INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Ryanair - Wizz Air. Walka konkurencyjna o Europę Środkową

Marek Serafin, 2016-04-28
     

Jak wielokrotnie już pisaliśmy jednym z najważniejszych generatorów ruchu na naszym rynku jest wyjątkowo ostra walka konkurencyjna pomiędzy dwoma ultra tanimi liniami. Ryanairem – liderem europejskim i Wizz Air-em, który jest „narodowym” tanim przewoźnikiem dla całego regionu.

 

W bardzo ciekawym artykule/analizie portal annaaero przedstawił obecną sytuację konkurencyjną obu linii na rynkach w Europie Środkowej.

 

Zwraca, przede wszystkim, uwagę, że według oficjalnych informacji przekazanych przez Ryanaira pięć nowych baz tej linii będzie ulokowanych w naszym regionie. Chodzi o Timiszoarę, Bukareszt, Wilno, Sofię i Pragę. Ulokowanych w nich będzie, łącznie, jedenaście 737-800. To, co jest tu bardzo istotne, to fakt, iż w każdym z tych miast znajduje się już baza Wizz Air-u. Przy tej okazji FR bardzo znacznie rozbuduje swoją siatkę połączeń w Sofii – aż 19 nowych tras oraz w Timiszoarze – siedem nowych tras. W pozostałych bazach wzrosty oferowania i liczby nowych połączeń nie będą tak imponujące, ale i tak zaostrzy się konkurencja obu tych przewoźników.

 

Annaaero przygotował zestawienie, na jakich trasach dojdzie do bezpośredniej lub „prawie bezpośredniej” konkurencji (ta sama aglomeracja – różne porty lotnicze). Dotyczy ono najbliższego sezonu zimowego.

   

Kraj
Bukareszt
Praga
Sofia
Timiszoara
Wilno
Belgia
Bruksela/CRL
 
Bruksela/CRL
Bruksela/CRL
 
Francja
 
 
 
 
Paryż/BVA
Hiszpania
Madryt/MAD
 
Barcelona/BCN
Madryt/MAD
 
Barcelona/
BCN
Holandia
 
 
Eindhoven/EIN
 
 
Niemcy
 
 
Kolonia/CGN
Hamburg/HAM/LBC
Memmingem/FMM
Frankfurt/HHN
Frankfurt/
HHN
Norwegia
 
 
 
 
Oslo/TRF/
RYG
Wielka Brytania
Mediolan/
MXP
Londyn/
LTN/STN
Birmingham/BHX
Londyn/LTN/STN
Londyn/LTN/
STN
Londyn/LTN/
STN
Włochy
Bolonia/BLQ
Mediolan/BGY
Rzym/CIA
Mediolan/BGY/MXP
Rzym/CIA
Mediolan/BGY
Mediolan/
BGY
Rzym/CIA
 

Jak widzimy zdecydowanie najostrzejsza walka konkurencyjna rozpocznie się w Sofii. Tu Ryanair stosuje podobną taktykę, jaką wykorzystał wchodząc do aglomeracji warszawskiej – do Modlina. Większość uruchomionych przez przewoźnika tras to były połączenia obsługiwane przez Wizz Air. Można stwierdzić, że w pewnym sensie przyniosła ona oczekiwane rezultaty, gdyż po ponownym uruchomieniu portu Wizz Air pozostał na lotnisku Chopina, pozostawiając Modlin Ryanairowi.

 

Nieco zaskakująca jest niewielka liczba destynacji, o które rozgrywać się będzie walka w Pradze. Szczególnie, gdy uwzględnimy atrakcyjność turystyczną miasta oraz relatywnie dużą siłę nabywczą ludności.

 

Jednak to raczej dopiero początek. Najprawdopodobniej Ryanair z czasem będzie znacznie bardziej zdecydowanie walczył o tę ważną aglomerację. Czynnikiem ograniczającym jest tu też silna pozycja rynkowa czeskiej linii hybrydowej łączącej model biznesowy taniej linii z modelem charterowym – Smartwings. Pisaliśmy o tym w artykule „Chiński Travel Service”.

 

Annaaero sporządził też bardzo interesujące zestawienie pokazujące pozycję rynkową obu rywali na wszystkich rynkach w naszym regionie.

 

Liczba tygodniowych częstotliwości FR i W6 na rynkach w Europie Środkowo-Wschodnie

 

Kraj

Wizz Air Lato 2016

Ryanair Lato 2016

Ryanair Zima 2016/17

Polska

479

543

364

Rumunia

376

68

122

Węgry

243

93

98

Bułgaria

128

13

91

Litwa

83

97

75

Łotwa

34

56

42

Czechy

30

38

52

Słowacja

20

72

57

 

Uwagi:

1. Dane pochodzą z systemów rezerwacyjnych (system OAG Schedules analyser) i dotyczą sierpnia 2016 oraz listopada 2016.

 

2. Szczególnie duże różnice w liczbie częstotliwości oferowanych przez FR z rynku polskiego w sezonie letnim i zimowym, wynikają, nie tylko z wprowadzania w okresie letnim rejsów sezonowych, do miejscowości wakacyjnych, ale również z faktu, iż niektóre rejsy zimowe linii nie były, w momencie zbierania danych, otwarte do sprzedaży. Informacje z ostatnich dni dotyczące nowych rejsów, między innymi z WMI, WRO i GDN oraz o zwiększaniu oferowania na obsługiwanych już trasach są tego potwierdzeniem – patrz nasze Sprawozdanie z Konferencji Prasowej FR w Warszawie oraz informacje prasowe dotyczące WRO i GDN

 

3. Annaaero podaje zimowe dane dla FR, aby pokazać efekt uruchomienia nowych baz w tym sezonie.

 

Portal zwraca uwagę, że zdecydowanie najostrzejsza walka dotyczy rynku polskiego. Pisaliśmy o tym, m.in. w raportach dotyczących oferowania z/do Polski w kolejnych sezonach przewozowych (Oferowanie w sezonie lato 2016 w porównaniu z sezonem poprzednim).

 

Nie jest to niespodzianka. Nasz kraj to zdecydowanie największy rynek tanich przewozów w całym regionie. Ma strategiczne znaczenie zarówno dla Wizz Air-a, jak i Ryanaira.

 

Pod względem liczby rejsów, w przypadku W6 zajmuje drugie miejsce po Wielkiej Brytanii. Ale wynika to z ogromnego zainteresowania rynkiem brytyjskim w całym naszym regionie. Dla FR jesteśmy dziewiątym rynkiem tuż, za Portugalią i Grecją, ale przed Belgią!!

 

Ryanair wciąż szuka możliwości generowania nowego popytu. Musi wypełniać bardzo znaczną liczbę nowych samolotów, których dostawy będą trwały przez kilka kolejnych lat. A doświadczenia przewoźnika pokazują, że obok rynku niemieckiego, to Europa Środkowo-Wschodnia jest nadal najbardziej obiecującym regionem.

 

Jak widzimy, szczególnie duża jest przewaga Wizz Air-u na rynku rumuńskim i węgierskim. W tym drugim przypadku W6 ma wszelkie szanse na utrzymanie pozycji zdecydowanego lidera. Po upadku Maleva jest jedynym przewoźnik rozkładowym z bardzo rozwiniętą siatką połączeń z tego miasta. W Rumunii najtrudniejsze czasy chyba dopiero przed Wizz Air-em.

 

Reasumując tak znaczny rozwój, w naszym regionie, ofert tych dwóch ultra tanich linii jest niewątpliwie korzystny dla rynków. Oznacza bardzo aktywną i agresywną ich politykę cenową. Generuje nowy popyt, a w tym pomaga rozwijać turystykę przyjazdową.

 

W naszym, konsumentów interesie, jest, aby żaden tani przewoźnik nie zdominował całkowicie naszych rynków. Jeżeli uwzględnimy atuty rynkowe W6 – bardzo dobrą sytuację finansową i znaczne rezerwy finansowe, świetną znajomość specyfik poszczególnych rynków, umiejętność zagospodarowywania kolejnych istniejących lub dopiero pojawiających się nisz, to przewoźnik ten ma pełne szanse, aby wytrzymać ogromny nacisk konkurencyjny FR.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Finanse | Komunikacja | Konkurencja | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Praca | Przewozy | Ryanair | Wizz Air


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony