INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 25-31.08.2017. American Airlines będzie oferował północnoatlantyckie „unbundled fares”

Marek Serafin, 2017-09-01
     

Szef Revenue Management American Airlines ogłosił bardzo niedawno, że najprawdopodobniej jego linia, w przyszłym roku, zacznie oferować taryfy „unbudled”, często zwane też „no-frills”. 

 

To koncepcja wprowadzona na rynek lotniczy przez tanie linie (Southwest) polegająca na oferowaniu bazowej taryfy za sam przelot i konieczności płacenia prawie za wszystkie dodatkowe usługi, takie jak przewóz bagażu rejestrowanego, a czasami i dużego, podręcznego (jeszcze przez jakiś czas Wizz Air), możliwość wyboru miejsca przed boardingiem, posiłek w samolocie, przywilej wejścia na pokład w pierwszej kolejności, miejsce w „lepszym rzędzie” itd.

 

Amerykańscy giganci stosują już takie taryfy na rynku krajowym, zmuszeni przez ultra-tanią konkurencję.

 

Teraz chcą tę koncepcję przenieść na rynki międzynarodowe i to dalekiego zasięgu. Przedstawiciel AA nie ukrywa, że i tu zaczyna ich do tego zmuszać sytuacja konkurencyjna, a przede wszystkim kierunki jej rozwoju. Od kilku lat na Północnym Atlantyku bardzo dynamicznie rozwija ofertę tani Norwegian. Już wszystkie trzy super grupy mają (LH, IAG) lub będą niedługo mieć (AF/KLM) tanie spółki córki operujące na dalekim dystansie. Tania oferta północnoatlantycka będzie rozwijać się wręcz lawinowo. Coraz większy udział w tanim rynku ma nie tylko typowy dalekodystansowy, islandzki WOW, ale i sieciowy Icelandair.

 

Ogromne zmiany nastąpią, gdy wejdzie do eksploatacji A321 neoLR, a w nieco dalszej przyszłości następca B757. Oznaczać to będzie zdecydowanie niższy koszt jednostkowy na wielu kluczowych trasach północnoatlantyckich. W tyłach głów decydenci muszą też mieć możliwość, że Ryanair zrealizuje ogłaszane kiedyś plany wejścia na rynek interkontynentalny.

 

Amerykańskie linie nie mogą czekać z adekwatną odpowiedzią konkurencyjną. Znaczna część ruchu północno-atlantyckiego jest bardzo wrażliwa cenowo. Zastosują bardzo dobrze sprawdzone już rozwiązanie. Mogą tu być bardzo odważni, gdyż umowy joint Venture z europejskimi gigantami zabezpieczają ich pozycję rynkową, i oczywiście wpływy, w odniesieniu do ruchu wysokopłatnego.

 

I na koniec uwaga bardzo ogólna. Jeszcze kilka lat temu analitycy i wielu strategów w liniach lotniczych uważało, że na trasach dalekiego zasięgu, a przede wszystkim, na Atlantyku Północnym, następować będzie konsolidacja rynkowa idąca we wszystkich kierunkach. Rynek zdominują wielkie grupy linii, korzystające z wielkich hub-ów i operujące coraz większymi samolotami. I rzeczywiście znaczna część rynku jest kontrolowana przez gigantów dzięki tak często wspominanym umowom JV.

 

Ale równocześnie rozwija się tania oferta. Europejscy giganci tworzą tanie spółki córki, które niewątpliwie będą rozwijać się bardzo szybko – tak, jak Norwegian. Rozwija się też „oferta niszowa” – geograficzna (Islandia), a za kilka lat sprzętowa (A321LR i nowy samolot Boeinga, następca B757). Jest już pierwszy wielki przegrany. To Airbus A380.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Zdjęcie: Adam Kowalczyk, www.epwa.pl 

 

 

 

 

Tagi:

American Airlines | Bagaż | Bilety | Komunikacja | Konkurencja | Opłaty | Praca | Taryfa | Usługi


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony