INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz Tygodnia 15 – 21.03.2019

Marek Serafin, 2019-03-22
     

Szachów Ryanair- Wizz Air ciąg dalszy. Nie musieliśmy długo czekać na odpowiedź Ryanaira na niespodziewaną decyzję jego węgierskiego konkurenta o wejściu do Krakowa. Swoje plany na Sezon Zima 2019/20 ogłosił już kilka dni temu. Najciekawsza zmiana to strategiczna odpowiedź na Południu Polski. Skoro W6 atakuje Kraków, to FR zakłada bazę w Katowicach, od razu z dwoma samolotami, i uruchomi tam aż 12 nowych tras. Obecnie jest ich sześć!! Ponieważ łącznie ma być 17, to któraś z dotychczas obsługiwanych zostanie zawieszona.

 

W skrócie plany FR na najbliższy sezon zimowy, w nawiasie liczba rejsów w tygodniu:

 

KTW – 2 bazowane samoloty, 12 nowych tras:

  • DTM (x10!!), KBP (x4), TRF, MAN, CGN (x3)
  • BLQ, BDS, ORK, GOT, CTA, BGY (x2), PFO (x1),

 

KRK – 1 dodatkowy samolot, 11 nowych tras:

  • TXL (x7), BRU!!, LTN (x4), HAM, SZZ (x3),
  • BDO, BRI, CTA, CPH, PMO, SKG (x2),

 

Łącznie będzie już 61 tras!!

  • WMI - 1 dodatkowy samolot. Dwie nowe trasy – TLV (x4) i GLA (x2),
  • GDN – 1 dodatkowy samolot. Trzy nowe trasy – CPH (x7!), GOT, HAM (x3),
  • POZ – Dwie nowe trasy – NYO, ORK (x2).

 

Na kolejny ruch W6 nie musieliśmy długo czekać. W kilka dni po tej informacji przewoźnik poinformował, że drugi A321 zostanie umieszczony w bazie krakowskiej 1 sierpnia, czyli sześć tygodni przed planowanym wcześniej terminem. A już 1 września pojawi się trzeci A321!!

 

Umożliwi to uruchomienie kolejnych, sześciu nowych połączeń:

  • FCO (x5), TLV (x4), BHX, EIN (x3), KEF (x2).

 

Łącznie będzie ich osiemnaście.

 

Przy okazji W6 ogłosił, że już od 1 czerwca rozpocznie codzienne operacje GDN –LTN.

 

Ryanir uruchomi bazę w KTW z przytupem. Wielokrotnie zwiększy oferowanie. Umożliwi mu to skorzystanie ze znacznych, wolumenowych zniżek od opłat pasażerskich. Przewoźnik nie obawia się bezpośredniej, bardzo ostrej konkurencji na kilku połączeniach – DTM, LTN, CGN i CTA. Na tej pierwszej trasie oferowanie będzie „londyńskie” – od trzech do czterech rejsów dziennie!! – w zależności od dnia tygodnia.

 

W KRK Ryanair rozwinie, i to zdecydowanie, siatkę połączeń, aby maksymalnie utrudnić tam W6 sukces rynkowy. Wejdzie, między innymi, na trasę do LON/LTN, podczas, gdy dotychczas korzystał jedynie z lotniska STN.

 

W odpowiedzi Wizz Air wzmacnia ofensywę w Krakowie. Tym razem to on wejdzie na trasy obsługiwane już przez FR. Dotychczas była to dość rzadka sytuacja. Będzie starał się wykorzystać, fakt, iż FCO jest lotniskiem zdecydowanie bardziej atrakcyjnym, niż rzymska baza Ryanaira – Ciampino. Rozpocznie operacje do TLV uważając, że jest to potencjalnie ogromny rynek. Bardzo optymistycznie podchodzi do tras do EIN i BHX, na których jest już oferta FR. W KRK to W6 uwzględnia możliwości uzyskiwania zniżek wolumenowych, które rozpoczynają się od 250tys. pasażerów rocznie.

 

Wśród innych nowości na pewno warto zwrócić uwagę na uruchomienie połączenia FR do BRU. Dotychczas preferowanym w Polsce przez przewoźnika lotniskiem brukselskim było Charleroi. Nawet z WMI operuje tam, a nie do BRU. Kraków będzie pierwszy.

 

Jeżeli spojrzymy na całość krakowskich ofert tanich linii, która rysuje się na drugą połowę 2019, to będzie ona imponująca - 61 połączeń Ryanaira, 18 połączeń W6, 12 połączeń U2, 7 połączeń DY/D8. Razem 98. Jeżeli doliczymy trasy mniejszych graczy - LS (3), OE (2), EW (2) i HV (1) to łączna liczba połączeń obsługiwanych przez tanie linie przekroczy 100!!

 

Alitalia – lata mijają a końca gry nie widać.

 

Historia prawie zatoczyła koło. Na samym początku maja 2017 roku włoski przewoźnik ogłosił niewypłacalność, otrzymał tymczasowy kredyt od państwa, konieczny, aby nadal operować i zaczęły się „gry restrukturyzacyjne”.

 

Do ostatnich wyborów parlamentarnych wydawało się, że rząd włoski zdecyduje się zagraniczną prywatyzację linię. Jak już dość szczegółowo opisywaliśmy, przez wiele miesięcy przedwyborczych faworytem wydawała się być Lufthansa. Jej koncepcja polegała na stworzeniu, na bazie obecnej linii, nowego przewoźnika, z nowym wizerunkiem – „Newitalia”. Miałby być istotnie mniejszy od obecnej AZ. Ambicje rozbudowy siatki, szczególnie dalekiego zasięgu, oraz rozwoju Rzymu/FCO, jako hub-u byłyby zdecydowanie ograniczone. Powody zainteresowania LH Alitalia były, i są, proste. Jak poinformował w trakcie ostatniej konferencji prasowej Szef Grupy, Carsten Spohr, rynek włoski, jest drugim, co wielkości zagranicznym rynkiem Grupy, oczywiście po USA.

 

Po wyborach nowy rząd włoski zupełnie zmienił nastawienie. Zdecydował, że „kolejna Alitalia” ma pozostać we włoskich rękach. Oznaczało to pójście znaną już ścieżką, czyli wykorzystanie wielkiej państwowej firmy do przejęcia firmy i wpompowania w nią „nowych pieniędzy”. Tym razem delegowano państwowe koleje. Ponieważ kolejarze nie czuli się przygotowani profesjonalnie do zarządzania linią lotniczą, szczególnie tak trudną jak AZ, to zaczęło się poszukiwanie dodatkowego inwestora/inwestorów z kręgu dużych linii lotniczych. Lufthansa nie wchodziła w grę, gdyż chciała kontrolować nowego przewoźnika, a jej plany mijały się z ambicjami rządu. Pod ręką był easyJet, który już wcześniej oficjalnie zgłosił chęć udziału w restrukturyzacji linii i objęcia pakietu akcji wspólnie z innymi partnerami. Drugą linią, dość niespodziewanie, okazała się Delta. Uznała, że lepiej zapobiegać ryzyku przejęcia kontroli nad Alitalią przez Lufthansę. Dla DL Włochy to jeden z jej największych rynków europejskich, do którego ma świetnych dostęp, dzięki umowie Joint Venture z Grupą AF/KL, w której partnerem jest też obecna AZ. „Niemiecka” Alitalia oznaczałaby, że miejsce Delty zająłby United, partner LH w północnoatlantyckiej umowie JV.

 

Teraz okazało się, że cała koncepcja się „sypie”. easyJet jest zainteresowany slotami AZ i częścią jej europejskiej siatki. Uznał, że w obecnej sytuacji jego udział w całym projekcie traci sens. Szef włoskich kolei próbował ratować sytuację i poleciał do USA na rozmowy z szefem Delty. Jednak amerykańska linia nie ma zamiaru odgrywać w tej grze pierwszoplanowej roli. Może objąć dość mały pakiet akcji – ca 10%. A rząd włoski i koleje państwowe potrzebują wielkiej linii lotniczej, która bardzo mocno zaangażuje się w cały proces.

 

I co teraz?

 

Ponieważ w tej grze karty rozdaje rząd, to próby przewidywania dalszego biegu wydarzeń wymagają innej wiedzy i doświadczeń niż tej, którymi dysponuje niżej podpisany. Zresztą politycy często są nieprzewidywalnie nawet dla samych siebie.

 

A tak zupełnie poważnie. Uważamy, że główne, profesjonalne pytanie brzmi teraz, czy Grupa AF/KLM jednak zdecyduje się wejść do gry. Tylko ona ma wystarczającą siłę rynkową, w Europie i nie tylko, aby próbować choćby częściowo, efektywnie wspierać włoskie ambicje. Jednak tylko częściowo, gdyż geografia jest przeciwko Grupie i Alitalii. Dwa hub-y Grupy LH, Monachium i Zurych, są położone bardzo blisko najbogatszego regionu Włoszech – Północy. Paryż i Amsterdam są znacznie dalej, a Rzym też leży zupełnie nie tam, gdzie powinien, jako włoski hub. Szczególnie, jeżeli chodzi o tranzyty do prawie całej Europy oraz najważniejszej części Azji.

 

Jeżeli Grupa AF/KLM nie zmieni nastawienia to Grupa LH może spokojnie czekać na rozwój wydarzeń i zastanawiać się, kiedy Komisja Europejska straci cierpliwość. Na razie wykazuje ogromne jej pokłady.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Air France | Alitalia | Linie lotnicze | Lotnisko | Ryanair | Wizz Air


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony