INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Pierwsi pasażerowie polecieli bez wiz do USA

2019-11-14
 

12 listopada 2019 roku o godz. 11.00 rejsem LO 21 pierwsi pasażerowie LOT-u polecieli z Warszawy do Los Angeles bez amerykańskich wiz. Polska oficjalnie dołączyła do Visa Waiver Program. Zniesienie ruchu wizowego to m.in. sukces kampanii edukacyjnej „Bez wiz do USA”, której LOT był inicjatorem. Ze względu na spodziewane zainteresowanie połączeniami do USA w przyszłym roku polski przewoźnik uruchomi kolejne dwa kierunki między Polską a USA -z Krakowa do Nowego Jorku i z Warszawy do San Francisco. Tym samym LOT ma dziś w swojej ofercie już 9 bezpośrednich połączeń amerykańskich.

czytaj więcej

LOT poleciał z Warszawy do Kolombo na Sri Lance

2019-11-05

Boeing 787 Dreamliner wystartował z Warszawy na Sri Lankę, inaugurując pierwsze regularne sezonowe połączenie LOT-u do Azji. Rejs, w trakcie którego samolot pokonał 7293 km, trwał 9 godzin. Połączenie na wyspę Cejlon będzie obsługiwane do 28 marca trzy razy w tygodniu. To doskonała propozycja dla pasażerów z Polski i z pozostałych krajów Europy szukających egzotycznego wypoczynku tej zimy.

czytaj więcej

Ryanair uruchamia nową trasę Warszawa/Modlin – Tel Awiw

2019-10-31

Ryanair, linia lotnicza nr 1 w Polsce 30 października świętowała uruchomienie nowej trasy z Warszawy/Modlin do Tel Awiwu. Ryanair oferuje w Warszawie Modlin 50 tras i obsługuje 3 miliony pasażerów rocznie.

czytaj więcej

KLM wczoraj, dziś, jutro.. Najstarsza linia lotnicza na świecie obchodzi swoje 100. urodziny

2019-10-08

7 października 2019 r. to ważny dzień w dziejach światowego lotnictwa cywilnego. Najstarsza linia na świecie, która nadal działa pod swoją oryginalną nazwą - KLM Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze obchodzą 100 lat swojego istnienia! W 1919 roku holenderski wizjoner i pionier awiacji - Albert Plesman wraz z kilkoma inwestorami założył linie lotnicze KLM, realizując swoje marzenie o „oceanie powietrza, który połączy wszystkich ludzi”. Jego marzenie o przyszłości mogło się urzeczywistnić dzięki odwadze i determinacji. To siła, która wraz z holenderskim duchem przedsiębiorczości i gościnności budowała światową potęgę lotniczą. Przez 100 lat, dzięki KLM, miliony ludzi mogły odkrywać świat, poznawać inne kultury, emigrować, odwiedzać krewnych, czy nawiązywać nowe relacje biznesowe. Dziś samoloty KLM docierają do ponad 160 miast na świecie. Od samego początku KLM stawiał swoich klientów w centrum uwagi. 32 tysiące pracowników KLM na całym świecie – na pokładach samolotów, na lotniskach, czy „po drugiej stronie” ekranu komputera nie tylko dba o wysoki poziom usług, ale też służy pomocą, gościnnością i zrozumieniem, tworząc przyjacielską atmosferę, która towarzyszy podróżom KLM. Przez ostatnie 100 lat nasz świat bardzo się zmienił, a zmiany towarzyszą i będą towarzyszyć nam każdego dnia i to w coraz większym stopniu. To właśnie umiejętność wprowadzania zmian, jak też wykorzystywania okazji, podejmowania wyzwań, nawiązywania sojuszy z partnerami i czerpania ze zdobyczy technologicznych – były kluczem do sukcesu KLM na przestrzeni 100 lat. Dzisiaj, jeszcze bardziej niż kiedyś, wyzwaniem KLM jest troska o planetę, środowisko i klimat w kontekście przyszłości lotnictwa. Mamy tylko jedną planetę, a działalność lotnicza, podobnie jak inne emisyjne gałęzie, musi przejść olbrzymią transformację w kierunku modelu zrównoważonego, proekologicznego, a jednocześnie wydajnego i opłacalnego. KLM wspólnie z partnerami i całą branżą musi znaleźć rozwiązania na następne sto lat. W nadchodzącym stuleciu linia zamierza ustanawiać nowe standardy dla lotnictwa jutra. Dlatego rok 2019 – to nie tylko obchody setnego jubileuszu!

czytaj więcej

Umowy marketingowe promujące region jako niedozwolona pomoc publiczna dla linii lotniczych – kiedy działalność organizacji promującej turystkę w regionie można przypisać państwu

Jakub Kociubiński, 2019-09-27

W ostatnim felietonie opisywana była sprawa dotycząca ostatecznie nieudanej próby podważenia decyzji Komisji Europejskiej (KE, Komisji) stwierdzającej, że wsparcie na budowę nowego terminala w Marsylii i preferencyjne stawki oferowane przewoźnikom niskokosztowym korzystającym z obiektu nie stanowią niedozwolonej pomocy publicznej. Porażka skargi została spowodowana głównie przez niemożność udowodnienia przez stronę skarżącą, że doszło do zaburzenia konkurencji w skutek kwestionowanej praktyki. Równocześnie (02.08.2019) Komisja wydała decyzje stwierdzającą, że kroki podejmowane dla przyciągnięcia ruchu lotniczego do portu lotniczego Montpellier (MPL) stanowią niedopuszczalną pomoc przyznaną Ryanairowi – głównemu niskokosztowemu przewoźnikowi operującemu z obiektu – i zarządziła od linii zwrot przyznanej korzyści w łącznej wysokości ok. 8,5 mln EUR. Mamy więc dwie sprawy dotyczące na pierwszy rzut oka zbliżonego stanu faktycznego i dwa zasadniczo różne rezultaty. W niniejszej sprawie dotyczącej Montpellier zasadnicza kwestia dotyczyła jednak samego istnienia pomocy dla konkretnego przewoźnika i charakteru korzyści odnoszonej przez beneficjenta, nie zaś wpływu na działalności innych uczestników rynku.

czytaj więcej

Enter Air: Pasażerowie nie chcą latać z Radomia

2019-08-22

W przeprowadzonej na pokładach samolotów Enter Air ankiecie jedynie 5% pasażerów zadeklarowało, że najchętniej podróżowałoby na wakacje z lotniska w Radomiu. Odpowiedzi na zadane przez przewoźnika pytania udzieliło 9 129 pasażerów na 228 lotach startujących z Lotniska Chopina w Warszawie.

czytaj więcej

„Polska jest w Tobie” – 250 młodych ludzi z całego świata przyleci do Polski, by poznać kraj przodków

2019-07-17

Intensywna nauka języka polskiego, zwiedzanie największych polskich miast, poznawanie miejsc istotnych dla polskiej historii i kultury, udział w licznych warsztatach i szkoleniach, pokazy filmów poświęconych historii Polski, spotkania z Powstańcami Warszawskimi oraz władzami RP – to wszystko czeka na ponad 250 uczestników pilotażowego projektu „Polska jest w Tobie”. Program finansowany głownie ze środków Senatu RP ma na celu wzmocnienie ducha patriotyzmu oraz budowę więzi z krajem przodków wśród młodych Polaków wychowanych za granicą.

czytaj więcej

Strategia najważniejszych zagranicznych linii sieciowych na rynku polskim – podział oferowania pomiędzy WAW i porty regionalne

Marek Serafin, 2019-05-08

Kształtowanie oferowania do aglomeracji warszawskiej oraz do portów regionalnych to tylko jeden z elementów strategii obcych linii sieciowych na rynku polskim, ale na pewno bardzo ważny. Wprowadzamy ten podział ze względu na różnice w priorytetach oraz w sytuacji konkurencyjno-rynkowej. W WAW obce linie sieciowe konkurują o znaczny i bardzo ważny segment bezpośredniego ruchu wysokopłatnego.

czytaj więcej

Możliwości międzynarodowej kontroli subsydiowania linii lotniczych

Jakub Kociubiński, 2019-04-23

Pod koniec marca (29.03.2019) Organ Apelacyjny WTO (Światowej Organizacji Handlu) wydał rozstrzygnięcie wskazujące (sprawa DS353, rozstrzygnięcie WT/DS353/31), że Boeing nie wykonał nałożonych wcześniej zobowiązań dotyczących poprzedniego postanowienia dotyczącego istnienia nielegalnych subsydiów. Rozstrzygnięcie zostało odtrąbione jako sukces Unii Europejskiej (zob. komunikat IP/19/1892) stanowiąc kolejny etap toczącej się sagi dotyczącej kontroli subsydiów w transporcie lotniczym. Choć wiele uwagi poświęca się szeroko pojętej kwestii subsydiowania, to jedynie spory dotyczące producentów towarów mających zastosowanie aeronautyczne w tym w szczególności samych samolotów miały jak dotąd swój finał przed międzynarodowymi organami rozstrzygania sporów gospodarczych jak WTO. Natomiast pojawiające się często głosy o istnieniu nieuczciwego subsydiowania dotyczącego linii lotniczych (oskarżenia pojawiają się zwłaszcza w odniesieniu do Emirates, Etihad i Qatar) nie zaowocowały analogicznymi sprawami przed WTO. Z jednej strony można odczytywać to jako dowód wyolbrzymienia rzeczywistej skali zjawiska a z drugiej jako konsekwencja praktycznych i prawnych problemów związanych z identyfikacja i zwalczaniem takich praktyk.

czytaj więcej

Alitalia jako fiasko systemu kontroli pomocy publicznej?

Jakub Kociubiński, 2018-11-14

W czerwcu tego roku Komisja Europejska (KE) działając na podstawie skargi IAG, Adria i Ryanaira (później Włochy same zgłosiły pomoc) zdecydowała się wszcząć postepowanie wyjaśniające w sprawie możliwości udzielenia niedozwolonej pomocy państwa dla Alitalii. Jest to siódma sprawa dotycząca wsparcia przy użyciu publicznych środków dla flagowego włoskiego przewoźnika (sprawy C54/1996; C2/2005; C26/2008; N318/2002; N279/2004; N510/2008; SA.48171). Żadna inna linia lotnicza nie była beneficjentem tylu wysiłków pomocowych. Następny w kolejce pod względem liczby adresowanych do niego planów pomocowych Olympic, którego już dawno nie ma na rynku, otrzymał wsparcie dwa razy. Mimo wszystkich tych prób, które każdorazowo rzecz jasna wykorzystywały pieniądze podatników, przewoźnik dalej jest „pod kreską” i brak jest realistycznych perspektyw osiągniecia długoterminowej równowagi finansowej. Patrząc na tę sagę z udziałem Alitalii z perspektywy prawa pomocy publicznej pojawia się pytanie o skuteczność systemu, którego jednym z celów jest niedopuszczenie do sytuacji ciągłego pompowania publicznych pieniędzy w nierentowne przedsiębiorstwa.

czytaj więcej

Przewozy charterowe na rynku polskim w drugim kwartale 2018 oraz w pierwszej połowie bieżącego roku

Marek Serafin, 2018-10-31

Na polskim rynku lotniczym dzieje się cały czas bardzo dużo. Największe zainteresowanie budzi rozwój sytuacji w segmencie przewozów rozkładowych. Jednak nie powinniśmy tracić z oczu rynku charterowego. On też przechodzi wciąż burzliwe zmiany.

czytaj więcej

Konferencja Prasowa Ryanaira 05.09.2018

Marek Serafin, 2018-09-06

W konferencji uczestniczył prezes Ryanaira – Michael O`Leary i Juliusz Komorek, wiceprezes ds. prawnych i, nieoficjalnie, główny specjalista irlandzkiej linii w kwestiach dotyczących rynku polskiego.

czytaj więcej

Kryterium poprawy efektywności w ocenie koncentracji i współpracy linii lotniczych w prawie konkurencji UE

Jakub Kociubiński, 2018-07-05

Patrząc z perspektywy prawa konkurencji – czyli ogólnie mówiąc prawa, które reguluje relacje między profesjonalnymi uczestnikami rynku – współpraca między przewoźnikami będącymi dotychczas konkurentami albo łączenie się takich linii lotniczych jest potencjalnie ryzykowne. Zmniejsza bowiem konkurencję na rynku, która uważana jest za optymalne narzędzie budowania dobrobytu konsumentów. W tym kontekście ocena współpracy i koncentracji dokonywana przez Komisję Europejską i krajowe organy ochrony konkurencji jest aktem balansowania między z jednej strony negatywnymi skutkami jakie niesie ze sobą zmniejszenie liczby aktywnych konkurentów a możliwymi korzyściami, które taka kooperacja lub koncentracja może przynieść z drugiej.

czytaj więcej

Prawo konkurencji a globalna współpraca przewoźników lotniczych

Jakub Kociubiński, 2018-06-21

Nie ulega wątpliwości, że kooperacja między liniami lotniczymi stanowi istotną część sektora. Alianse, joint venture czy osobne porozumienia o codesharingu i interliningu, analizowane z perspektywy prawa konkurencji od razu uruchamiają sygnał alarmowy. Można bowiem sprowadzić je do następującego twierdzenia: jeżeli przedsiębiorstwa dotychczas konkurujące zaczęły współpracować to powstała „zmowa” świadczy o dysfunkcji mechanizmu rynkowego i godzić będzie w interes konsumenta.

czytaj więcej

>>>

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony