INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Dostawcy Usług

Turystyka

ANALIZY

Barometr Świat

Barometr Europa

Barometr lotniska europejskie

Barometr AEA

Barometr Polska

Raport finansowy branży

BRANŻA

Prawo

Bezpieczeństwo

Nawigacja powietrzna

Środowisko

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA



Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Informacje EKES


Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Europa


Barometr Europa wrzesień 2016. Zaskakująco dobre wyniki przewozowe linii AEA we wrześniu

2016-11-15
 
     

Dane AEA

Wyniki tygodniowe nie zapowiadały tego, a jednak wyniki miesięczne, znacznie bardziej dokładne niż tygodniowe, były więcej niż „przyzwoite”. Osiągnęły poziom najwyższy od marca 2016. Czy to oczekiwana zmiana trendu? Wyniki tygodniowe października zupełnie tego nie potwierdzają, ale po doświadczeniu „wrześniowym” musimy z dalszymi ocenami wstrzymać się do początku grudnia.

 

Uwaga:

  1. Luty 2016 był o jeden dzień dłuższy.
  2. AEA zmieniła całą bazę danych liczbowych i dane są porównywalne, również w wieloletnim horyzoncie czasowym. Oznacza to np., że usunięto z niej dane dotyczące IAG (BA+IB+EI).

 

Dane przewozowe AEA (linie sieciowe): przewozy i oferowanie oraz zmiany przewozów, oferowania i PLF.

 

Okres
Pax
(tys.)
RPK
(mln)
ASK
(mln)
PLF
%
Pax
%
RPK
%
ASK
%
PLF
p.p.
Październik
27 920
61 629
75 350
81,8
5,7
6,1
5,0
0,9
Listopad
22 435
49 652
64 554
76,9
1,5
1,6
1,6
0,0
Grudzień
22 221
51 396
66 674
77,1
3,6
4,4
6,3
-1,4
Rok 2015
318 914
722 255
896 155
80,6
4,3
4,6
4,6
0,0
Styczeń
20 762
51 380
66 130
77,7
4,9
6,0
5,5
0,4
Luty
20 566
47 210
62 398
75,7
8,8
8,8
10,3
-1,0
Marzec
23 624
54 894
69 852
78,6
7,9
8,1
8,2
-0,1
Kwiecień
24 422
55 462
71 191
77,9
1,8
1,4
3,4
-1,5
Maj
26 623
59 409
76 403
77,8
3,1
1,7
4,6
-2,3
Czerwiec
26 813
61 244
75 785
80,8
0,2
-0,4
2,4
-2,3
Lipiec
28 794
69 128
81 798
84,5
2,1
2,0
4,1
-1,7
Sierpień
27 730
66 773
79 146
84,4
0,8
1,0
4,2
-2,6
Wrzesień
27 122
61 802
75 383
82,0
4,0
4,1
5,6
-1,2
Styczeń - wrzesień
226 290
527 106
657 915
80,1
3,4
3,3
5,2
-1,5
 

Wrzesień to miesiąc, kiedy po okresie wakacyjnym, z „pełną mocą” wraca na rynek ruch biznesowy. Być może to on zadecydował, szczególnie na dalekim dystansie, że sytuacja tak niespodziewanie się poprawiła. Aby ją nieco lepiej zrozumieć konieczne jest przyjrzenie się wynikom na poszczególnych obszarach.

 

Jak pokazują wyniki podane poniżej, indeksy wzrostu ruchu pociągnęły w górę połączenia dalekiego zasięgu, a, przede wszystkim, rejsy północno-atlantyckie. Indeks wzrostu był tam imponujący – dwucyfrowy, najwyższy w całym sezonie letnim. Przyzwoite były też wyniki połączeń do Azji. W okresie letnim/wakacyjnym bardzo duży, negatywny wpływ, miał spadek przylotowego ruchu turystycznego z Azji oraz problemy Turkish Airlines wynikające z niepokojów politycznych w kraju i regionie. Jak pokazują wyniki lotniska w Istambule, odnotowane we wrześniu, sytuacja tam poprawia się.

 

Wzrosty ruchu, szczególnie na Północnym Atlantyku, zostały osiągnięte między innymi, poprzez bardzo duże wzrosty oferowania. Odbyło się to kosztem znacznych spadków LF-ów.

 

Jeżeli tendencja ta utrzyma się, to grożą dalsze, istotne obniżki średnich wpływów jednostkowych, które w niskim sezonie przewozowym, mogą być wręcz dramatyczne. Zagrażałoby to rentowności połączeń, nawet przy bardzo niskich cenach paliwa.  

 

Podobnie, jak we wcześniejszych miesiącach (dane szczegółowe podaliśmy w poprzednich Barometrach), największe tanie linie notują wciąż, bardzo wysokie indeksy wzrostu przewozów. Ryanair, podobnie, jak we wrześniu, zwiększył przewozy o 13%, a LF poprawił o 1ppct, do niebotycznego poziomu, 95%. Tu możemy już mówić o barierze wzrostu związanej z ograniczonym oferowaniem. easyJet zwiększył w październiku przewozy o 6,9%, z tym, że LF spadł aż o 3,1ppct, ale i tak był bardzo wysoki – 90,2%.

 

Jak widzimy segmenty rynkowe obsługiwane przez tanie linie okazały się bardziej odporne na obecny „mały kryzys rynkowy” niż linie sieciowe. Ruch bardzo wrażliwy cenowo zdecydowanie mocniej reaguje na agresywną politykę cenową możliwą, dzięki niskim cenom paliwa, niż rynek linii tradycyjnych.

czytaj więcej


REKLAMA








Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony