INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


Wspieranie rozwoju ruchu lotniczego za pomocą środków podatkowych w świetle prawa pomocy publicznej

Jakub Kociubiński, 2018-12-12
     

W prawie Unii europejskiej od zawsze istniała kontrowersja czy środki podatkowe mogą w ogóle być uznane za pomoc publiczną. Przepis art. 113 TFUE umożliwia tylko harmonizację podatków pośrednich (czyli VAT) natomiast regulacja opodatkowania bezpośredniego znajduje się w sferze wyłącznych kompetencji państw członkowskich. Równocześnie pomoc publiczna w prawie UE określana jest jako tzw. obiektywna koncepcja, czyli podczas oceny środka nie patrzy się na jego prawną forma, strukturę czy cele zastosowanie tylko obiektywne, faktyczne skutki. Jeżeli więc środek podatkowy przyznaje korzyść nieosiągalną w normalnych warunkach rynkowych niektórym przedsiębiorstwom (taka jest definicja) to wówczas zostanie uznany za pomoc nawet jeżeli jej źródłem jest środek podatkowy. Widać więc, że wspomniana obiektywna pomocy jest fundamentalnie sprzeczna z przedstawionym wcześniej podziałem kompetencji w sferze podatków. Jest to problem w zasadzie nierozstrzygalny, ale w praktyce środki podatkowe są badane pod kątem zgodności z regułami pomocy publicznej co zdaje się wskazywać (chociaż z dużą ostrożnością), że pierwszeństwo daje się obiektywnej koncepcji pomocy.

 

Zastosowane przez władze niemieckie system zwolnień od podatku naliczanego od podróży lotniczych (§ 5 Nr. 4 of Art. 1 Haushaltsbegleitgesetz 2011) stanowi instruktywny przykład praktycznej oceny środków podatkowych na podstawie reguł pomocy publicznej stanowiący jednocześnie radykalnie inny przypadek w porównaniu do opisywanego w jednym wcześniejszych felietonów podatku w Irlandii. Od 2011 wszyscy pasażerowie odlatujący z portów lotniczych w Niemczech de facto obciążani są podatkiem. Formalnie podmiotem obciążonym jest przewoźnik, ale stawka obliczana jest pogłównie od liczby pasażerów, co później znajduje odbicie w cenach biletów. Wysokość jest uzależniona od trasy.

 

Notyfikowany KE plan pomocowy zakładał, że przewóz następujących kategorii podróżnych zostanie wyłączony spod obowiązku podatkowego:

  • osób posiadających miejsce zamieszkania na wyspach będącymi terytorium Niemiec;

  • osób przebywających na tych wyspach, które muszą odbyć podróż do kontynentalnej części w związku z nagłą potrzebą medyczną (jeżeli na wyspie nie ma odpowiednich warunków, jeśli chodzi o szpital);

  • osób wykonujących zadania władzy publicznej (np. służby celne, nauczyciele) wiążące się z koniecznością podróży na te wyspy.

 

Możliwość nienaliczania podatku pojawiałaby się tylko w przypadku połączenia między wyspą a kontynentem lub wyspami, jeśli nie ma alternatyw drogowych i kolejowych (nieuzależnionych od pływów) i jeśli trasa nie przekracza 100km. Środek może obejmować połączenia krajowe jak i zagraniczne, czyli z Holandią, Danią i Polską, jeśli tylko zachowany zostanie limit 100km.

 

 

Pełna treść opracowania dostępna jest w 

Rynek Lotniczy / Publikacje

 

 

 

Tagi:

Finanse | Lotnictwo | Podatek | Pomoc | pomoc publiczna


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony