INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz Tygodnia 10-16.05.2019

Marek Serafin, 2019-05-17
     

Przyszło ochłodzenie. Jak duże? Wszystkie dostępne dane wskazują, że, globalnie, w Europie, w naszym regionie (EŚW) i w Polsce przyszło ochłodzenie rynkowe

 

Podsumujmy.

 

Według danych IATA globalny indeks wzrostu przewozów pasażerskich w ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku to jedynie 4,8%, a w tym w marcu – 3,1%. Szczególnie w tym drugim przypadku pewne znaczenie ma ruchoma data Wielkanocy, który w ubiegłym roku przypadła już 1.04. Jednak indeks za dłuższy okres, bo półroczny okres, poddany anualizacji, czyli po usunięciu czynników sezonowych i nadzwyczajnych to 4,1%. Rok wcześniej był ponad dwukrotnie wyższy – 8,6%. Przez bardzo wiele miesięcy dobra koniunktura rynkowa pomagała liniom uzyskiwać coraz wyższe, rekordowe, współczynniki wykorzystywania miejsc pasażerskich – LF-y. W tym roku zaczęły spadać. Za okres I – III 2019 o 0,4ppct, a w samym marcu o 0,9ppct.

 

Wciąż niezłe wyniki osiągają linie europejskie – indeks narastająco to aż 6,4%, ale w ubiegłym roku wyniósł 7,7%. LF obniżył się o 0,5ppct.

 

Jednak kompleksowe dane ACI dotyczące liczby pasażerów obsłużonych w portach europejskich są znacznie bardziej negatywne. Indeks za pierwszy kwartał 2019 to jedynie 4,4% , a w samym marcu – 3,8%. Rok wcześniej indeks kwartalny wyniósł aż 7,6%.

 

W EŚW „zjazd” jest jeszcze większy. Z dużych rynków dwucyfrowy indeks ma tylko Ukraina – 16,1%. W przypadku RP to 7%, Czech – 3,5%, Rumunii – 6,5%, a Węgier – 5,7%. W ubiegłym roku tylko Rumunia nie miała indeksu dwucyfrowego, ale tam „szaleństwo” odbyło się rok wcześniej. W roku ubiegłym indeksy wyniosły odpowiednio, poczynając od RP – 15,4%, 11,5%, 16,9% i 4,8%.

 

Oczywiście w przypadku EŚW istotne znaczenie ma efekt wysokiej bazy porównawczej. Jednak całość obrazu jest jednoznaczna. Koniunktura rynkowa uległa osłabieniu. Najmocniej potwierdzają to dane dotyczące przewozów cargo. W roku 2018 indeks wzrostu przewozów obniżył się do poziomu 3,5%, ale w pierwszym kwartale 2019 jest już negatywny – spadł o 2,0%. A przewozy cargo są bardzo dobrym barometrem ogólnej sytuacji rynkowej – gospodarczej.

 

Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby prognozować, jak istotne będzie obecne osłabienie koniunktury rynkowej i czy jest to zapowiedź nadciągającego kryzysu. Na razie wydaje się, że ogólna sytuacja ekonomiczna nie zapowiada tego.

 

Jednak już teraz widzimy, że problemem staje się, na razie nieznaczne, nad-oferowanie. Linie zamówiły nowe samoloty w „dobrych czasach”. Teraz je otrzymują, w sytuacji, gdy rynek uległ osłabieniu. To zjawisko dobrze już znane – powtarzalne.

 

Obecną sytuację na rynku polskim oraz próbę określenia, czego możemy oczekiwać w nadchodzących kwartałach omawiamy dość szczegółowo w Barometrze Polska. Jeżeli chodzi o przewozy rozkładowe, to, najprawdopodobniej, utrzymany będzie indeks wzrostu na obecnym poziomie, zbliżonym do 7%. Oferowanie w S 2019 rośnie właśnie o niecałe 7%. Wiemy już, że w znacznym stopniu, rynek „ciągną” przewozy tranzytowe, międzynarodowe LOT-u. Według informacji PPL-u w pierwszym kwartale 2019 wzrosły one aż o 20%. Konkurenci rozkładowi LOT-u koncentrują się na rozwoju ofert w portach regionalnych, w pewnym stopniu, „odpuszczając” Warszawę. Lekką poprawę ogólnej dynamiki rynkowej mogą przynieść przewozy charterowe, w okresie szczytu letniego”. Tu nadal działa kluczowy czynnik – istotna poprawa siły nabywczej znacznej części naszego społeczeństwa. Wakacje, urlopy zagraniczne stały się już częścią stylu życia milionów Polaków.

 

Osłabienie koniunktury rynkowej oznacza zaostrzenie walki konkurencyjnej. A, w sytuacji, gdy przewozy tranzytowe, są tak ważne dla LOT-u i portu Chopina, należy ją śledzić bardzo uważnie.

 

Oficjalne wypowiedzi przedstawicieli LOT-u i PPL-u są wciąż bardzo optymistyczne. Jednak coraz bardziej staje się prawdopodobne, że polski przewoźnik, zamiast nadal skokowo rozwijać ofertę z hub-u warszawskiego, będzie w znacznie większym stopniu, szukał nisz rynkowych, rozwijając ofertę budapesztańską i/lub zakładając inną bazę. Gdy pojawią się nowe decyzje potwierdzające to przypuszczenie na pewno je skomentujemy.

 

Mozaika wydarzeń.   

 

Problemy przewoźników niezależnych.

 

Pogarszająca się sytuacja rynkowa to zły sygnał dla europejskich linii, które już teraz mają poważne problemy finansowe. Nie tylko dla nas najbardziej interesująca jest przyszłość Norwegian. Trzeciej, co wielkości taniej linii europejskiej. I zdecydowanie największej, jeżeli chodzi o tanie przewozy interkontynentalne. Dysponuje flotą 30-tu B787, czyli dwukrotnie większa niż LOT. Bardzo niedawno prezes IAG oświadczył, że jego Grupy nie interesuje już przejęcie Norwegian, o co zabiegała rok temu, ani niewypłacalnej części lotniczej Grupy Thomasa Cook-a.

 

To też potwierdzenie znacznego spadku optymizmu rynkowego, choć w przypadku IAG istotne znaczenie ma też chaos BREXIT-owy.

 

Przyszłość Norwegian jest szalenie ważna dla całego rynku europejskiego. Gdyby przewoźnik znalazł się w bardzo poważnym kryzysie, nie mówiąc już o zejściu z rynku, to rozwój tanich ofert na podróże dalekodystansowe z/do Europa uległby nie tylko zahamowaniu, ale najprawdopodobniej, cofnąłby się. Dominowałyby linie, podporządkowane strategii globalnych grup sieciowych – Eurowings (LH) i Level (IAG). Uważamy, że byłby to tylko przejściowy kryzys, ale jednak istotny.

 

Eurowings – nowe formy interliningu.

 

EW ogłosiło, że jego platforma rezerwacyjno-sprzedażowa – eurowings.com umożliwia obecnie kojarzenie rejsów przewoźnika z połączeniami Norwegian i tureckiej linii SunExpress. W informacji prasowej znalazło się stwierdzenie, że umożliwia ona łączenie rejsów różnych linii, nawet, jeżeli nie ma pomiędzy nimi oficjalnej współpracy. Jak również, że w przypadku utraty połączenia po opóźnieniu pierwszego rejsu, zmiana rezerwacji następuje automatycznie, bez dodatków kosztów dla pasażera. Rozwiązanie to, z punktu widzenia praktycznego, przypomina formę współpracy wypracowaną przez Norwegian i easyJet.

 

Eurowings najwyraźniej planuje rozszerzanie swoich możliwości sprzedażowych na rynki, których bezpośrednio nie obsługuje. Jest rzeczą interesującą, czy stopniowo znaczenie takiej współpracy będzie rosło, czy też pozostanie raczej ciekawostką. Dane przewozowe Grupy LH pokazują, że EW ma poważny problem z bardzo niskimi, jak na tanią linię LF-ami. Prawdopodobnie, to jeden ze sposobów, aby je poprawić. Eurowings rozpoczął wykorzystywanie tych możliwości rezerwacyjno-sprzedażowych od współpracy z przewoźnikami naziemnymi – Flixbus i mytaxi. Teraz przyszła kolej na linie lotnicze.

 

Przekazana informacja prasowa budzi tylko jedną istotną wątpliwość. Mówi o możliwości bezpłatnej zmiany rezerwacji przy utracie połączenia. Jednak taryfy stosowane przez tanie linie nie dają takiej możliwości. Nie dowiadujemy się, jak kwestia ta została rozwiązana. Być może pasażer musi wykupić droższą taryfę, która umożliwia zmianę booking-u.

 

Pierwszy rejs TAP wykonany A 321LR.

 

Portugalska linia jest w trakcie procesu wymiany praktycznie całej floty. Do końca tego roku otrzyma 37 nowych A330neo, A321neo, A320neo oraz A321LR. Do końca 2025 otrzyma aż 71 samolotów.

 

Dla rynku i dla nas najciekawsze jest pozyskanie A321LR. Ten samolot, w ostatni weekend, wykonał pierwszy rejs dla TP – do Pragi. Oczywiście pierwsze tygodnie to operacje „testowe”. Ale później znajdzie się na połączeniach do Północno-Wschodniej Brazylii i oraz na Wschodnie Wybrzeże USA. Zasięg A321LR to 7400km, podczas, gdy odległość LIS-NYC to około 5,5tys kilometrów. Łączne zamówienie opiewa aż na 14 egzemplarzy samolotu. Oznacza to, że samoloty będą obsługiwać istotną część siatki linii, prawdopodobnie również w Afryce.

 

Samoloty będą w komfortowej konfiguracji – tylko 168 foteli, w tym 16 foteli - łóżek w klasie Business.

 

Widzimy tu, że A321LR to niszowy samolot dla niszowych linii. TP ma hub położony na tyle blisko swojego najważniejszego rynku interkontynentalnego – Brazylii oraz Wschodniego Wybrzeża USA, że ten super-ekonomiczny, na fotel, samolot, będzie mogła stosować bardzo szeroko.

 

Thieri Antinori odchodzi z Emirates.         

 

Thieri Antinorii, V-ce Prezes Emirates ds. Handlowych zrezygnował ze swojej funkcji ze skutkiem natychmiastowym. Warto odnotować tę informację z dwóch powodów. To niewątpliwe potwierdzenie, że szefostwo linii uznało, iż coraz słabsze wyniki mają związek z jej strategią handlową. Zdaniem autora komentarza coraz bardziej zawodzi stworzony i rozwijany system zasilania hub-u w DXB przy wykorzystaniu wyłącznie ogromnych samolotów szerokokadłubowych. Zdecydowanie bardziej ekonomiczne byłaby obsługa wielu obecnych oraz nowych połączeń przy wykorzystaniu samolotów wąskokadłubowych. Mają one coraz dłuższy zasięg i oddalenie hub-u EK od wielu najważniejszych rynków przestaje stanowić tak istotny problem. Próbą korekty tej strategii jest rozwijanie współpracy code-share z tanią spółką córką –flydubai – posiadającą bardzo liczną flotę samolotów wąskokadłubowych. Jednak to nie to samo, co operacje własne.

 

Thieri Antibori jest też bardzo interesującą postacią, gdyż pełnił wcześniej funkcję V-ce Prezesa ds. Sprzedaży LH nie mając długiego doświadczenia z pracy w liniach lotniczych. To dość wyjątkowa sytuacja, jeżeli chodzi o politykę personalną niemieckiej linii. Uznano wtedy, że, w sytuacji, gdy systemy sprzedaży i marketingu linii lotniczych rewolucjonizują się, głównie dzięki Internetowi, to od doświadczenia ważniejsza jest zdolność do nowatorskiego myślenia.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

ACI | Emirates | Eurowings | Norwegian | Przewozy | TAP Portugal


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony