INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz Tygodnia 21-27.09.2018

Marek Serafin, 2018-09-28
     

Rynek tanich linii – nowości. Bój Ryanair i Wizz Air-a o Ukrainę.

 

Wiele lat temu Wizz Air założył na Ukrainie odrębną spółkę przewidując, że znaczenie tego potencjalnie ogromnego rynku będzie rosło. Wizz Air – Ukraine stopniowo zwiększał oferowanie zarówno w Kijowie, jak i portach regionalnych, między innymi, we Lwowie. Na przykład w maju 2014 rozpoczął operacje z LWO aż do 10-ciu miast europejskich. Jeszcze w tym samym miesiącu zawiesił aż siedem połączeń. W sezonie Zima 2014/15 operował już tylko do trzech: Bergamo, Treviso i Neapol, a w lecie 2015 zawiesił i te. Było to oczywiście spowodowane sytuacją polityczno-militarną w kraju. Rozwiązał spółkę Wizz Air – Ukraine i obserwował rozwój wydarzeń.

 

Jak łatwo sprawdzić na naszych Barometrach Lotnisk Europejskich od kilkunastu miesięcy lotniczy rynek ukraiński pokonał kryzys i rozwija się teraz w tempie błyskawicznym. W wielu miesiącach indeksy wzrostu przekraczają 30%. Dodatkowy, bardzo silny bodziec pro-rozwojowy dało zniesienie wiz EU dla obywateli tego kraju. Oznaczało to nie tylko łatwiejszą turystykę, ale, przede wszystkim, zdecydowanie ułatwienie Ukraińcom poszukiwanie pracy w krajach Unii. I są to już liczby bardzo duże. W Polsce, najprawdopodobniej nawet 2mln. Trudno o lepszy rynek dla ultra-tanich linii. To ruch wyjątkowo wrażliwy cenowo. Obecnie z Polski podróżują do swojego kraju autobusami, nawet kilkanaście godzin. Ultra tanie linie stają się dla nich bardzo poważną alternatywą.

 

I ruszyła, z opóźnieniem, prawdziwa lawina. Opóźnienie wynikała z „nieporozumień” pomiędzy rządem Ukrainy i Ryanairem. Zamiast w Zimie 2017/18 operacje FR rozpoczną się w nadchodzącym sezonie zimowym. Wizz Air nie chciał czekać na rozwój wydarzeń. Odbudowuje swoją siatkę bardzo szybko.

 

Prześledźmy ten proces na przykładzie LWO.

 

Przez wiele sezonów Ukrainian International (PS) starał się wejść w rolę taniej linii dla Ukraińców, operując na typowych dla LCC trasach, miedzy innymi, sezonowe rejsy do BCN, MAD, FCO i IST, do TLV. W końcu powrócił na rynek Wizz Air.

 

W minionym sezonie zimowym uruchomił trzy rejsy tygodniowo do Wrocławia i dwa do Berlina/SXF. W lecie rozszerzył ofertę wielokrotnie. Uruchomił rejsy do GDN (x2), KTW (x2, w szczycie lata x4), LTN (x3), DTM(x2). Pojawił się też malusieńki, dysponujący jedynie dwoma A319/320 włoski przewoźnik Ernest Aviation. Operuje dwa, trzy razy w tygodniu do BGY, MXP, FCO, NAP i VCE. Planuje kontynuowanie ich w sezonie zimowym. Jeżeli nawet nie utrzyma się na rynku, to i tak zdecydowanie ułatwi gigantom rozszerzenie ofert o miasta włoskie. A rynek włoski ma na ukraińskim specjalne znaczenie. Przed kryzysem W6 operował, przede wszystkim, do tego kraju.

 

Kolejny skokowy rozwój oferty tanich linii nastąpi w Zimie 2018/19. Rynair wyjaśnił „nieporozumienia” z władzami ukraińskimi, którym bardzo zależało na wejściu na rynek tego gracza. Uruchomi KRK (x3), WRO (x3), WMI (x3), NRN (x3 ), FMM (x2), STN (x2). W6 doda rejsy do BTS (x3) oraz do FRA/HHN (x2). Jednak dopiero pierwsze doświadczenia rynkowe, obecne i zimowe, podpowiedzą W6 i FR, jak dalej się rozwijać. Na razie węgierski przewoźnik ogłosił już uruchomienie w S19 rejsów do CPH. Wybór kierunków – zdecydowana dominacja destynacji w Polsce, dowodzi do jakiego klienta adresowana jest, przede wszystkim, oferta W6 i FR. Przy atrakcyjnych cenach wielu z nich zamieni autobus na samolot. Podobnie, jak powiązany z ruchem pracowniczym, ruch rodzinny i przyjacielski.

 

Ta mała inwazja tanich linii prowadzi do ogromnego wzrostu oferowania rozkładowego. W sezonie Zima 2017/18 wyniosło ono, z/do LWO niecałe 230 tys foteli. W nadchodzącym sezonie będzie to nieco ponad 400 tys, czyi wzrost o prawie 75%!! I to w zimie. Ale ten rodzaj popytu, na który liczą tanie linie, jest mało podatny na „zmiany pogody”. Dla niego liczą się ceny. Ta zupełnie nowa sytuacja rynkowa uruchomi, zdecydowanie, nowy popyt. Jak duży/ogromny, przekonamy się niedługo. I na koniec uwaga „geograficzna”. Lwów jest relatywnie blisko polskich miast. W przypadku Kijowa i innych miast w Centralnej, nie mówiąc już o Wschodniej Ukrainie, atrakcyjność samolotu niepomiernie wzrośnie. Chodzi zarówno o czysty czas podróży, jak i częste bardzo długie postoje na granicy.

 

Tanie linie na dalekim dystansie – wchodzą samoloty wąskokadłubowe.

 

Plany taniego przewoźnika duńskiego Primera Air pokazują, jak silny jest związek pomiędzy nowymi, przełomowymi handlowo typami samolotów i strategią rozwoju siatki linii lotniczych.

 

Norwegian rozpoczął, jako pierwszy w Europie operacje na dalekim dystansie, gdy, po kilkuletnim opóźnieniu, możliwe stało się wykorzystanie B787 – Dreamliner.

 

Jak wielokrotnie pisaliśmy nową rewolucję rynkową w odniesieniu do tanich operacji interkontynentalnych powinno spowodować pojawienie się samolotów wąskokadłubowych o wyjątkowo długim zasięgu, a przede wszystkim A321LR (7400 km!!). Primera Air ma być pierwszym użytkownikiem tych samolotów, których oczekuje jeszcze w tym roku. Ma otrzymać też B737 Max-9, które planuje wykorzystać na trasach północno-atlantyckich. Już obecnie operuje pomiędzy dwiema największymi „lotniczo” aglomeracjami w Europie – Londyn/STN i Paryż/CDG i NYC/EWR oraz BOS oraz dodatkowo STN-WAS/IAD. Rejsy non-stop trwają nieco ponad 7 godzin. Najdłuższy do/z IAD 7.30. W przyszłym roku przewoźnik planuje uruchomienie kolejnych baz w BRU, MAD i FRA. Jak widzimy, przynajmniej na razie, wybiera największe metropolie. Ale jeżeli poradzi sobie na rynku, to przyjdzie i czas na typowe bazy do tanich operacji interkontynentalnych. Wielkie i duże aglomeracje z minimalną lub nawet zerową siatką połączeń transatlantyckich. Na pewno warto obserwować ten „eksperyment” bardzo uważnie. Szanse na powodzenie zwiększa to, że właścicielem linii jest grupa z Islandii. A, jak wiadomo Islandczycy mają duże doświadczenie w wykorzystywaniu nisz rynkowych na Północnym Atlantyku. I to właśnie operując samolotami wąskokadłubowymi. Zaczęli wieki temu oferując połączenia do większości najważniejszych aglomeracji amerykańskich obsługiwane B757. Obecnie Icelandair operuje do kilkunastu miast w USA i Kanadzie.

 

Airbus zapowiada w przyszłym roku pierwsze testy modelu A321XLR o jeszcze dłuższym zasięgu – do 8300 km! Miałby wejść do eksploatacji w 2021 lub 2022 roku. Ten model dodatkowo rozszerzyłby, jednak ograniczoną znacznie, gamę możliwości operacji interkontynentalnych z wykorzystaniem samolotu wąskokadłubowego. Airbus śpieszy się, aby maksymalnie zniechęcić Boeinga do prób konkurowania o ten rynek. Boeing zapowiadał bardzo ambitne plany zupełnie nowego typu (NMA- New Midsize Aircraft).

 

Pierwsze operacje transatlantyckie Primera Air, który przewiózł już w tym roku prawie 200tys pasażerów to dopiero początek zupełnie nowego zjawiska. Za kilka lat może ono stać się istotnym elementem sytuacji rynkowej na Północnym Atlantyku. Bardzo ważnym, jeżeli uwzględnimy, że ogromna część rynku jest obecnie kontrolowana przez gigantów europejskich i północnoamerykańskich ściśle współpracujących ze sobą dzięki umowom Joint Venture.

 

I na koniec zapowiedź. Bardzo niedługo zajmiemy się tematem „BREXIT a europejski rynek lotniczy”. Sytuacja zaczyna rozwijać się w dość niebezpieczny sposób. Najpierw postaramy się opublikować analizę prawno-międzynarodową, a potem biznesowo-rynkową.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Rozwój | Ryanair | Samolot | Wizz Air


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony