INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


Prawo konkurencji a globalna współpraca przewoźników lotniczych

Jakub Kociubiński, 2018-06-21
 

Nie ulega wątpliwości, że kooperacja między liniami lotniczymi stanowi istotną część sektora. Alianse, joint venture czy osobne porozumienia o codesharingu i interliningu, analizowane z perspektywy prawa konkurencji od razu uruchamiają sygnał alarmowy. Można bowiem sprowadzić je do następującego twierdzenia: jeżeli przedsiębiorstwa dotychczas konkurujące zaczęły współpracować to powstała „zmowa” świadczy o dysfunkcji mechanizmu rynkowego i godzić będzie w interes konsumenta.

czytaj więcej

Czy istnieją granice wzrostu ruchu lotniczego?

Dariusz R. Sawicki, 2018-06-20

„Jakie są granice wzrostu liczby pasażerów w ruchu lotniczym?”

czytaj więcej

Komentarz Tygodnia 25-31.05.2018

Marek Serafin, 2018-05-30

Bardzo dobry, wręcz świetny, wynik finansowy Wizz Air-a

Wizz Air ogłosił swoje wyniki za rok finansowy, który skończył się 31.03.2018, a więc tak samo, jak w przypadku Ryanaira. 

czytaj więcej

Wpływ wymogów Altmark na obowiązek użyteczności publicznej w transporcie lotniczym

Jakub Kociubiński, 2018-05-29

W jednym z wcześniejszych felietonów poruszana była kwestia obowiązku użyteczności publicznej (PSO – Public Service Obligation) i główna konkluzja dotycząc ram prawnych w jakich ów obowiązek funkcjonuje była taka, że zasadniczą cechą systemu jest jego elastyczność dająca władzom publicznym praktycznie pełną swobodę w ustalaniu warunków PSO na swoim terytorium – rozkładu, taryf, częstotliwość etc. Na potwierdzenie tej tezy wystarczy przytoczyć fakt, że jak dotąd decyzja państwa członkowskiego dotycząca nałożenia tytułowego obowiązku nie została zakwestionowana. 

czytaj więcej

Komentarz Tygodnia 18-24.05.2018. Część II

Marek Serafin, 2018-05-28

Wyniki finansowe Ryanaira

O sytuacji, planach i wynikach Ryanaira pisaliśmy już bardzo dużo. Dziś chcielibyśmy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów, w tym również – bardzo interesujący komentarz prezesa linii dotyczący sytuacji rynkowej w Europie.

czytaj więcej

Komentarz Tygodnia 18-24.05.2018. Część I

Marek Serafin, 2018-05-25

Dziś mozaika wydarzeń o różnych ciężarach gatunkowych, ale bardzo symptomatycznych dla europejskiego rynku lotniczego.

czytaj więcej

Wyrok w sprawie Lufthansa przeciwko Komisji Europejskiej – problemy ze środkami zaradczymi w transporcie lotniczym

Jakub Kociubiński, 2018-05-24

Dnia 16 maja Sąd Unii Europejskiej (szósta izba) unieważnił w części decyzję Komisji Europejskiej (KE) nakazującej Lufthansie wprowadzenie ograniczeń w zakresie czasu na start lub lądowanie i taryfowych na wybranych trasach europejskich (T-712/16). 

czytaj więcej

Wysokie ceny paliw pogorszą wyniki PLL LOT w 2018 roku

Bartosz Czajka, 2018-05-10

Rok 2018 stawia przed obecnym Zarządem LOT-u ogromne wyzwania.

czytaj więcej

Trybunał kruszy ostatnie bastiony linii lotniczych

Krzysztof Loga-Sowiński, 2018-04-30

Jeśli jutrzejszy protest załogi dojdzie do skutku, to zgodnie z ostatnim wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej LOT będzie musiał wypłacić odszkodowania pasażerom z odwołanych i opóźnionych rejsów. A legalność strajku nie będzie istotna.

czytaj więcej

Polskie cargo lotnicze daleko za luksemburskim

Krzysztof Loga-Sowiński, 2018-04-26

Liczne są wyzwania polskiego rynku lotniczych przewozów cargo a niepokój związany z zapowiedzią likwidacji portu Chopina dodatkowo je komplikuje. Poland’s Air Cargo Day nie dał wiele nadziei na rychłe pojawienie się światełka w tunelu.

czytaj więcej

Prognozy PwC dla rynku lotniczego

Marek Serafin, 2018-04-11

Głównym celem konferencji PwC było przedstawienie prognoz rozwoju ruchu lotniczego w Polsce w roku 2018.

czytaj więcej

LOT ma godnego rywala w Europie Środkowej - to Ukraine International Airlines

Bartosz Czajka, 2018-03-28

Przylot pierwszego samolotu Boeing 787-9 do PLL LOT wzbudził niedawno ogromne zainteresowanie mediów i fanów branży lotniczej w Polsce. Na początku sezonu lato 2019 LOT zwiększy flotę samolotów długodystansowych do dwunastu egzemplarzy oferując najbardziej rozbudowaną siatkę połączeń w „Nowej Europie”. Ale konkurencja w naszym regionie nie śpi…

czytaj więcej

Wsparcie publiczne dla portu lotniczego Ancona Marche – pierwsza w UE pomoc ratunkowa i restrukturyzacyjna dla portu lotniczego

Jakub Kociubiński, 2018-03-28

Mówiąc o zaangażowaniu państwa w szeroko pojęty sektor transportu lotniczego najczęściej wymienia się pojawiające się co jakiś czas próby ratowania przewoźników, którzy znaleźli się w kłopotach finansowych i udzielaną stale pomoc na operacje regionalnych, nierentownych portów lotniczych. Tak długo jak obowiązuje jeszcze okres przejściowy zezwalający na udzielenie bieżącego wsparcie portom, problem czysto biznesowego „bankructwa” nie pojawił się w odniesieniu do tych obiektów. Dlatego sprawa portu lotniczego Marche Ancona we Włoszech jest nietypowa, bo jako jedyny w całej Unii Europejskiej niedawno stał się beneficjentem pomocy ratunkowej i restrukturyzacyjnej.

czytaj więcej

Porozumienia między portem lotniczym i przewoźnikiem – perspektywa prawa konkurencji

Jakub Kociubiński, 2018-03-13

Związki między przewoźnikami a portami lotniczymi tradycyjnie badane są przez pryzmat prawa pomocy publicznej. Wynika to z dużego zaangażowania struktur państwowych w bieżące operacje tych obiektów. Argumentuje się, że jeżeli władze publiczne dokładają się do operacji portu, to późniejsze działania wykonywane przez port są przypisywalne państwu. Istnieje cała seria decyzji, gdzie Komisja Europejska stwierdziła, że rabaty udzielne przez port określonym przewoźnikom stanowią pomoc publiczną dla tych linii, bo gdyby port nie miał wsparcia finansowego, nie byłby w stanie udzielić analogicznych zniżek, przez co korzyść, którą odnosiła linia nie miała charakteru rynkowego ergo była pomocą publiczną.

czytaj więcej

>>>

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony