INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Aviation Breakfast


Sprawozdanie z piątego Aviation Breakfast

Marek Serafin, 2013-03-08
     

To spotkanie odbyło się w siedzibie PAŻP i było poświęcone obecnej sytuacji i przyszłości PLL LOT. Wzięli w nim udział przedstawiciele: Sejmu (przewodniczący podkomisji ds. transportu lotniczego, ULC, linii lotniczych (LOT-u, Enter Air, Bingo), portów lotniczych i zaproszeni eksperci. Dyskusję moderował Pan Sebastian Gościniarek z BBSG.

 

V-ce prezes PLL LOT – Tomasz Balcerzak poinformował obecnych o najważniejszych działaniach i zamierzeniach spółki.

 

Stwierdził, że LOT przygotowywany jest do prywatyzacji i celem jest znalezienie inwestora branżowego. Musi to jednak poprzedzić zdecydowana poprawa wyników finansowych i uwierzytelnienie zapewnień o zdolności LOT-u do uzyskiwania pozytywnej rentowności w dłuższym horyzoncie czasowym.

 

Równolegle przygotowywane są działania, która mają zapewnić pozytywną decyzję KE w sprawie uzyskanej już przez LOT pomocy publicznej.

 

Chodzi tu miedzy innymi o gruntowną restrukturyzację siatki połączeń. Materiały dla KE mają być przygotowane do 31.05.2013.

 

Prezes poinformował też, że po uzyskaniu pozytywnej decyzji, KE może postawić warunek ograniczenia również siatki połączeń rentownych, jeżeli uzna, że pomoc publiczna zaburzyła w niektórych przypadkach warunki wolnej konkurencji.

 

Odnosząc się do kwestii prywatyzacji LOT-u pan przewodniczący Bartłomiej Bodio stwierdził, że przygotowywana obecnie zmiana ustawy o PLL LOT, która umożliwi pełną prywatyzację spółki powinna znacznie zwiększyć „atrakcyjność inwestycyjną LOT-u”.

 

W trakcie dyskusji nikt nie kwestionował znaczenia istnienia w Polsce linii lotniczej bazowanej w naszym kraju.

 

Chodzi tu, przede wszystkim, o dostępność transportową kraju. Zwrócono uwagę, że po bankructwie Malevu, w lukę rynkową weszły tanie linie i np. wolumen ruchu w Budapeszcie jest obecnie tylko nieznacznie mniejszy niż w okresie, gdy Malev był na rynku; jednak ilość bezpośrednich połączeń z tego miasta oraz ich „jakość”, z punktu widzenia pasażerów biznesowych, jest znacznie niższa.

 

Tematem znacznie trudniejszym są jednak kierunki restrukturyzacji LOT-u. Na czym powinna polegać. Mówiąc najprościej jak zapewnić spółce trwałą rentowność i zdolność w przyszłości do rozwoju.

 

Pani profesor Marciszewska stwierdziła, że powinna to być restrukturyzacja naprawcza i dała za przykład trzyletni plan wdrażany przez grupę AF/KL.

 

Warta rozważenia jest koncepcja tworzenia business units, które powinny być rozliczane z wyników finansowych.

 

Uważa też, że nie wydaje się racjonalne, aby dwie linie państwowe realizowały niezależne strategie biznesowe.

 

Przedstawiciel portalu PRTL.pl stwierdził, że jeżeli okaże się, że nie ma szans na szybką i optymalną prywatyzację LOT-u, to wart rozważenia jest wariant modyfikacji modelu biznesowego spółki, który można by nazwać „polska wersją SN – Brussels”. Wiązałoby się to z rezygnacją z ambicji rozwijania w Warszawie ważnego hub-u regionalnego, skoncentrowaniu się na ruchu wysokopłatnym wożonym do głównych centrów europejskich i znacznym ograniczeniu ambicji rozwoju połączeń dalekiego zasięgu. LOT musiałby znacznie uprościć swój model biznesowy, aby móc konkurować cenowo na najważniejszych trasach.

 

Prezes Pamuła (lotnisko Kraków) odniósł się do dwóch zagadnień: możliwości decentralizacji strategii LOT-u i tworzenia baz regionalnych oraz sprawy blokowania przez LOT i władze lotnicze (ULC) uruchamiania przez obce linie lotnicze nowych połączeń do portów regionalnych, nawet w sytuacji, gdy nie zagraża to istotnie interesom narodowego przewoźnika. W tej drugiej kwestii udzielił mu wsparcia prezes portu w Łodzi.

 

Wszyscy zabierający głos byli przekonani, że dalsze pogłębianie „rozejścia się strategicznego LOT-u i Eurolot-u „ nie jest ze wszech miar wskazane”.

 

Pan Samson z Bingo zwrócił uwagę, że jeżeli chodzi o sprawy floty LOT-u i Eurolot-u to możemy mówić o zjawisku „kanibalizacji”, gdyż Embraery i Q400 są na wielu trasach średniego zasięgu samolotami „alternatywnymi”.

 

W sprawie przyszłych relacji LOT-u i Eurolotu zabrał głos Pan Balcerzak stwierdzając, że przygotowanie do prywatyzacji dotyczy obu spółek lotniczych oraz niektórych spółek „usługowych” i można tu mówić o jednym pakiecie.

 

Sporo kontrowersji wzbudziła kwestia oczekiwań KE dotyczących ograniczania siatki połączeń. Wyrażono opinię, że powinno to być przedmiotem negocjacji. Jednak zdaniem niżej podpisanego w takiej sytuacji nie wchodzą w grę bardzo ambitne plany „rozwojowe” – takie jak „ekspansja azjatycka”. Dodatkowym problemem jest tu też konieczność przekonania KE o zdolności spółki do osiągnięcia szybko pozytywnej rentowności, a przy uruchamianiu na dużą skalę nowych połączeń dalekiego zasięgu byłoby to niemożliwe. Konieczne jest też uwzględnienie faktu posiadania przez LOT zdecydowanie zbyt małej siatki zasilającej rejsy interkontynentalne, która ma być dodatkowo ograniczona w procesie restrukturyzacji.

 

Prezes PAŻP stwierdził, że ewentualna zmiana struktury opłat nawigacyjnych w Polsce, prowadząca do obniżenia opłat w Warszawie mogłaby pomóc nieco LOT-owi, ale skala redukcji kosztowych byłaby minimalna, gdyż dotyczyłaby jedynie 1% kosztów operacyjnych spółki.

 

Podsumowując, pan Gościniarek zwrócił uwagę, że w tej jak i we wszystkich poprzednich dyskusjach „śniadaniowych” wraca temat strategii rozwoju systemu transportu lotniczego w Polsce. Posiadanie takiej strategii umożliwia rozstrzyganie fundamentalnych kwestii, takich jak rola w całym systemie przewoźnika lotniczego bazowanego w Polsce.

 

Przed dyskusją prezes PAŻP pan Krzysztof Banaszek przedstawił wyniki Agencji w roku 2012, prognozy na rok 2013 oraz porównania benchmarkingowe.

 

Prezentacja PAŻP

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | PAŻP | ULC | Przewozy | Połączenia | Finanse | Linie lotnicze | Komunikacja | BBSG | MTBiGM


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA



REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony