INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Czy rozbudowa lotniska w Radomiu jest właściwym rozwiązaniem problemów infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej?

Tak, jestem przekonany, że to dobry pomysł

Trudno powiedzieć, czas pokaże

Mam poważne wątpliwości, zabrakło głębszych analiz i konsultacji z przewoźnikami

Nie, to fatalny pomysł z punktu widzenia przewoźników i pasażerów

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz Tygodnia 30.06-05.07.2018. Część I

Marek Serafin, 2018-07-06
     

Dziś trzy, powiązane ze sobą części, najpierw „temat na życzenie”, potem mozaika wydarzeń pokazująca stałe i bardzo istotne zmiany na rynku lotniczym i na koniec o rosnącym rachunku za CPK.

 

LOT staje się mocarstwem regionalnym?

 

Czytelniczka poprosiła nas o skomentowanie planów LOT-u dotyczących przejęcia większościowych udziałów w Croatia Airlines.

 

Oczywiście trudno tego nie wiązać z poprzednimi decyzjami dotyczącymi przejęcia strategicznej kontroli, przy mniejszościowym udziale właścicielskim (49%), w estońskiej linii Nordica oraz utworzeniem bazy B787 w Budapeszcie i uruchomieniem połączeń do Nowego Jorku i Chicago.

 

Czy te kolejne kroki rzeczywiście oznaczają realizację planu lotowskiej konsolidacji rynku Środkowo i Wschodnioeuropejskiego? A jak wiadomo z uzasadniania Uchwały RM dotyczącej uruchomienia Projektu CPK, to ten rynek ma być bazą dla „wielkiego LOT-u”. Głównym źródłem ruchu tranzytowego, przede wszystkim, dalekiego zasięgu. Jest to właściwie jedyny strategiczny konkret, jaki można w tym uzasadnieniu znaleźć.

 

Na wstępie warto stwierdzić, że najbardziej ogólny rachunek pokaże, że nawet zdecydowane umocnienie pozycji LOT-u w naszym regionie nie wystarczy do osiągnięcia planowanych i koniecznych z punktu widzenia finansowego strumieni ruchu tranzytowego.

 

A bardziej szczegółowo i ta koncepcja oparta jest na błędnych założeniach i przesłankach. Nasz region jest pojęciem historyczno-kulturowym. Przy określaniu „stref wpływów rynkowych” lotniczych linii sieciowych te kryteria mają niewielkie znaczenie. Zjednoczona Europa jest jednym rynkiem, a na siłę rynkową poszczególnych graczy, w różnych jej częściach, największy wpływ ma geografia. Położenie geograficzne hub-ów liderów. Wiedeń jest położony prawie w centrum naszego regionu. Frankfurt, Monachium i Zurych znacznie bliżej niż Paryż, Amsterdam i Londyn.

 

Dlatego też, jak możemy wyczytać z wykresów zamieszczonych na stronie 97-ej cytowanego już Uzasadnienia, udział Grupy Lufthansy w ruchu z/do Europy Środkowo-Wschodniej jest kilkukrotnie większy niż AF/KLM, nie mówiąc już o IAG, której hub-u są najbardziej oddalone. Oczywiście liczą się też inne kwestie – relacje ekonomiczne, rozlokowanie mniejszości narodowych, związki kulturowe. Jednak geografia, w ogromnym stopniu, decyduje.

 

W tym kontekście warto przytoczyć dane dotyczące oferowania LOT-u i Grupy Lufthansy (tylko LH, OS i LX) do poszczególnych części naszego regionu. Odnoszą się one do obecnego Sezonu Lato 2018 – oferowanie w tysiącach foteli.

 

Obszar/Oferowanie w tys. foteli

LOT

Grupa Lufthansy

Indeks Grupa LH/LO

Kraje bałtyckie

211,3

307,0

145,3

Ukraina

222,0

366,7

165,2

Czechy, Węgry, Słowacja

181,0

817,0

420,1!!

Część Południowa i Południowo-Wschodnia

194,5

2 093

1076,1!!!

Łącznie

808,0

3 584,0

443,6!!

 

Nie wchodząc w szczegóły. Widzimy, na praktycznym przykładzie, jak ogromne znaczenie ma położenie geograficzne. WAW jest znacznie bliżej krajów bałtyckich, niż hub-y Grupy LH. Na pewno pomaga też korzystanie ze zdolności przewozowych Nordici i związki kulturowe, szczególnie z Litwą. Te ostatnie pomagają też w przypadku Ukrainy. Jednak dla ostatniego podobszaru naszego regionu Warszawa jest „źle położona”. Wiedeń jest znacznie bliżej. I nic tego nie zmieni.

 

„Złe” położenie Warszawy widać szczególnie, gdy analizujemy, choćby wstępnie możliwości wożenia ruchu tranzytowego nasz region – Europa Zachodnia. Tu wchodzą w grę jedynie kraje bałtyckie i częściowo Ukraina. A to zdecydowanie największy i „najbogatszy” (ruch biznesowo-służbowy) w regionie. Dodatkowo na ogromną przewagę Grupy Lufthansy ma też wpływ rozległość siatek połączeń jej członków. Różnica tu pomiędzy LO i LH/OS/LX jest gigantyczna.

 

I drugi kluczowy wniosek. Rynek w naszym regionie jest już skonsolidowany przez Grupę LH. Jej dominacja jest tu wyjątkowa. Trudno znaleźć inną część Europy, w której przewaga lidera jest tak ogromna. Strategia LOT-u zakładająca podbój „pustyni rynkowej" oparta jest na fikcji.

 

A jakie realne, rynkowe znaczenie mają wspomniane już działania i plany LOT-u?

  • przejęcie kontroli strategicznej nad Nordicą. Niewątpliwie zwiększyło siłę rynkową i marketingową LOT-u w Estonii. Taki efekt mają, przede wszystkim, pod kodami LO, operacje Nordicy do wielu największych metropolii zachodnioeuropejskich. Najprawdopodobniej obniżyło koszty operacji zasilających WAW w ruch tranzytowy z Estonii i Litwy. Być może, w przyszłości i na innych trasach średniego zasięgu. I to wszystko,
  • baza w Budapeszcie. To ruch, który ma charakter taktyczny. Jest próbą wykorzystania przestrzeni rynkowej - jej segmentu mogącego wcześniej korzystać jedynie z ofert tranzytowych. Z punktu widzenia strategicznego – wzmacniania roli hub-u warszawskiego ma bardzo ograniczone znaczenie. Poprawia wizerunek LOT-u na Węgrzech, zwiększa tam siłę marketingową. W niektórych przypadkach ułatwia sprzedaż tranzytowych ofert transatlantyckich przez WAW. Równocześnie kieruje część ruch, który dotychczas latał przez WAW na połączenia bezpośrednie,
  • przejęcie Croatia Airlines. Tu sytuacja jest podobna, jak w przypadku Nordiki, ale skala korzyści większa. Większe też mogą być oszczędności w przypadku operacji do/z WAW. Może ułatwić rozszerzenie siatki w tej części regionu, w której LOT jest najsłabszy. Jednak tu barierą będzie zawsze ekonomia - konieczność utrzymywania rentowności siatki.

 

Jak widzimy już podjęte, jak i planowane działania nie zmieniają bardzo istotnie pozycji LOT-u w regionie. Na pewno nie spowodują „rewolucji rynkowej”. Prezes Milczarski mówi o wykorzystaniu przez spółkę węzłów przesiadkowych w Zagrzebiu i Lublanie. Ma to wzmocnić pozycję LOT-u w tej części Europy. Tylko, że oba te porty nie są węzłami przesiadkowymi. Bazowani tam przewoźnicy bardzo znaczna cześć swoich operacji wykonują dla Grupy Lufthansy, dowożąc ruch tranzytowy do jej hub-ów. Jak pamiętamy Adria robiła to nawet w Polsce, operując do Monachium z Łodzi.

 

I nawet, jeżeli w przyszłości LOT przejmie kontrolę nad Croatia Airlines, a potem może i Adrią. To, że względów czysto ekonomicznych, linie te nadal będą operować do hub-ów LH, według formuły code share. A gdyby przyszły właściciel „wymusił” na nich istotne ograniczenie skali tych operacji, co byłoby chyba mało prawdopodobne, to LH, OS i LX po prostu zwiększyliby własne oferowanie. Stać ich na to.

 

I na koniec trudno powstrzymać się tu od uwagi, która nie dotyczy meritum sprawy. Ranga, znaczenie, jakie się nadaje niektórym wydarzeniom, mocniej lub słabiej powiązanym z „wielkim Projektem CPK” jest bardzo wyraźnie motywowana względami PR. W niektórych przypadkach może się okazać, że są to, tak na prawdę, główne powody, dla których decyzje są podejmowane. Jak widzimy, CPK ma zacząć funkcjonować za niecałe 10 lat, ale coraz częściej jego wizja ma bardzo realny wpływ na obecne działania. I, naszym zdaniem, nie zawsze jest to wpływ korzystny.

 

Część druga Komentarza w poniedziałek.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

LOT | Linie lotnicze | Rozwój | CPK


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony