INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 14-20.07.2017

Marek Serafin, 2017-07-21
     

Zmiana zasad przewozu bagażu podręcznego przez Wizz Air. easyJet otrzymał austriackie AOC.

 

Zmiana zasad przewozu bagażu podręcznego przez Wizz Air

Od początku sezonu zimowego Wizz Air przywraca „klasyczne” zasady przewozu bagażu kabinowego. Również większe sztuki bagażu, podobnie jak w większości innych linii, również tanich, będą mogły być przewożone bezpłatnie. Bez dodatkowych opłat, jak obecnie.

 

Dla czego W6 podjął taka decyzję? Przecież jego raporty finansowe wykazywały, że ogromna część, i wciąż rosnąca część przychodów pochodziła z opłat dodatkowych i przede wszystkim, dotyczących bagażu.

 

Jakie mogły być powody tej decyzji?

 

Nasuwają się następujące:

  • rośnie konkurencja z FR. Na coraz większej liczbie rynków i tras ma ona charakter bezpośredni. A Ryanair ma znacznie bardziej liberalne przepisy bagażowe niż W6,
  • coraz większa część pasażerów W6 jest „dobrze wyedukowana”, jeżeli chodzi o porównywanie łącznych cen za podróż. Pasażerowie mało doświadczeni koncentrowali się na taryfie podstawowej i nie brali pod uwagę opłat dodatkowych,
  • najprawdopodobniej zdarzały się i wciąż zdarzają trudne sytuacje na lotniskach, gdy pasażerowie nie rozumieją, że muszą dopłacać za przewóz „normalnej” sztuki bagażu kabinowego, gdyż na przykład podróżowali dotychczas innymi liniami, które stosują „normalne” przepisy.

 

Oczywiście podjęcie tej decyzji ułatwiła szefostwu W6 bardzo dobra sytuacja finansowa linii. Zysk netto w drugim kwartale roku, a pierwszym kwartale roku finansowego linii, wzrósł o ponad 50%, do kwoty 58,1mln EUR. Skorygowana została, w górę prognoza zysku całorocznego, do kwoty zbliżonej do 270 mln EUR.

 

I na koniec, jest to na pewno dobra wiadomość dla pasażerów. Porównywanie opłat za przeloty stanie się w ten sposób znacznie łatwiejsze, a procedura zakupu biletów W6 prostsza.  

 

easyJet otrzymał austriackie AOC

Niedawno informowaliśmy, że easyJet wystąpił o austriackie AOC. Jak widać wydarzenia toczą się błyskawicznie. Jak się okazuje, już je otrzymał. Zarejestrowany został pierwszy samolot Airbus A320 i wykonany został pierwszy lot przez easyJet Europe. Poznaliśmy wiele szczegółów nowej struktury organizacyjno-prawnej linii.

 

easyJet stanie się linią paneuropejską, z trzema spółkami: zarejestrowanym w Austrii (easyJet Europe), plus istniejący już easyJet Switzerland (zarejestrowany oczywiście w Szwajcarii) oraz easyJet UK.

 

Oficjalny powód wybrania Austrii to kwestie austriackich uregulowań prawnych dotyczących kwestii bezpieczeństwa, które są w pełni zgodne ze standardami EASA i mają podejście koncentrujące się na rzeczywistym wdrażaniu przepisów (performance-oriented security).

 

U2 musiał starać się o unijne AOC, gdyż aż połowa jego pasażerów (75 mln rocznie) pochodzi z 27-miu krajów unii. Bez unijnego AOC, po BREXI-cie, wykonywanie na przykład operacji z Krakowa, do innych krajów unijnych byłoby niemożliwe. Konieczne jest też szwajcarskie AOC, gdyż ten kraj nie jest w Unii. Obecnie easyJet ma około 100 A320 bazowanych w krajach unijnych i zatrudnia tu 4000 pracowników. Po przyznaniu unijnego AOC 110 samolotów easyJet otrzyma austriacki kod OE. Zatrudnienie zostanie też zwiększone. U2 ma 25 samolotów bazowanych w Szwajcarii i zatrudnia tam 950 pracowników. W Wielkiej Brytanii - odpowiednio - 140 samolotów i 6000 pracowników.

 

U2 stanie się największą austriacka linią, pod względem liczby samolotów. Przewoźnik operuje z/do Austrii już 11 lat. W tym roku przewiózł 1mln pasażerów z/do czterech portów z/do 20 europejskich destynacji.   

 

Jeżeli chodzi o oczekiwania easyJet-a dotyczące warunków BREXIT-u, odnoszących się do lotnictwa cywilnego, to absolutnym minimum jest otwarte niebo pomiędzy UK i UE. Bez niego zagrożone mogą być niektóre operacje pomiędzy tymi dwoma rynkami i austriackie AOC może tu nie pomóc.

 

Byłoby ironią historii, gdyby okazało się, że brytyjska w istocie firma, może dzięki unijnemu AOC swobodnie operować wewnątrz UE, na przykład z Polski do Włoch, ale nie ma swobody operacji pomiędzy UK i EU. A jej pan-europejski biznes jest ogromny. Dysponuje 260-cioma samolotami. Operuje na ponad 870 trasach, z/do 138 lotnisk w aż 31 krajach. Szefowie U2 maja nadal powody do dużej nerwowości.

 

Wielki konkurent easyJet-a - Ryanair nie ma obecnie takich problemów jak brytyjska linia dzięki AOC irlandzkiemu, ale i dla niego ogromnym zagrożeniem mogą być restryktywne warunki umowy lotniczej pomiędzy krajami UE i UK. Przecież jego największa baza to nie DUB ale STN. To nie z miłości do Unii, ale zdając sobie sprawę z ogromnych zagrożeń, a przynajmniej z długiego stanu niepewności, który nigdy nie sprzyja biznesowi, prezes O'Leary tak gorąco namawiał Brytyjczyków do głosowania przeciwko BREXIT-owi.

 

A decyzje dotyczące transportu lotniczego nie będą podejmowane w trakcie negocjacji wyłącznie na podstawie merytorycznych argumentów i interesów obu stron, które tu wchodzą w grę, ale w ogromnym pakiecie. I może się okazać, że brak brytyjskich ustępstw w innych ważnych dla UE sprawach może spowodować twarde warunki „rozwodu” w tej materii.

 

Przeciętny John Smith głosując za BREXIT-em na pewno nie zdawał sobie sprawy, jak wiele różnych i to bardzo często negatywnych konsekwencji może on spowodować.

 

 

Marek Serafin  

PRTL.pl    

 

 

 

 

Tagi:

AOC | Bagaż | Brexit | Certyfikat | Easyjet | Konkurencja | Lotnisko | Oferowanie | Opłaty | Paliwo | Pasażer | Połączenia | Popyt | Praca | Przepisy | Przychody | Rozwój | Ryzyko | Samolot | UE | Umowa | Wizz Air


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony