INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Czy rozbudowa lotniska w Radomiu jest właściwym rozwiązaniem problemów infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej?

Tak, jestem przekonany, że to dobry pomysł

Trudno powiedzieć, czas pokaże

Mam poważne wątpliwości, zabrakło głębszych analiz i konsultacji z przewoźnikami

Nie, to fatalny pomysł z punktu widzenia przewoźników i pasażerów

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


Kryterium poprawy efektywności w ocenie koncentracji i współpracy linii lotniczych w prawie konkurencji UE

Jakub Kociubiński, 2018-07-05
     

Patrząc z perspektywy prawa konkurencji – czyli ogólnie mówiąc prawa, które reguluje relacje między profesjonalnymi uczestnikami rynku – współpraca między przewoźnikami będącymi dotychczas konkurentami albo łączenie się takich linii lotniczych jest potencjalnie ryzykowne. Zmniejsza bowiem konkurencję na rynku, która uważana jest za optymalne narzędzie budowania dobrobytu konsumentów. W tym kontekście ocena współpracy i koncentracji dokonywana przez Komisję Europejską i krajowe organy ochrony konkurencji jest aktem balansowania między z jednej strony negatywnymi skutkami jakie niesie ze sobą zmniejszenie liczby aktywnych konkurentów a możliwymi korzyściami, które taka kooperacja lub koncentracja może przynieść z drugiej.

 

W prawie Unii Europejskiej jednym z czynników mogących stanowić przeciwwagę dla pogorszenia konkurencyjności w skutek koncentracji lub kooperacji przewoźników jest tzw. przesłanka wzrostu wydajności. Występuje ona zarówno w rozporządzeniu 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw jak i przepisie art. 101 TFUE stanowiącym podstawę badania współpracy przedsiębiorstw.

 

Ramowo sformułowana w rozporządzeniu 139/2004 jak i art. 101 ust. 3 TFUE przesłanka nie odwołuje się wprost do żadnej z ekonomicznych koncepcji efektywności. W przepisach zastosowano pojęcie „wydajność” nie zaś „efektywność”, które ma konkretne konotacje z naukami ekonomicznymi. Co z jednej strony można skrytykować jako niewystarczające uwzględnienie niezbędnego w końcu dorobku nauk ekonomicznych, ale z drugiej trzeba wskazać, że daje to większą swobodę interpretacyjną. W naukach ekonomicznych wskazuje się, że generalnie za mającą najbardziej odczuwalne bezpośrednie skutki dla klientów uznaje się tzw. efektywność alokacyjną. Natomiast w wyniku kooperacji przewoźnicy będą w stanie między innymi zredukować koszty jednostkowe związane z „wyprodukowaniem” usługi lotniczej. Tak zarysowane skutki odpowiadają więc efektywności produkcyjnej w naukach ekonomicznych, która niekoniecznie musi bezpośrednio przełożyć się na sytuację konsumentów. Innymi słowy, to że linia lotnicza potrafi zmniejszyć swoje koszty może wiązać się z wzrostem zysków, nie zaś obniżką cen. Tymczasem sposób sformułowania przedmiotowej przesłanki w przepisie art. 101 TFUE i rozporządzeniu 139/2004 zdaje się wskazywać, że charakter nowopowstałej efektywności ma znaczenie drugorzędne, gdyż z perspektywy regulatora stanowi środek, a nie cel.

 

 

Pełna treść publikacji dostępna jest w:

Linie Lotnicze/Publikacje

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | UE | Konkurencja | Współpraca


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony