INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Aviation Breakfast


II Aviation Breakfast zorganizowany przez PwC Polska, Portal PRTL.pl i BBSG

Marek Serafin, 2011-12-08
     

7 grudnia br. odbył się II Aviation Breakfast poświęcony komunikacji regionalnej. Wzięli w nim udział m.in. poseł na Sejm RP Krzysztof Tchórzewski - wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, Krzysztof Kapis - Dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Transportu, Zbigniew Mączka -wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Krzysztof Banaszek - Prezes PAŻP, Michał Marzec - Dyrektor Naczelny PPL, Mariusz Dąbrowski - Prezes Zarządu Eurolot, przedstawiciele Portów Lotniczych, Związku Regionalnych Portów Lotniczych, linii lotniczych, firm handlingowych, świata nauki i firm doradczych.

 

Dyskusję poprzedziły cztery prezentacje przedstawiające z różnych punktów widzenia najważniejsze aspekty lotniczej komunikacji regionalnej:

  • Spojrzenie władz regionalnych - prezentacja przedstawiciela Sejmiku Województwa Lubuskiego,
  • Prezentacja Eurolotu: Podejmowane działania i strategia rozwoju Spółki,
  • Prezentacja Związku Regionalnych Portów Lotniczych - Opinie i zamierzenia Związku,
  • Prezentacja Prezesa PAŻP - Komunikacja regionalna z punktu widzenia organizacji kontroli ruchu lotniczego.

 

Zgodnie z sugestią moderatora, Pana Sebastiana Gościniaka z BBSG, dyskusja koncentrowała się wokół zagadnień związanych z ewentualnym wspieraniem finansowym komunikacji regionalnej przez władze lokalne i porty lotnicze.

 

Zdaniem większości dyskutantów, pomimo istniejących wciąż wątpliwości, obecny stan prawny w Polsce umożliwia stosowanie mechanizmu PSO (Public Service Obligation) zgodnie z ustalonymi przez UE zasadami. Stwierdzano również, że powinien być to preferowany system, zastępujący, niejasne i wątpliwe z punktu widzenia prawnego, procedury wykorzystujące na przykład tak zwane fundusze marketingowe.

 

Ponieważ rozwój komunikacji regionalnej jest w Polsce na bardzo wczesnym etapie, wystąpiła pewna różnica poglądów, co do rentowności tego rodzaju działalności. Wygłoszony został pogląd o strukturalnej nierentowności znacznej części „ważnych
dla regionów i lotnisk tras” jak i bardziej optymistyczne oceny. Prezes Eurolotu uważa, że Spółka jest w stanie rozwijać takie połączenia (krajowe i zagraniczne) bez istotnego wsparcia finansowego. Natomiast w prezentacji Eurolot-u pokazana jest możliwość obsługi tras, które wymagają subsydiowania. Równocześnie Eurolot przeciwny jest szeroko stosowanej praktyce ukrytych dopłat do operacji niektórych linii lotniczych.

 

Jeżeli okaże się jednak, że szeroki rozwój komunikacji regionalnej wymaga bezpośredniego wspierania finansowego linii lotniczych to aktualny staje się temat identyfikacji najważniejszych dla regionu połączeń oraz systemu ich ocen. Można również powiedzieć, że będzie miała często miejsce swoista konkurencja pomiędzy przewoźnikami regionalnymi i tanimi liniami.  

 

Wskazano na pewną nierównowagę w zaangażowaniu środków publicznych
we wspieranie komunikacji lotniczej. Jeżeli chodzi o finansowanie inwestycji infrastrukturalnych to środki te są szeroko dostępne. Można zresztą powiedzieć,
że doprowadziło to stanu pewnego przeinwestowania (wg ocen PAŻP nasza infrastruktura jest w stanie obsłużyć obecnie ruch lotniczy czterokrotnie większy od aktualnego – a po inwestycji „EURO 2012” różnica ta jeszcze znacznie się zwiększy). Natomiast wspieranie finansowe operacji lotniczych, zgodnie z obowiązującymi procedurami i zasadami, budzi wciąż znaczne kontrowersje. Są one dość poważne również ze względu na trudna sytuację finansową wielu władz samorządowych.

 

Można jednak stwierdzić, że w wielu przypadkach prognozy ruchu, które stanowiły uzasadnienie rynkowe dla podejmowanych inwestycji zakładały implicite pobudzanie popytu „bezpośrednimi zachętami finansowymi” dla linii lotniczych.

 

Oczywiście są również możliwości wspierania komunikacji lotniczej środkami pośrednimi takimi jak zwolnienia podatkowe, ulgi itd. Celowe jest więc badanie w każdym konkretnym przypadku czy i jakie środki „pomocowe” powinny być zastosowane.

 

Postawienie kwestii komunikacji regionalnej w kontekście efektywności całego systemu transportu lotniczego i spraw związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi skłoniło niektórych dyskutantów do zadania pytania o celowość powrotu do idei opracowania strategii rozwoju lotnictwa cywilnego poczynając od szczebla centralnego. Rozwój komunikacji regionalnej to jednocześnie rozwój przewoźników regionalnych a więc aktualne staje się pytanie o możliwość i celowość zgodnego z prawem wspierania polskich przewoźników lotniczych.

 

Dyskutanci byli natomiast zgodni, co do konieczności współpracy pomiędzy wieloma podmiotami.

 

Podróż lotnicza nie zaczyna się i kończy na lotnisku a więc konieczne jest planowanie siatek połączeń lotniczych w powiązaniu z transportem naziemnym – transport intermodalny. System dojazdu na wiele polskich lotnisk pozostawia wciąż wiele
do życzenia.

 

Rozwój połączeń regionalnych a w szczególności uruchamianie nowych tras wymaga współpracy przewoźników lotniczych, portów i władz lokalnych już na etapie planowania. Są to zazwyczaj połączenia, dla których brak jest danych historycznych a więc przewoźnik może oczekiwać zastosowania przynajmniej niektórych form „dzielenia się ryzykiem handlowym”.

 

Trudno będzie „uciec” od tego tematu tak jak nie uciekły od niego władze lokalne
i porty regionalne na znacznie bogatszych niż polski rynkach.

 

Zdaniem autora niniejszego sprawozdania dyskusja pokazała, że w naszym środowisku lotniczym dyskusja o komunikacji regionalnej i jej roli w całym systemie transportowym dopiero się rozpoczyna. Będzie ona owocna, jeżeli wszyscy jej uczestnicy korzystać będą zarówno z coraz szerszych doświadczeń własnych a w tym konkretnych wyników podejmowanych działań na rynku polskim, jak i z wcześniejszych doświadczeń europejskich.

 

 

Prezentacje przedstawione podczas spotkania:

Komunikacja regionalna - Krzysztof Banaszek, PAŻP

EUROCONTROL, Industry Monitor

EUROCONTROL, Medium-Term Forecast

Lotnicza komunikacja regionalna - Województwo Lubuskie

Rozwój regionalnej komunikacji lotniczej w Polsce - ZRPL

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | PAŻP | Połączenia | Prawo | Linie lotnicze | Inwestycje | Konferencja | Komunikacja | PwC


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA



REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony