INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Czy rozbudowa lotniska w Radomiu jest właściwym rozwiązaniem problemów infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej?

Tak, jestem przekonany, że to dobry pomysł

Trudno powiedzieć, czas pokaże

Mam poważne wątpliwości, zabrakło głębszych analiz i konsultacji z przewoźnikami

Nie, to fatalny pomysł z punktu widzenia przewoźników i pasażerów

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


Transport lotniczy w Chinach

Jakub Kociubiński, 2018-06-28
     

Wszyscy zajmujący się zawodowo czy naukowo gospodarką chińską mają zasadniczy problem z nazwaniem tamtejszego modelu gospodarczego. Z jednej strony od strony oficjalnie deklarowanej ideologii kraj jawi się jako komunistyczny (sierp i młot jest nawet na fladze tamtejszej partii komunistycznej). Z drugiej natomiast wydawać się może, że równolegle realizowany jest liberalny model wolnorynkowy. Jest to jednak fałszywe przekonanie, bo choć kraj wprowadził regulacje prawa konkurencji (nie do pomyślenia w gospodarce czysto nakazowo-rozdzielczej), przystąpił to WTO oraz wprowadził wzorowane właśnie na modelu WTO przepisy regulujące subsydiowanie, to właściwie wszystkie chińskie przedsiębiorstwa aktywne na arenie międzynarodowej – w tym przewoźnicy lotniczy – są państwowe w całości lub części, są kontrolowane przez państwo lub struktury państwo mają w nich silny nieformalny wpływ.

 

Przenikanie biznesu i państwa jest więc niemożliwe do opisania z pomocą sztywnych formalnych kryteriów, ale można powiedzieć, że w obrębie wielkiego biznesu nic nie dzieje się bez wiedzy i zgody czynników oficjalnych. Dodatkowym problemem jakie napotyka badanie rynku chińskiego jest to, że brakuje rzetelnych statystyk dotyczących finansowej kondycji przedsiębiorstw i innych parametrów ich działalności – np. wszystkie dane przewozowe. Dostępne oficjalnie statystyki należy traktować z dużą ostrożnością. Dlatego patrząc na zmiany zachodzące na chińskim rynku transportu lotniczego, można analizować widoczne na nim zmiany, ale nie da się dokładnie określić ich przyczyn, a zwłaszcza rozdzielić czynniki polityczne od tych ekonomicznych.

 

Początków rynku transportu lotniczego w Chinach można dopatrywać się w latach osiemdziesiątych XX wieku, Dopiero w 1980 r. chiński organ odpowiedzialny za regulację rynku transportu lotniczego (中国民用航空局), określany za granicą za pomocą angielskiego akronimu CAAC – Civil Aviation Administration of China został usamodzielniony od wojska, któremu wcześniej podlegał. Wcześniej wszelkiego rodzaju przewoź pasażerski, czy to krajowy czy zagraniczny był zarządzany przez siły zbrojne i był w związku z tym traktowany jako pewien „produkt uboczny” działań związanych z zapewnianiem bezpieczeństwa państwa. Przez następne siedem lat CAAC łączył w sobie funkcje regulatora rynku i przewoźnika lotniczego, gdyż to właśnie ten podmiot był właścicielem i operatorem ówczesnego monopolisty (中国民航). System, który byłby zupełnie nie do pomyślenie w gospodarkach rynkowych, mógł funkcjonować tak długo jak działalność przewozowa nie była traktowana jako gospodarcza, tylko jako niekomercyjne realizowanie funkcji państwa.

 

 

Pełna treść publikacji dostepna jest w:

Rynek Lotniczy/Publikacje

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | Linie lotnicze | Chiny


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony