INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 06-12.10.2017. Część I - Europa

Marek Serafin, 2017-10-13
     

Dziś cała mozaika wydarzeń z Europy i całego świata, o różnym ciężarze gatunkowym, ale ważnych i charakterystycznych dla obecnego, a w jeszcze większym stopniu, przyszłego rynku lotniczego. Zacznijmy od Europy i najbliższego sąsiada.

 

CSA znowu zmienia właściciela

Koreańska przygoda czeskiej linii nie trwała zbyt długo i niewiele zmieniła w strategicznej, rynkowej pozycji linii. Akcje Korean Air w CSA – 44% wszystkich akcji – odkupiła czeska linia hybrydowa Travel Services, która posiadała już ich 34%. Ponieważ równocześnie odkupiła 20% akcji od Skarbu Państwa to przejęła absolutnie pełna kontrolę na OK. Travel Service miała dotychczas dwa filary. Charterowy, ze spółkami córkami w Polsce i Słowacji oraz rozkładowy – Smart Wings. Travel Service przewiózł w pierwszej połowie 2017 1,7mln pasażerów. W całym roku 2016 OK tylko 2,26 mln. Jednak przynajmniej poprawiły się wyniki finansowe. W roku 2016 zysk netto wyniósł niecałe 10 mln $ i był o 8% większy niż w roku 2015.

 

Wycofanie się KE oznacza koniec, nigdy tak na prawdę nie rozpoczętego, eksperymentu tworzenia w Pradze mini hub-u europejskiego dla jednej z dwóch największych koreańskich linii. Pewnie nigdy nie dowiemy się, co skłoniło Korean Air do wejścia na „czeską ścieżkę” i dlaczego, tak szybko się z niej wycofało. Teraz nie ma to już większego znaczenia.

 

Niestety zarówno przedstawiciele OK, jak i Travel Service nie komentowali tej prawie historycznej decyzji. Nawet bardzo ogólnikowo nie odpowiedzieli na najważniejsze i najciekawsze pytanie, co dalej? Jaki model biznesowy będzie miała nowa mini-grupa czeska?

 

Jedno jest naszym zdaniem pewne. To koniec ambicji interkontynentalnych czeskiego przewoźnika i Pragi. Nie będzie tam nawet mini-mini hub-u.

 

Nie próbując przewidywać, jak konkretnie ta nowa grupa będzie ustrukturyzowana można chyba bardzo ogólnie stwierdzić, że podobnie jak Travel Service utrzyma model hybrydowy. Będzie koncentrować się na ruchu charterowym i tanim ruchu bezpośrednim z/do Pragi/Czech, starając się utrzymać „przyzwoity” udział w przewozach bezpośredniego ruchu wysokopłatnego z/do głównych aglomeracji europejskich.

 

Prawdopodobne jednym z istotnych powodów decyzji Travel Service jest realizowany już plan Ryanaira zdecydowanej ekspansji na rynku czeskim. Wcześniej i ze strony Wizz Air-a i FR presja konkurencyjna nie była zbyt silna. Najwyraźniej Travel Service uznał, że jako zupełny maluch nie ma żadnych szans w starciu konkurencyjnym z irlandzkim gigantem. Czeska linia będzie jednym z pierwszych przewoźników w naszym regionie, który wejdzie w posiadanie Boeingów 737 MAX8 (pierwszym bedzie LOT). Zamówił ich aż 30. Dostawy rozpoczną się w roku przyszłym.

 

Aer Lingus narzeka na lotnisko w Dublinie

Nie tylko LOT ma problem z infrastrukturą lotniskową ograniczającą jego ogromne ambicje rozwojowe. Niedawno szef pionu operacyjnego EI, informując o planach rozszerzenia siatki atlantyckiej linii oraz o nowych zamówieniach na samoloty stwierdził, że, jeżeli w dłuższej perspektywie czasowej port nie zainwestuje poważnych kwot w poprawę dróg kołowania, stanowisk postojowych oraz w budowę nowych rękawów to Aer LIngus nie będzie mógł realizować swoich planów ekspansji w pełni i część nowych samolotów będzie musiał przekazać innym liniom z grupy IAG – Iberii oraz Vuelingowi. Odpowiedź portu była „poprawna ideologicznie”. Władze lotniska stwierdziły, że muszą dbać o zaspokajanie potrzeb wszystkich jego użytkowników, a nie tylko jednego przewoźnika, i że już rozpoczęły lub niedługo rozpoczną poważne projekty inwestycyjne. Jednak tak naprawdę trudno sobie wyobrazić, że lotnisko dublińskie nie będzie robiło wszystkiego, co konieczne, aby wykorzystać historyczne szanse ultra-szybkiego rozwoju. Stwarzają je nowe możliwości Aer Lingusa wynikające z przynależności do Grupy IAG i szansy tworzenia hub-u alternatywnego-odciążającego Heathrow oraz strategia stałej ekspansji rynkowej Ryanaira, niedługo obejmująca również współpracę z przewoźnikami interkontynentalnymi, w tym z EI.

 

Tu, w odróżnieniu od WAW, nawet w długiej perspektywie czasowej nie są konieczne gigantyczne inwestycje w budowę zupełnie nowego lotniska.

 

Ostateczne zamknięcie konfliktu Lufthansy z pilotami

Zarząd LH podpisał wieloletnie porozumienie dotyczące warunków pracy pilotów obowiązujące co najmniej do roku 2022. Zawiera on wszystkie kwestie, które nie zostały szczegółowo uzgodnione w porozumieniu wstępnym z marca 2017.

 

Z punktu widzenia firmy oznacza ono piętnastoprocentową obniżkę kosztów załóg kokpitowych. A co być może jeszcze ważniejsze zmniejsza narastające zobowiązania emerytalne firmy, jak to określono mocno enigmatycznie, o wartość trzycyfrową w milionach EUR. Według analityków finansowych to te zobowiązania były największym, długofalowym problemem kosztowym firmy. Po osiągnięciu zamierzonych i możliwych obecnie oszczędności płace pilotów będą stopniowo rosły, łącznie o 10,3%.

 

Problemy związane z kosztami załóg latających oraz zobowiązania emerytalne były jednym z głównych powodów bardzo ostrożnej polityki LH, jeżeli chodzi o ekspansję rynkową, poprzez wzrosty oferowania. Znacznie szybciej, niż „najstarszy brat” rozwijał się Swiss, a szczególnie Eurowings. Teraz, szczególnie na trasach dalekiego zasięgu dołączy do nich LH. Ponieważ przyśpiesza też rozwój siatki połączeń Austrian to możemy mówić o zdecydowanym wzroście aktywności całej grupy. Ale, jak pisaliśmy wielokrotnie, wyjątkową rolę w strategii firmy ma tania linia Eurowings. Dzięki przejęciu znacznej części zdolności przewozowych Air Berlin i ekspansji na połączeniach dalekiego zasięgu, ma ona znacznie ograniczyć możliwości „ataku konkurencyjnego” tanich linii, a szczególnie Ryanaira.

 

Na koniec warto pokreślić, że zakończenie konfliktu z pilotami ma obecnie spore znaczenie, gdyż w okresie bardzo szybkiego rozwoju większości linii lotniczych wysoko-wykwalifikowani piloci stają się „dobrem” coraz cenniejszym i często gorączkowo poszukiwanym. A związki zawodowe pilotów świetnie potrafią taką sytuację wykorzystać.

 

 

Marek Serafin  

PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | CSA | Lufthansa | Umowa | Inwestycje | Pilot | Aer Lingus | Praca | Oferowanie | Porozumienie


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA



REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony