INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


Pomoc publiczna na otwieranie nowych połączeń lotniczych – pytanie o skuteczność

Jakub Kociubiński, 2019-04-02
     

W poprzednim felietonie poruszona była kwestia kryteriów dopuszczalności pomocy publicznej na otwieranie nowych połączeń lotniczych. Funkcjonujące rozwiązania oparte są o bardzo łagodne kryteria dopuszczalności wiążące się z faktycznym przyznaniem państwom członkowskim carte blanche do finansowania otwierania nowych tras z publicznych środków.  Jednocześnie w świetle istniejących badań daje się zauważyć, że w poszukiwaniu korzystnych warunków działalności przewoźnicy typowo kończą operacje i przenoszą się w nowe miejsce w momencie, kiedy pomoc na otwierać połączeń ulega zakończeniu (przyznawana może być na maksymalnie trzy lata) szukając w ten sposób regionów, gdzie można skorzystać z kolejnych środków pomocowych. Można więc stwierdzić, że tytułowy środek pomocowy nie zdał egzaminu. W założeniu powinien minimalizować ryzyko wejścia nowych przewoźników na rynek, a w momencie, kiedy dana operacja okaże się rentowna linie lotnicze powinny być zainteresowane pozostaniem w danym regionie mimo zakończenia subsydiowania. System oparty był więc o ekonomiczną z zachętę, która nie zadziałała, gdyż z perspektywy przedsiębiorstwa najwyraźniej większy sens okazało się mieć wejście na nowy rynek i otrzymanie pomocy publicznej niż pozostanie na dotychczasowym nawet jeżeli operacja przynosiła pewien zysk. Wreszcie nawet trasa okaże się ostatecznie rentowna to być może inny rynek będzie oferować wyższą stopę zwrotu i wówczas będzie istnieć ekonomiczna zachęta, ale do wyjścia.

 

Pojawia się zatem pytanie, czy wykonalne jest wbudowanie w pomoc na otwieranie nowych połączeń lotniczych gwarancji pozostania na danym rynku, skoro „miękki” bodziec w postaci ekonomicznej zachęty nie zadziałał. Na pierwszy rzut oka logicznym rozwiązaniem może wydawać się wprowadzenie wymogu utrzymania operacji przez pewien czas po zakończeniu otrzymywania wsparcia. Takie rozwiązanie jest znane i stosowane w prawie pomocy publicznej w ramach wyłączeń blokowych przewidzianych dla pomocy regionalnej (GBER). Funkcjonuje tam rozwiązanie przeciwdziałające swoistemu „przeskakiwaniu” między obszarami, na których można otrzymać subsydiowanie. Przedsiębiorstwo, które zatrudnia pracowników i korzysta z pomocy regionalnej – na przykład działając w specjalnej strefie ekonomicznej - nie będzie uprawnione do otrzymania pomocy w nowym miejscu, jeżeli dokona przeniesienia zakładu pracy w czasie krótszym (w zależności od sytuacji) niż dwa lub pięć lat od czasu otrzymania pomocy w dotychczasowym obszarze działalności.

 

Powyższe rozwiązanie, które generalnie się sprawdza w przypadku pomocy regionalnej (mimo pewnych problemów z interpretacją kryteriów), nie nadaje się do prostego wpisania do pomocy na otwieranie nowych połączeń. Sytuacja połączeń lotniczych, których otwieranie nowych i zamykanie istniejących jest częścią rutynowej działalności przewoźnika (zwłaszcza niskokosztowego) nie wydaje się bowiem porównywalna z sytuacją, zakładu produkcyjnego z definicji przypisanego do jednego obszaru. Przeniesienie całego zakładu jest więc z perspektywy przedsiębiorstwa i udzielającej pomocy władzy publicznej dużo poważniejszym biznesowo krokiem niż otwarcie jednego połączenia dlatego nie wydaje się, żeby oba kroki powinny być obwarowane takimi samymi restrykcjami.

 

 

Pełna treść opracowania dostępna jest w 

Rynek Lotniczy / Publikacje

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Połączenia | pomoc publiczna


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony