INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wiadomości


Nie trać czasu i pieniędzy – odzyskaj odszkodowanie za zeszłoroczne wakacje

2019-07-24
     

Zgodnie z unijnym Rozporządzeniem (WE) 261/2004 pasażerowie linii lotniczych mogą ubiegać się o odszkodowanie za zakłócony lot w wysokości od 250 do 600 euro za osobę. Ponad 74 600 pasażerów wylatujących z polskich lotnisk w trakcie zeszłorocznych wakacji kwalifikowało się do wypłaty takiej rekompensaty od przewoźnika, z czego o swoje prawa zawalczyło niecałe 44 proc. Ekspert AirHelp wskazuje, że pozostali podróżujący nadal mogą odzyskać należne im pieniądze, jeżeli złożą wniosek w odpowiednim terminie.

 

Jak wynika z danych AirHelp, firmy zajmującej się prawami pasażerów linii lotniczych, ponad 74 600 osób wylatujących z polskich lotnisk od 15 czerwca do 15 września 2018 r. ma prawo do uzyskania odszkodowania od przewoźnika. Jednak ponad 42 100 podróżnych nadal nie złożyło wniosku o rekompensatę z tytułu zakłóceń podczas lotu i grozi im utrata należności w wysokości od 250 do 600 euro za osobę. Szczególnie w trakcie wakacji pasażerowie powinni być świadomi swoich praw, ponieważ to właśnie w tym okresie najwięcej z nich decyduje się na lot samolotem i wtedy najczęściej dochodzi do podniebnych zakłóceń. 

 

Jakie prawa mają podróżni?

 

W zeszłoroczne wakacje z polskich lotnisk postanowiło odlecieć ponad 5 milionów pasażerów, a według przewidywań firmy AirHelp tego lata liczba ta jeszcze wzrośnie. Dlatego też w obliczu częstszych podróży oraz przeludnienia na największych lotniskach, konieczne jest zrozumienie praw przez podróżujących. 

 

Zgodnie z europejskim prawem (WE) 261/2004 linie lotnicze zobowiązane są do wypłaty odszkodowania osobom latającym w obrębie UE bądź lądującym na jej terenie pod warunkiem, że są obsługiwane przez przewoźnika zarejestrowanego w Unii. Regulacje te dotyczą zakłóceń takich jak: opóźnienie powyżej 3 godzin, odmowa wejścia na pokład samolotu bądź odwołanie lotu, a co ważne problemy te muszą wynikać z przyczyn zależnych od linii lotniczych. Według rozporządzenia uprawnieni pasażerowie mogą ubiegać się o kwotę od 250 do 600 euro za osobę, zazwyczaj do 3 lat od daty zakłóconego rejsu. W Polsce okres ten wynosi jednak 1 rok. Przewoźnik jest zwolniony z obowiązku rekompensaty, jeżeli do zakłóceń doszło z powodu nadzwyczajnych okoliczności takich jak: złe warunki atmosferyczne, nagłe przypadki medyczne czy ze względów bezpieczeństwa np. kwestie kontroli ruchu lotniczego. 

 

Poczyniliśmy ogromne postępy we wsparciu pasażerów linii lotniczych i ich praw, ale nadal pozostaje sporo do zrobienia. Ponad 42 000 podróżnych jest narażonych na utratę należnego odszkodowania z tytułu zakłóceń, do których doszło zeszłego lata – mówi Marta Koziarz z firmy AirHelp – Wielu pasażerów nie zdaje sobie sprawy z obowiązywania Rozporządzenia (WE) 261/2004 i nie wie, że może ubiegać się o rekompensatę finansową przez dłuższy okres. W Polsce do 1 rok, a w innych krajach nawet do 3 lat od daty zakłóconego lotu. 

 

Gdzie pasażerowie doświadczają najwięcej zakłóceń?

 

Z ponad 74 600 podróżnych wylatujących z Polski, którzy kwalifikują się do otrzymania odszkodowania za zeszłoroczne wakacje, najwięcej zakłóceń wystąpiło na największym w kraju porcie im. Fryderyka Chopina. Drugie miejsce w zestawieniu zajęło krakowskie lotnisko – jednak tutaj liczba problematycznych lotów była aż cztery razy mniejsza niż w przypadku Warszawy. 

 

Lotnisko

Liczba pasażerów uprawnionych do odszkodowania

Liczba pasażerów z wypłaconym odszkodowaniem

Liczba pasażerów z niewypłaconym odszkodowaniem

Warszawa

38 670

16 850

21 820

Kraków 

9 330

4 060

5 270

Wrocław

7 020

3 060

3 960

Gdańsk

5 260

2 290

2 970

Katowice

3 760

1 640

2 120

Modlin

3 520

1 530

1 990

Poznań

3 040

1 320

1 720

Rzeszów

2 140

930

1 210

Bydgoszcz

610

270

340

Łódź

400

170

230

Szczecin

360

160

200

Olsztyn

220

100

120

Lublin

160

70

90

Zielona Góra

120

50

70

 

W jaki sposób podróżni mogą ubiegać się o odszkodowanie?

 

W celu uzyskania odszkodowania od linii lotniczych pasażerowie zakłóconych lotów muszą złożyć odpowiedni wniosek. Mogą to zrobić bezpośrednio u przewoźnika, którego usługi wybrali bądź też skorzystać z pomocy firm specjalizujących się w prawach pasażerów lotniczych i np. w ciągu kilku minut sprawdzić za pośrednictwem aplikacji AirHelp lub strony internetowej www.airhelp.pl czy ich lot kwalifikuje się do otrzymania rekompensaty. 

 

 

Źródło: AirHelp

 

 

 

Tagi:

AirHelp | Odszkodowanie | Pasażer


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony