INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Czy rozbudowa lotniska w Radomiu jest właściwym rozwiązaniem problemów infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej?

Tak, jestem przekonany, że to dobry pomysł

Trudno powiedzieć, czas pokaże

Mam poważne wątpliwości, zabrakło głębszych analiz i konsultacji z przewoźnikami

Nie, to fatalny pomysł z punktu widzenia przewoźników i pasażerów

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


Airbus versus Boeing – Niekończąca się wojna na subsydia

Jakub Kociubiński, 2018-03-08
     

Jednym ze stale pojawiających się elementów intensywnej konkurencji między Boeingiem a Airbusem są wzajemne oskarżenia o nielegalne subsydiowanie. Największe kontrowersje wzbudziło wsparcie dla powstających mniej więcej równolegle modeli A380 Airbusa i 787 Dreamliner Boeinga, bo oba były przedstawiane jako projekty flagowe, game changers dla branży i producentów. Chociaż konflikt rozgorzał na nowo w związku z finansowaniem rozwoju modelu A350XWB Airbusa i modernizacją modelu 777 Boeinga.

 

„Wyścig zbrojeń” w związku z kontrolą subsydiów nie jest niczym nowym i na pewno nie jest ograniczony do transportu lotniczego a zasadniczy problem z kontrolą związany jest z brakiem skutecznych narzędzi egzekucji w realiach prawnomiędzynarodowych. Tu kwestia rozbija się o brak woli politycznej. Chociaż akurat opisywanej kwestii taka wola pojawiła się i w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku Stany Zjednoczone i Unia Europejska doszły do wniosku, że należy uregulować zasady przyznawania pomocy publicznej producentom dużych samolotów pasażerskich. Po mniej więcej dekadzie negocjacji dopiero w 1992 roku zawarto dwustronne porozumienie w sprawie handlu dużymi cywilnymi statkami powietrznymi (TLACA).

 

Akt wprowadza dyscyplinę dotyczącą zasad przyznawania rządowych subsydiów po obu stronach Atlantyku. Umowa przewiduje, że 33% kosztów rozwoju nowych projektów może być finansowanych ze środków publicznych, które jednakże muszą być zwrócone w ciągu 17 lat wraz należnymi odsetkami. Oprocentowanie musi osiągać poziom co najmniej równy standardowej stopie pożyczek rządowych plus 0.25%. Niebezpośrednie wsparcie (np. wynikające z zastosowania technologii opracowanych przez NASA, czy programy wojskowe) powinno być ograniczone do 3% wysokości obrotów krajowego sektora dużych samolotów pasażerskich (LCA). Porozumienie przewiduje obowiązek przejrzystości i zobowiązuje strony do unikania sporów handlowych. Strony zobowiązały się, że wszelkie ewentualne konflikty rozwiązywane będą w formie arbitrażu przed Światową Organizacją Handlu.

 

 

Pełna treść opracowania dostępna jest w 

Samoloty / Publikacje

 

 

 

Tagi:

Airbus | Boeing | Finanse


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony