INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Innowacje & Technologie


Lotnisko Chopina wprowadziło lokalny A-CDM

2019-04-05
     

Lotnisko Chopina, jako pierwsze w Polsce, wprowadziło system A-CDM (Airport – Collaborative Decision Making). Projekt, wdrożony w oparciu o wytyczne i rekomendacje EUROCONTROL, ma poprawić efektywność działania lotniska i sprawność obsługi lotów. Wspomaga także w pracy kontrolerów ruchu lotniczego. W Europie, poza Warszawą, z A-CDM korzysta ponad 30 portów lotniczych.

 

Wdrożenie A-CDM na Lotnisku Chopina zakładało uruchomienie złożonego, informatycznego systemu wymiany informacji. Projekt wymagał ścisłej współpracy wszystkich podmiotów zaangażowanych w jego realizację, którymi są:

  • Lotnisko Chopina

  • Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

  • Polskie Linie Lotnicze LOT

  • Przedstawiciele agentów obsługi naziemnej (LS Airport Services, WELCOME)

 

A-CDM to skrót od Airport Collaborative Decision Making. Platforma wymiany danych A-CDM i procedura wspierają współpracę zarządzającego lotniskiem, służb ruchu lotniczego, agentów obsługi naziemnej oraz przewoźników lotniczych. I choć wszystkie wymienione podmioty współdziałają ze sobą od lat, to teraz ich kooperacja jest wydajniejsza dzięki usprawnieniu komunikacji poprzez platformę wymiany danych A-CDM

 

Przepływ informacji i podejmowanie określonych działań związanych z obsługą rejsów opiera się na szacowanych, a następnie na rzeczywistych czasach określających poszczególne etapy wykonywania operacji lotniczej i obsługi samolotu.

 

Dzięki A-CDM m.in:

  • kontroler ruchu lotniczego może lepiej zaplanować pracę i usprawnić płynność startów i lądowań,

  • agent obsługi naziemnej sprawniej zarządza sprzętem i personelem,

  • poprawia się punktualność wykonywania operacji lotniczych,

  • zarządzający portem lotniczym lepiej wykorzystuje infrastrukturę lotniska. 

 

W efekcie działania systemu uzyskujemy lepszą przewidywalność zdarzeń i większą świadomość operacyjną, a płynność wykonywania i obsługi operacji lotniczych sukcesywnie zyskuje na jakości.

 

W funkcjonowaniu systemu A-CDM kluczowym jest czas TSAT (Target Start up Approval Time). Generowany jest on automatycznie na bazie informacji wprowadzanych do systemu przez podmioty zaangażowane w obsługę rejsu i informuje pilotów o docelowym czasie uruchomienia silników. Dzięki temu statki powietrzne nie marnują paliwa oczekując niepotrzebnie na włączonych silnikach, co przekłada się na mniejszą emisję spalin i jest korzystniejsze dla środowiska.

 

W niedalekiej przyszłości Lotnisko Chopina uzyska status portu lotniczego z tak zwanym pełnym A-CDM, stając się zarazem elementem całościowego systemu zarządzania europejską przestrzenią powietrzną. Włączenie Lotniska Chopina do systemu A-CDM przełoży się zarazem na automatyczne wysyłanie depesz do instytucji EUROCONTROL, informujących Network Managera o ruchu odlotowym z Lotniska Chopina. Zestaw danych zawartych w tych depeszach pozwoli na lepsze planowanie i wykorzystanie przepustowości europejskiej przestrzeni powietrznej.

 

 

Źródło: Lotnisko Chopina

 

 

 

Tagi:

kontroler ruchu | Lotnisko Chopina | system


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony