INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz Tygodnia 08-14.12.2017

Marek Serafin, 2017-12-15
     

W tym komentarzu przedstawimy całą mozaikę wydarzeń, bardzo różnych, ale znaczących, ważnych dla europejskiego, a w niektórych przypadkach i globalnego rynku lotniczego.

 

Turkish Airlines wraca do gry

 

Niestabilna, wręcz groźna sytuacja w regionie spowodowała, że przez pierwsze miesiące tego roku turecki przewoźnik notował spadki ruchu. W czerwcu powrócił na ścieżkę szybkiego wzrostu. A pozycja rynkowa tej linii, strategia rozwoju i wyniki mają już globalne znaczenie. Jest jednym z kluczowych graczy konkurujących o rynki przewozów tranzytowych Europa-Azja, Afryka/Bliski Wschód – Azja, jak i znaczna część Azji – Ameryka Północna. Jest prawie równie groźnym konkurentem, jak linie z rejonu Zatoki Perskiej. Jednak z przyczyn politycznych nie jest poddawany tak ostrej krytyce. Oczywiście ważne jest też to, iż w tym przypadku wsparcie rządowe nie jest tak oczywiste, a sukces THY ma zdrowe biznesowe podstawy. Duży i szybko rosnący własny rynek i świetna strategia wykorzystująca wspaniałe położenie geograficzne hub-u w Istambule. Pisaliśmy o tym wielokrotnie.

 

Wyniki listopada są bardzo dobre:

  • Liczba przewiezionych pasażerów wzrosła aż o 18,4% i wyniosła 5,3 mln. Oznacza to również wysoki wzrost do okresu przed-kryzysowego (listopad 2015) – o 13,4%.
  • Praca przewozowa mierzona w RPK wzrosła o 17,1% (do 11.2015 – o 12,4%).
  • LF wyniósł 79,5% i był zdecydowanie wyższy zarówno od LF-a rok temu (+5,4ppct). Na trasach międzynarodowych wyniósł 78,6% (+5,6ppct do 2016 i +4,3ppct do 2015).

 

Ruch bezpośredni rósł szybciej niż tranzytowy – na trasach międzynarodowych aż o 20,2%.

 

Narastająco przewoźnik szybko nadrabia straty:

  • Liczba przewiezionych pasażerów: +8,3% a praca przewozowa: +7,2%
  • LF łączny: 79,1% (+4,6ppct), na trasach międzynarodowych: 78,3% (+5,0ppct).

 

Świetne wyniki dotyczą przewozów cargo. W listopadzie wzrost był wręcz gigantyczny (26,9%), dzięki wspaniałej sytuacji rynkowej w Europie (+33,8%) oraz na Dalekim Wschodzie (+31,8%). Narastająco przewozy wynoszą już milion ton – wzrost aż o 26,3%.

 

Turkish Airlines sprawnie poradziło sobie z trudną, wręcz dramatyczną sytuacją kryzysową. Przewoźnik ograniczył oferowanie, aby utrzymać LF-y na „przyzwoitych” poziomach. Odroczył znaczną cześć dostaw nowych samolotów. Postępował tu inaczej niż główny rywal – Emirates. EK w roku finansowym zakończonym 31.03.2017 zwiększyło oferowanie o 10% (w ASK). Był to wzrost wolniejszy niż w latach poprzednich, ale i tak zbyt duży, z punktu widzenia sytuacji popytowej. Znacząco spadł LF – o 1,4ppct – do 75,1%. To bardzo niski współczynnik, jeżeli uwzględnimy, iż Emirates operuje wyłącznie samolotami szerokokadłubowymi, w zdecydowanej większości na długich trasach interkontynentalnych.

 

Listopadowe wyniki lotniska w Poznaniu

 

Port wielkopolski z ogromnych entuzjazmem przywitał świetne wyniki pierwszego miesiąca sezonu zimowego. W lecie 2017 był jedynym dużym polskim portem, który notował jednocyfrowe, niskie indeksy wzrostu. Teraz nadrabia zaległości i to z nawiązką. Bardzo szczegółowe dane, zawarte w komunikacie prasowym podaliśmy w środę.

 

Tu chcielibyśmy zwrócić uwagę na kilka elementów. Robimy to już po jednym miesiącu trwania sezonu zimowego, gdyż wyniki w pozostałych miesiącach nie powinny od nich odbiegać.

 

Jak widzimy skokowy wzrost oferowania, i to w obu głównych segmentach rynkowych, spowodował ogromny wzrost przewozów. LF nie tylko nie pogorszył się, ale wręcz poprawił – z 74,45% do 77%!

 

To kolejny dowód na ogromny „uśpiony” popyt. Jego pobudzeniu sprzyja oczywiście korzystna sytuacja, jeżeli chodzi o siłę nabywczą ludności oraz bardzo agresywna polityka cenowa linii lotniczych, możliwa, między innymi, dzięki utrzymującym się niskim cenom paliwa.

 

Tanie linie zwiększyły oferowanie o prawie 27%, a pomimo tego, ich LF spadł minimalnie – wzrost ruchu o 26,4%. Tu zdecydowanym liderem stał się Ryanair, który jednym „skokiem” wyprzedził W6. Jego oferowanie w listopadzie wyniosło 54,8 tys. foteli (+52,6%), W6: 47,2tys. (+5,8%). Jednak jest bardziej niż prawdopodobne, iż ci dwaj tani liderzy będą kontynuować walkę konkurencyjną o ten jeden z najbogatszych polskich regionów.

 

Z punktu widzenia LF-ów jeszcze lepsze wyniki osiągają linie tradycyjne. Ich ruch wzrósł aż o 42,6% choć wzrost oferowania był znacznie niższy – jedynie o 33,5%. Świetne wyniki osiąga LOT. Według danych podanych przez port pomimo bardzo dużego wzrostu oferowania na połączeniu do Warszawy (+24,7%) LF był wyjątkowo wysoki – aż 78,7%! A to przecież głównie trasa dowozowa do rejsów międzynarodowych.

 

Kolejne ciekawe i bardzo ważne zjawisko to ogromny wzrost ruchu charterowego. Aż o 172%! Oczywiście baza porównawcza była bardzo niska. Jednak to, co ważne, to rozwój charterów dalekiego zasięgu (B767 – Dominikana i ZEA). Wraca też do gry Egipt (Hurghada). Możemy oczekiwać, że trend szybkiego rozwoju charterów zimowych będzie kontynuowany. W Katowicach przewozy wyniosły, w listopadzie, prawie 40 tys. pasażerów i były o ponad 32% większe, niż rok wcześniej. A, w przyszłym roku, w obu portach, pojawi się, najprawdopodobniej, Ryanair Sun. To powinno dać dodatkowy, mocny impuls pro-rozwojowy. I na pewno jednym z celów strategicznych tej spółki-córki Ryanaira będzie rozwój charterów zimowych, aby spłaszczać sezonowość ruchu charterowego.

 

I na koniec uwaga bardziej generalna. Uważamy, że uprawnione jest już stwierdzenie, że w Polsce zmieniają się preferencje i zwyczaje nabywcze ludności. Korzystanie z transportu lotniczego w celach nie-biznesowych, dla coraz znaczniejszej części ludności staje się czymś „normalnym” i bardzo często preferowanym. Pojawienie się nowej podaży, głównie ze strony ultra-tanich linii i Tour Operatorów, powoduje proporcjonalny wzrost popytu. Oczywiście ogromne znaczenie ma tu „dostępność cenowa”. To szalenie ważne zjawisko. To zmiany strukturalne na rynku. O ile nie nastąpią jakieś dramatyczne zmiany w układzie cenowym oraz w sytuacji dochodowej ludności to proces ten będzie trwał i wciąż pogłębiał się. To świetna sytuacja dla linii lotniczych. Będą coraz ostrzej walczyły o nasz rynek, a to przełoży się na coraz atrakcyjniejsze taryfy.

 

 

Zdjęcie: Marek Kowalczyk, epwa.pl

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Turkish Airlines | Lotnisko Poznań | Przewozy | Pasażer


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony