INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wiadomości


ULC: Seminarium dla branży lotnictwa bezzałogowego

2019-02-07
     

6 lutego br. w Instytucie Lotnictwa odbywa się seminarium dla branży lotnictwa bezzałogowego, którego organizatorem jest Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC). Tematem spotkania, które zgromadziło aż trzystu słuchaczy z całej Polski są nowe przepisy dotyczące bezzałogowych statków powietrznych, wynikające z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków, które weszło w życie 31 stycznia 2019 roku.

 

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom branży Urząd Lotnictwa Cywilnego zaplanował całodniowe seminarium podczas, którego zostaną omówione nowe przepisy. Eksperci z ULC oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) odpowiedzą na wszystkie pytania uczestników, wśród których są prywatni przedsiębiorcy, przedstawiciele instytucji badawczych oraz służb publicznych (m.in. Policji, Lasów Państwowych, Straży Granicznej).

 

Uczestników seminarium powitali Wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Michał Witkowski, Sylwester Wyka - Zastępca Dyrektora Instytutu Lotnictwa oraz Paweł Szymański - Dyrektor Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych w ULC.

 

Nowe przepisy i uproszczone procedury

 

Urząd Lotnictwa Cywilnego tworząc nowe regulacje wyszedł naprzeciw oczekiwaniom branży oraz dynamicznemu rozwojowi technologii bezzałogowych.

 

Najważniejsze jest zachowanie bezpieczeństwa operacji lotniczych, dlatego Polska jako jedno z pierwszych państw na świecie wprowadziła regulacje dotyczące zasad wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi poza zasięgiem wzroku.

 

W rozporządzeniu określono zasady wykonywania lotów poza zasięgiem wzroku operatora (BVLOS). Do tej pory mogły być one wykonywane po zgłoszeniu wniosku oraz wyznaczeniu strefy powietrznej 90 dni przed planowanym lotem przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, obecnie będą mogły być wykonywane po uzyskaniu zgody wydanej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zgoda będzie wydawana podmiotowi na okres 12 miesięcy. Operacje lotnicze będą mogły być wykonywane 7 dni po zgłoszeniu do służb ruchu lotniczego. Stworzono również możliwość wykonywania lotów ad hoc w zastosowaniach ratowniczych i związanych z bezpieczeństwem. Całość docelowo ma być oparta o system teleinformatyczny PAŻP zapewniający informację o lotach bezzałogowych.

 

W rozporządzeniu dopuszczono loty automatyczne (operacje, w której bezzałogowy statek powietrzny w sposób automatyczny realizuje start i lądowanie w wyznaczonym miejscu oraz lot po zaprogramowanej trasie, gdy operator pełni jedynie zdalny nadzór nad operacją, zachowując możliwość niezwłocznego przejęcia zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym lub podjęcia innych działań na wypadek wystąpienia sytuacji niebezpiecznej). Loty automatyczne umożliwią wykonywanie m.in. rutynowych inspekcji o zaplanowanych godzinach na wyznaczonym obszarze bez ingerencji człowieka, wykorzystywanie nowych technologii, dostarczanie przesyłek itp.

 

Rozporządzenie wprowadza dodatkowy nadzór i certyfikację przez Urząd Lotnictwa Cywilnego podmiotów, które będą chciały wykonywać loty dronów poza zasięgiem wzroku.

 

Wprowadzone zmiany umożliwiają szerszy dostęp do świadectw kwalifikacji m.in. poprzez zniesienie limitu wiekowego, badań lotniczo-lekarskich oraz egzaminu państwowego dla osób ubiegających się o wydanie świadectwa w najpopularniejszej i najmniejszej kategorii dronów do 5 kg latających w zasięgu wzroku. Egzaminy będą przeprowadzane w podmiocie szkolącym przez instruktora prowadzącego szkolenie. Kolejną zmianą jest wprowadzenie nowej kategorii lotów – FPV (loty z widokiem z pierwszej osoby). Przepis ten wychodzi naprzeciw oczekiwaniom użytkowników startujących w coraz bardziej popularnych zawodach z wykorzystaniem dronów.

 

 

Źródło: ULC

 

 

 

Tagi:

Dron | Drony | Konferencja | Lotnictwo | ULC


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony