zakładce Investors Relations. Pozwalają, między innymi, dość dokładnie przeanalizować, jak układały się w poszczególnych przypadkach relacje pomiędzy kluczowymi parametrami: wpływem na RPK, kosztem na ASK i LF-em.

 

5. Wciąż trudną sytuację ma THY. Oczywiście związana jest ona z gwałtownym odwróceniem się trendu wzrostu ruchu, wynikającym z czynników pozabiznesowych. Są już jednak pierwsze oznaki poprawy sytuacji. Jednak ogromnym problemem pozostaje zdecydowanie słabsze niż przed kryzysem dobowe wykorzystanie samolotów. Wynika ono z cięć w oferowaniu koniecznych aby utrzymać LF-y na dobrym poziomie.

 

6. Poprawa wyników Finnaira. Jak widać świetnie radzi sobie z trudną sytuacja konkurencyjną na najważniejszym dla linii rynku Europa-Azja. Przewoźnik jako pierwsza linia europejska zaczął wprowadzać najnowocześniejsze samoloty dalekiego zasięgu A350.

 

7. Wyniki Wizz Air-a (roczne) omówimy oddzielnie, znacznie bardziej szczegółowo, gdyż to jeden z najważniejszych graczy w Polsce i regionie. Najprawdopodobniej będziemy mogli zrobić to razem z omówieniem rocznych wyników Ryanaira.

 

8. easyJet podał wyniki pierwszej połowy swojego roku finansowego: 1.10.2016 - 31.03.2017. Jego strata przed opodatkowaniem to 236mln GBP, pogorszenie o 218 mln GBP. 127 mln GBP to efekt ruchomej daty Wielkanocy oraz różnic kursowych. Przychody wyniosły 1 827 mln – wzrost o 3,2%. Dostępna gotówka na koniec okresu to 353 mln.  

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Finanse | Komunikacja | Konkurencja | Koszty | Linie lotnicze | Oferowanie | Płynność finansowa | Popyt | Praca | Przychody | Samolot | Zysk operacyjny


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony