INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz Tygodnia 18-24.05.2018. Część II

Marek Serafin, 2018-05-28
     

Wyniki finansowe Ryanaira

O sytuacji, planach i wynikach Ryanaira pisaliśmy już bardzo dużo. Dziś chcielibyśmy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów, w tym również – bardzo interesujący komentarz prezesa linii dotyczący sytuacji rynkowej w Europie.

 

Rok finansowy FR zakończył się 31.03.2018.

 

Przewozy – 130,3 mln pasażerów (+9%), pomimo uziemienia 25 samolotów w zimie.

 

Przychody 7 151 mln EUR – (+8%).

 

Zysk netto – 1 450 mln EUR (+10%) a rentowność to wręcz niebywały poziom – 20%!!!.        

 

Średnia taryfa (OW) spadła o 3% do niebywale niskiego poziomu – 39,4EUR.

 

Koszty jednostkowe spadły o 1%, dzięki bardzo korzystnym transakcjom hedgingowym. Koszty jednostkowe bez paliwa wzrosły o 3% - głównie z powodu podwyżek płac pilotów.

 

W ciągu minionego roku finansowego linia otrzymała 50 nowych samolotów, a jej flota wzrosła do 430 egzemplarzy.

 

Udział przychodów „poza-taryfowych” wzrósł do 28% i zbliżył się do planowanego udziału 30%. Tu ogromna zasługa trzech Ryanair Labs, jedno z nich usytuowane jest we Wrocławiu. Te ośrodki pracują nad stałym rozwojem platformy internetowej linii, koncentrując się nad rozwojem sprzedaży poza-taryfowych i poza-lotniczych.  

 

Przewoźnik uruchomił 260 nowych połączeń i cztery bazy, w tym w Poznaniu. W tym roku będzie 200 nowych tras i ekspansja na nowych rynkach – Ukraina, Turcja i Jordania. Nadal priorytetowe znaczenie nadaje ogromnym rynkom zachodnioeuropejskim – Niemcy, Wielka Brytania i Włochy. Jednak linia podkreśla też znaczenie uruchomienia w Polsce linii charterowej – Ryanair Sun.

 

Obecne nastawienie linii jest ostrożnie-pesymistyczne. Chodzi głównie o rosnące ceny paliwa oraz utrzymujący się szybki wzrost oferowania w Europie. W obecnym roku FR planuje przewiezienie 139 mln pasażerów (+7%). Nadal będzie walczył o maksymalizację LF-a (niebywały roczny poziom 95%!!), kosztem utrzymywania stabilnie bardzo niskich cen. Koszty jednostkowe wzrosną aż o 9%, w tym koszty bez paliwa o 6%. To głównie efekt „wymuszonych” podwyżek pensji. Zysk netto ma spaść do,  poziomu 1,25 - 1,35 mld EUR, pomimo dalszego wzrostu przychodów poza-taryfowych. To byłby wciąż wspaniały wynik. Wiele zależeć będzie od sytuacji w drugiej połowie roku, a w tym warunków BREXIT-u .

 

Podobnie, jak większość ekspertów, FR przewiduje, że obecne zasady współpracy EU – UK zostaną, przedłużone na okres przejściowy, do końca 2020 roku, ale linia jest też przygotowana na „twardy” BREXIT. W razie konieczności, aby utrzymać status przewoźnika unijnego, ograniczy prawo głosu akcjonariuszy spoza UE, a w tym przede wszystkim Brytyjczyków. Złożyła też wniosek o AOC brytyjskie, które powinna uzyskać przed końcem 2018.

 

Jeżeli chodzi o sytuację rynkową to szefostwo linii podkreśla przyspieszony proces konsolidacji i coraz wyraźniejsze kształtowanie się pięciu gigantów europejskich. Oczywiście jednym z nich jest i będzie Ryanair. Planuje, przede wszystkim, wzrost „od środka”, ale włączył się też do innej gry i jest bardzo bliski przejęcia pełnej kontroli nad Laudamotion. W tym kontekście Ryanair podkreśla znaczenie wejścia w posiadanie samolotów z rodziny A320.

 

Plany na najbliższe sześć lat pozostają bez zmian. 200 mln pasażerów i 600 samolotów. Aby go zrealizować linia będzie musiała szukać możliwości rozwoju/wzrostu ruchu „wszędzie”. Poza UE, w nowych segmentach rynkowych. I na pewno nie będzie „odpuszczać” najważniejszych rynków, w tym polskiego. Ale to, co najważniejsze, już ma – super solidne fundamenty finansowe.

 

Zachęcamy do zapoznania się z pełnym tekstem informacji linii. Nie tylko, aby lepiej poznać jej wyniki i sytuację, ale również profesjonalne i bardzo otwarte komentarze, na temat jej planów i opinii o najważniejszych trendach rynkowych.

 

Air Belgium z prawami przelotu nad Syberią

Nowa belgijska tania linia dalekiego zasięgu, z opóźnieniem, ale otrzymała rosyjskie prawa przelotu nad Syberią i rozpocznie operacje 3 czerwca. Będzie to rejs z Brukseli/CRL do Honk Kongu. Do końca czerwca ma otrzymać trzeci A340 i w ciągu kolejnych miesięcy uruchomić rejs do kontynentalnych Chin. Kilka miesięcy temu, gdy linia była uruchamiana, jej szef ogłosił, że planują operacje aż do sześciu miast w Chinach plus HKG. Na początku drugiej połowy tego roku flota Air Belgium ma liczyć cztery A340.        

 

Przewoźnik jest nastawiony na chińskich turystów, którzy chcą odwiedzić Europę. Bruksela jest, w tym przypadku, świetnie położona. Prawie wszędzie jest blisko. A liczba Chińczyków, których stać na turystykę interkontynentalną błyskawicznie rośnie.

 

Przyszłość linii? Na razie ma szansę działać w niszy rynkowej. Lepiej lub gorzej funkcjonować, nawet pomimo wyjątkowo już przestarzałych i paliwożernych A340. Jeżeli jednak ropa będzie nadal drożała i/lub tanie „rekiny” będą wchodzić na kolejne rynki i połączenia to trudno tu być optymistą. Jedyna chyba w wtedy nadzieja, że ktoś będzie chciał przejąć Air Belgium. W takiej sytuacji prawa do przelotu nad Syberią to ważny atut.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl        

 

Tagi:

Ryanair | Przewozy | Finanse | Komunikacja | Pasażer | Praca | Konkurencja | Oferowanie | Zysk operacyjny | Przychody | Konsolidacja | Popyt | Air Belgium


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony