INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Dostawcy Usług

Turystyka

ANALIZY

Barometr Świat

Barometr Europa

Barometr lotniska europejskie

Barometr AEA

Barometr Polska

Raport finansowy branży

BRANŻA

Prawo

Bezpieczeństwo

Nawigacja powietrzna

Środowisko

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA



Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Informacje EKES


Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Świat


Barometr Świat - grudzień 2016. Świetny koniec bardzo dobrego roku

2017-02-13
 
     

W grudniu wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie aż 8,8%. W listopadzie było to 7,8% (korekta), w październiku tylko 5,6%, we wrześniu 7,1%, aw sierpniu jedynie 4,6%. W całym roku 2016, po usunięciu efektu roku przestępnego, indeks wzrostu jest na poziomie 6,0%.

 

W zeszłym roku było to 7,1%, w dużym stopniu dzięki znacznym spadkom cen paliw, które przełożyły się na istotne obniżki cen biletów. Jednak i tak jest to wynik lepszy od średniej dziesięcioletniej, która wynosi 5,5%. Co więcej w ostatnich miesiącach obserwujemy istotne wzmocnienie trendu wzrostowego popytu, po jego osłabieniu w pierwszej połowie 2016 roku.

 

Poddany anualizacji indeks wzrostu w okresie pomiędzy czerwcem i grudniem 2016 wyniósł prawie 9%!!

 

Zdaniem IATA wynika to, przede wszystkim, z dwóch czynników. Pierwszy to osłabienie efektu aktów terrorystycznych z pierwszej połowy 2016. Drugi to poprawa globalnej koniunktury gospodarczej. Ponieważ przestał już działać czynnik obniżających się taryf, możliwy w przeszłości dzięki spadającym cenom ropy, to decydujące znaczenie mieć będzie sytuacja gospodarcza, która, przynajmniej na razie, poprawia się. Ilustruje to kolejna poprawa indeksu wynikającego z opinii wyrażanych przez menadżerów odpowiedzialnych za zakupy. Ma on poziom najwyższy od 34 miesięcy.

 

Ponieważ przewoźnicy, w drugiej połowie roku ograniczyli wzrosty oferowania, to przy bardzo dobrej koniunkturze rynkowej poprawiały się współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF-y). W całym roku 2016 LF miał poziom rekordowo wysoki – 80,5%. W grudniu miała miejsce bardzo duża poprawa, aż o 1,6ppct – do poziomu 80,6%. LF-y poprawiły linie ze wszystkich regionów – nawet z Bliskiego Wschodu.

 

Podobnie, jak w kilku poprzednich miesiącach, połączenia krajowe miały dynamikę wzrostu przewozów na poziomie niższym niż międzynarodowe.

 

Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA za grudzień 2016 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z grudniem 2015 oraz PLF

 

 

 
Region
grudzień 2016/2015
Rok 2016 do 2015
Zmiana RPK w %
Zmiana ASK w %
PLF
w %
Zmiana PLF
w ppct.
RPK
w %
ASK
w %
PLF
Zmiana
PLF
Europa
10,7
7,2
80,6
1,6
4,6
4,4
82,4
0,2
Ameryka Płn.
3,1
3,0
83,0
0,1
3,2
3,7
83,5
-0,4
Azja/Pacyfik
11,2
8,0
80,8
2,3
9,2
8,1
79,7
0,8
Afryka
5,8
5,3
71,6
0,3
6,5
6,3
68,6
0,1
Ameryka Łac.
5,0
2,8
81,2
1,7
3,6
1,9
80,8
1,3
Bliski Wschód
12,9
11,6
77,4
0,9
11,2
13,5
74,7
-1,6
Łącznie
8,8
6,6
80,6
1,6
6,3
6,2
80,5
0,1

 

 

czytaj więcej


REKLAMA








Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony