INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


Fitness Check Wytycznych dotyczących pomocy publicznej dla linii i portów lotniczych – próba wstępnej oceny

Jakub Kociubiński, 2019-07-02
     

Tydzień temu rozpoczęły się, a potrwają do 19 lipca konsultacje dotyczące tego, czy opisywane wielokrotnie na łamach portalu PRTL Wytyczne dotyczące pomocy dla portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych (Dz. Urz. UE z 2014, C 99/3) dobrze spełniają swoją rolę, czy też potrzeba ich zmiany i uzupełnienia – tzw. Fitness Check. Tego typu inicjatywa nie jest konsultacjami prowadzonymi przed zmianą jakiegoś aktu, gdzie decyzja o potrzebie nowego dokumentu jest już podjęta, tylko pewnym przeglądem okresowym, który co najwyżej dopiero może doprowadzić do wszczęcia prac nad nowym aktem. Jest to jednocześnie dobra okazja, żeby przyjrzeć się funkcjonowaniu tych wytycznych i sformułować pewne wnioski dotyczące pomocy publicznej w sektorze. Nie ulega jednocześnie kwestii, że jest to na tyle duże i kompleksowe zjawisko, że pełnej analizy nie da się zawrzeć w ramach jednego krótkiego felietonu, dlatego konieczne jest skupienie się jedynie na wybranych zagadnieniach.

 

Na wstępie należy zaznaczyć, że formalnie rzecz biorąc wspomniane wytyczne (i w ogóle każde wytyczne w prawie Unii Europejskiej (UE)) nie stanowią bezpośredniego źródła prawa. Wskazują natomiast w jaki sposób Komisja Europejska (KE, Komisja) będzie stosować „twarde prawo” przyczyniając się tym samym do zwiększenia pewności i przewidywalności rozstrzygnięć. Jest to potrzebne dlatego, że przepis art. 107 ust. 3 lit. c TFUE, na podstawie którego oceniane są prawie wszystkie środki pomocowe w sektorze stanowi jedynie, że Komisja ma dyskrecjonalne kompetencje w zakresie decyzji w sprawie pomocy, ale nie precyzuje w najmniejszym stopniu, kiedy powinna być decyzja pozytywna, kiedy zaś negatywna. Dlatego właśnie „odbudowanie” ogólnego przepisu traktatowego dodatkowymi uszczegółowiającymi przesłankami jest ze wszech miar pożądane. Jednocześnie „miękki” charakter wytycznych sprawia, że zawsze istnieje możliwość odstąpienia od sformułowanych tam zasad i zastosowanie innej interpretacji przepisu traktatowego.

 

Przechodząc do oceny samych wytycznych, wydaje się, że dobry pomysłem jest utrzymanie rozpoczętego w 2005 roku podejścia ustanawiającego wytyczne dedykowane sektorowi (wtedy opublikowano pierwsze wytyczne „lotnicze”). Nie jest to powszechna praktyka patrząc na sposób regulacji innych dziedzin gospodarki, ale wydaje się, że specyficzne uwarunkowania branży uzasadniają ten krok. Szczególnie, że niektóre kwestie jak na przykład związane z funkcjonowaniem regionalnych portów lotniczych czy relacji między przewoźnikami a portami nie występują w innych sektorach w sposób umożliwiający zastosowanie prostej analogii.

 

 

Pełna treść opracowania dostępna jest w 

Rynek Lotniczy / Publikacje

 

 

 

Tagi:

dotacje | Finanse | Linie lotnicze | Lotnisko | pomoc publiczna


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony