Komentarz tygodnia
Początek roku daje okazje do opracowywania różnego rodzaju podsumowań i analiz. Dziś chcielibyśmy spojrzeć ma wyniki przewozowe trzech europejskich dominatorów pod nieco innych kontem. Chodzi o struktury ich siatek przewozowych z punktu widzenia geograficznego. Które regiony są dla nich najważniejsze, jakie wyniki, w poszczególnych regionach osiągają?
Europa
Grupa
|
Pax w tys.
|
Indeks
|
ASK w mln
|
Indeks
|
RPK w mln
|
Indeks
|
LF
|
Zmiana w ppct
|
LH
|
69 708
|
100,5
|
74 287
|
101,7
|
55 436
|
100,0
|
74,6
|
-1,3
|
AF/KL
|
54 412
|
101,8
|
55 494
|
100,9
|
44 971
|
102,1
|
81,0
|
1,0
|
IAG
|
|
|
65 614
|
119,0
|
51 755
|
121,1
|
78,9
|
1,4
|
Uwaga: IAG podaje pełne dane zarówno dla linii sieciowych, jak i dla Vuelingu. Wydzielenie VY było możliwe w odniesieniu do danych w RPK/ASK i LF-ów.
Atlantyk (Północny, Środkowy i Południowy)
Grupa
|
Pax w tys.
|
Indeks
|
ASK w mln
|
Indeks
|
RPK w mln
|
Indeks
|
LF
|
Zmiana w ppct
|
LH
|
10 882
|
104,1
|
100 757
|
107,7
|
82 271
|
104,8
|
81,7
|
-2,2
|
AF/KL
|
10 627
|
100,8
|
95 675
|
101,7
|
83 541
|
101,4
|
87,3
|
-0,3
|
IAG
|
15 671
|
108,8
|
134 739
|
108,2
|
111 834
|
107,3
|
83,0
|
-0,7
|
Uwaga: w przypadku AF/KL nie są w powyższym zestawieniu uwzględnione przewozy do/z Wysp na Morzu Karaibskim, gdyż są one połączone z przewozami na Wyspy Oceanu Indyjskiego. Dane dla tego obszaru (odpowiednio): 3 634, 105,7, 30 423, 106,6, 26 566, 106,0, 87,3, -0,5.
Azja/Pacyfik
Grupa
|
Pax w tys.
|
Indeks
|
ASK w mln
|
Indeks
|
RPK w mln
|
Indeks
|
LF
|
Zmiana w ppct
|
LH
|
6 418
|
97,3
|
63 865
|
99,7
|
51 754
|
97,7
|
81,0
|
-1,6
|
AF/KL
|
6 033
|
96,1
|
60 317
|
95,8
|
52 858
|
96,7
|
87,6
|
0,8
|
IAG
|
2 197
|
109,9
|
26 579
|
111,3
|
21 917
|
11,4
|
82,5
|
-0,7
|
Uwaga: Niestety IAG wyłącza z Azji Azję Południową i dołącza ją do regionu Afryki i Bliskiego Wschodu – patrz dane poniżej.
Afryka/Bliski Wschód
Grupa
|
Pax w tys.
|
Indeks
|
ASK w mln
|
Indeks
|
RPK w mln
|
Indeks
|
LF
|
Zmiana w ppct
|
LH
|
4 232
|
98,3
|
22 381
|
96,1
|
17 064
|
96,9
|
76,2
|
0,5
|
AF/KL
|
5 456
|
102,5
|
36 899
|
101,5
|
30 258
|
102,4
|
82,0
|
0,7
|
IAG
|
5 522
|
99,4
|
37 615
|
97,3
|
29 922
|
98,4
|
79,5
|
0,9
|
Uwaga: Patrz uwaga powyżej pod Azja/Pacyfik.
Łączne przewozy trzech grup europejskich są na zbliżonym poziomie – w mld RPK: AF/KL - 261, IAG - 243, LH (bez SN Brussels) - 227.
W strukturach siatek tych grup i ich wynikach występuje wiele podobieństw, ale wart zwrócić uwagę na kilka istotnych różnic:
Marek Serafin
Air France | Finanse | IAG | KLM | Lufthansa | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Popyt | Rozwój | Siatka połączeń
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.