INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Czy rozbudowa lotniska w Radomiu jest właściwym rozwiązaniem problemów infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej?

Tak, jestem przekonany, że to dobry pomysł

Trudno powiedzieć, czas pokaże

Mam poważne wątpliwości, zabrakło głębszych analiz i konsultacji z przewoźnikami

Nie, to fatalny pomysł z punktu widzenia przewoźników i pasażerów

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


CPK w kontekście unijnych regulacji dotyczących pomocy publicznej

Jakub Brzeski, 2018-08-09
 

Jakkolwiek temat budowy CPK jest bardzo żywy, w dalszym ciągu nie zostały przedstawione jednoznaczne deklaracje odnośnie źródeł finansowania tej śmiałej inwestycji – a mówimy w tym wypadku wszak o kwotach idących w dziesiątki miliardów złotych. Nie znając ostatecznych rozstrzygnięć w zakresie struktury finansowania budowy CPK, nie ulega zarazem wątpliwości, że w realizację inwestycji zaangażowane zostaną pokaźne środki publiczne – co rodzi pytanie, czy budowa CPK wiąże się z ryzykiem udzielenia niedozwolonej pomocy publicznej.

czytaj więcej

Wąskokadłubowe samoloty dalekiego zasięgu. Jak dla nich – bardzo

Marek Serafin, 2018-07-30

W Polsce podejmowanie prób patrzenia w przyszłość rynku lotniczego ma specyficzne i wyjątkowe znaczenie. Obecni decydenci i bardzo znaczna część mediów traktują kwestię budowy CPK, jako przesądzoną, choć nie są znane opinii publicznej nawet bardzo skrócone wersje rzetelnych analiz i uzasadnień, które w „normalnej” sytuacji byłyby wymagane przy inwestycji stukrotnie tańszej. My konsekwentnie podejmujemy próby patrzenia na europejski i światowy rynek lotniczy w długim i bardzo długim horyzoncie czasowym. Bo to wtedy LOT, a z nim CPK mają stać się członkami elitarnego klubu graczy konkurujących o przewozy interkontynentalne.

czytaj więcej

Port lotniczy jako przedsiębiorstwo świadczące usługi w ogólnym interesie gospodarczym

Jakub Kociubiński, 2018-07-18

Wprowadzona w 2014 r. reforma zasad publicznego finansowania portów lotniczych i przewoźników była szeroko komentowana (także na łamach portalu Polski Rynek Transportu Lotniczego). Wielokrotnie wskazywano, że nowe reguły wymuszą na portach lotniczych i władzach publicznych zmianę stosowanych mechanizmów finansowania. Jedną z dostępnych opcji udzielania wsparcia tytułowym obiektom jest zakwalifikowanie ich jako tzw. przedsiębiorstwa świadczące usług w ogólnym interesie gospodarczym. Wówczas wsparcie finansowe uznawane jest jako rekompensata z tytułu świadczenia usługi publicznej i znajduje się poza zakresem unijnych regulacji dotyczących pomocy publicznej. Co do zasady do przedmiotowych usług znajduje zastosowanie przepis art. 106 ust. 2 TFUE, który pozwala wyłączyć wobec danego przedsiębiorstwa inne reguły prawa UE w tym dotyczące konkurencji i pomocy publicznej. Operator usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym funkcjonuje więc na właściwie dowolnych preferencyjnych warunkach, bo nie mają wobec niego zastosowanie przepisy regulujące z jednej strony co przedsiębiorstwu wolno na rynku a z drugiej co państwo może wobec takiego przedsiębiorstwa zrobić.

czytaj więcej

Nadużycie wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej w portach lotniczych Sardynii

Jakub Kociubiński, 2018-07-11

Kwestia obowiązku użyteczności publicznej była wielokrotnie poruszana na łamach Polskiego Rynku Transportu Lotniczego najczęściej w kontekście publicznego finansowania połączeń lotniczych choć ostatnio także w związku z działalnością samych portów lotniczych. Z przedstawionych wcześniej rozważań wyłania się system, który daje państwom członkowskim chcącym skorzystać z preferencyjnych przepisów dotyczących finansowania bardzo duża swobodę zarówno w wskazywaniu celu jak i konstruowaniu samego mechanizmu finansowania. Dlatego sytuacja, gdzie Komisja Europejska dopatrzyła się nadużycia wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej, jak miało to miejsce w przypadku wsparcia dla portów lotniczych w Sardynii (sprawa SA.33983), jest nietypowa i zasługuje przez to na uwagę.

czytaj więcej

Kryterium poprawy efektywności w ocenie koncentracji i współpracy linii lotniczych w prawie konkurencji UE

Jakub Kociubiński, 2018-07-05

Patrząc z perspektywy prawa konkurencji – czyli ogólnie mówiąc prawa, które reguluje relacje między profesjonalnymi uczestnikami rynku – współpraca między przewoźnikami będącymi dotychczas konkurentami albo łączenie się takich linii lotniczych jest potencjalnie ryzykowne. Zmniejsza bowiem konkurencję na rynku, która uważana jest za optymalne narzędzie budowania dobrobytu konsumentów. W tym kontekście ocena współpracy i koncentracji dokonywana przez Komisję Europejską i krajowe organy ochrony konkurencji jest aktem balansowania między z jednej strony negatywnymi skutkami jakie niesie ze sobą zmniejszenie liczby aktywnych konkurentów a możliwymi korzyściami, które taka kooperacja lub koncentracja może przynieść z drugiej.

czytaj więcej

Transport lotniczy w Chinach

Jakub Kociubiński, 2018-06-28

Wszyscy zajmujący się zawodowo czy naukowo gospodarką chińską mają zasadniczy problem z nazwaniem tamtejszego modelu gospodarczego. Z jednej strony od strony oficjalnie deklarowanej ideologii kraj jawi się jako komunistyczny (sierp i młot jest nawet na fladze tamtejszej partii komunistycznej). Z drugiej natomiast wydawać się może, że równolegle realizowany jest liberalny model wolnorynkowy. Jest to jednak fałszywe przekonanie, bo choć kraj wprowadził regulacje prawa konkurencji (nie do pomyślenia w gospodarce czysto nakazowo-rozdzielczej), przystąpił to WTO oraz wprowadził wzorowane właśnie na modelu WTO przepisy regulujące subsydiowanie, to właściwie wszystkie chińskie przedsiębiorstwa aktywne na arenie międzynarodowej – w tym przewoźnicy lotniczy – są państwowe w całości lub części, są kontrolowane przez państwo lub struktury państwo mają w nich silny nieformalny wpływ.

czytaj więcej

Ustawa o CPK – zmiany w obszarze lotniskowym

Krzysztof Łyszyk, 2018-06-27

O projekcie CPK powiedziano już wiele. W ostatnim czasie w dyskusji publicznej dominował temat kosztów społecznych oraz przyszłość lotnisk w województwie mazowieckim. Te kwestie w dalszej perspektywie, zakładając że inwestycja będzie realizowana, są niewątpliwie bardzo istotne. Poniżej, chciałbym zaproponować jednak trochę inne spojrzenie, koncentrując się raczej na tym, co uchwalona w ostatnim czasie ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym przynosi nam w krótkiej perspektywie, w zasadzie od dziś.

czytaj więcej

Prawo konkurencji a globalna współpraca przewoźników lotniczych

Jakub Kociubiński, 2018-06-21

Nie ulega wątpliwości, że kooperacja między liniami lotniczymi stanowi istotną część sektora. Alianse, joint venture czy osobne porozumienia o codesharingu i interliningu, analizowane z perspektywy prawa konkurencji od razu uruchamiają sygnał alarmowy. Można bowiem sprowadzić je do następującego twierdzenia: jeżeli przedsiębiorstwa dotychczas konkurujące zaczęły współpracować to powstała „zmowa” świadczy o dysfunkcji mechanizmu rynkowego i godzić będzie w interes konsumenta.

czytaj więcej

Czy istnieją granice wzrostu ruchu lotniczego?

Dariusz R. Sawicki, 2018-06-20

„Jakie są granice wzrostu liczby pasażerów w ruchu lotniczym?”

czytaj więcej

Komentarz Tygodnia 25-31.05.2018

Marek Serafin, 2018-05-30

Bardzo dobry, wręcz świetny, wynik finansowy Wizz Air-a

Wizz Air ogłosił swoje wyniki za rok finansowy, który skończył się 31.03.2018, a więc tak samo, jak w przypadku Ryanaira. 

czytaj więcej

Wpływ wymogów Altmark na obowiązek użyteczności publicznej w transporcie lotniczym

Jakub Kociubiński, 2018-05-29

W jednym z wcześniejszych felietonów poruszana była kwestia obowiązku użyteczności publicznej (PSO – Public Service Obligation) i główna konkluzja dotycząc ram prawnych w jakich ów obowiązek funkcjonuje była taka, że zasadniczą cechą systemu jest jego elastyczność dająca władzom publicznym praktycznie pełną swobodę w ustalaniu warunków PSO na swoim terytorium – rozkładu, taryf, częstotliwość etc. Na potwierdzenie tej tezy wystarczy przytoczyć fakt, że jak dotąd decyzja państwa członkowskiego dotycząca nałożenia tytułowego obowiązku nie została zakwestionowana. 

czytaj więcej

Komentarz Tygodnia 18-24.05.2018. Część II

Marek Serafin, 2018-05-28

Wyniki finansowe Ryanaira

O sytuacji, planach i wynikach Ryanaira pisaliśmy już bardzo dużo. Dziś chcielibyśmy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów, w tym również – bardzo interesujący komentarz prezesa linii dotyczący sytuacji rynkowej w Europie.

czytaj więcej

Komentarz Tygodnia 18-24.05.2018. Część I

Marek Serafin, 2018-05-25

Dziś mozaika wydarzeń o różnych ciężarach gatunkowych, ale bardzo symptomatycznych dla europejskiego rynku lotniczego.

czytaj więcej

Wyrok w sprawie Lufthansa przeciwko Komisji Europejskiej – problemy ze środkami zaradczymi w transporcie lotniczym

Jakub Kociubiński, 2018-05-24

Dnia 16 maja Sąd Unii Europejskiej (szósta izba) unieważnił w części decyzję Komisji Europejskiej (KE) nakazującej Lufthansie wprowadzenie ograniczeń w zakresie czasu na start lub lądowanie i taryfowych na wybranych trasach europejskich (T-712/16). 

czytaj więcej

<<<
>>>

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony