INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Norwegian stawia na Hiszpanię

Marek Serafin, 2017-09-13
     

Warto przyglądać się działaniom skandynawskiej (nie tylko) taniej linii z kilku powodów. Jest trzecim, co do wielkości przewoźnikiem LCC w Europie. Jako pierwszy tani przewoźnik uruchomił połączenia dalekiego zasięgu i bardzo dynamicznie je rozwija. Jest też jedyną niezależną tanią linią na tym rynku. Jej konkurenci to przewoźnicy wchodzący w skład wielkich, globalnych grup. Wiadomo też, że po praktycznym bankructwie Air Berlin możemy oczekiwać, dodatkowych znacznych zmian na rynku tanich przewozów, nie tylko na rynku niemieckim, ale w całym naszym regionie.

 

Branżowy portal Anna.aero opublikował interesującą analizę dotyczącą ogromnej aktywności DY na rynku hiszpańskim.

 

Ranking dwunastu rynków z punktu widzenia dodatkowej liczby foteli oferowanych przez DY w S17 w porównaniu z S16. Oferowanie „odlotowe” (departing seats)

 
Rynek
Liczba dodatkowych foteli w tys.
Zmiana w %
Łączna liczba foteli w S17 w tys.
Hiszpania
1 069
39,0!!
3 810
Szwecja
474,5
15,2
3 596
USA
400,5
68,3!!
987
Norwegia
192
2,4
8 192
Finlandia
135
13,8
1 113
Dania
126
5,3
2 503
Francja
102
20,6
597
Niemcy
85,5
17,3
580
Wielka Brytania
84,6
4,8
1 847
Irlandia
82,9
169,3!!
132
Włochy
64,5
14,8
500
Holandia
28,4
25,5
140
 

Uwaga: W przypadku Skandynawii, a przede wszystkim Norwegii, łączne oferowanie nie jest równe podwojonemu oferowaniu podanemu powyżej ze względu na połączenia krajowe.

 

Kilka uwag do powyższego zestawienia:

- pod względem bezwzględnej wielkości oferowania dominuje Skandynawia, ale Hiszpania awansowała już na drugie miejsce! Norwegian najwyraźniej uznał, że mimo ogromnego nasycenia ofertami tanich linii – więcej szczegółowych informacji poniżej – jest tam i miejsce dla niego. Na pewno ogromne znaczenie ma tu popularność Hiszpanii, jako destynacji turystycznej w Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Znacznej części turystów „nie odstrasza” nieco wyższy poziom cen DY, szczególnie w porównaniu z Ryanairem. Od niedawna DY rozwija też swoja bazę dalekodystansową w Barcelonie. I będzie tam miał ogromne pole do popisu pomimo nowego konkurenta – taniej linii Level, członka grupy IAG,

 

- uderza brak w tym zestawieniu rynków z naszego regionu, a przede wszystkim Polski. Jak można dowiedzieć się z naszego raportu Oferowanie w sezonie Lato 2017 w porównaniu z sezonem poprzednim Norwegian utrzymał w S17 swoją ofertę na poziomie z S16 (-0,4%). Jednak jest ono nadal znaczące, w całej strukturze siatki DY – nieco mniejsze od francuskiego i niemieckiego, a większe od włoskiego – 560,8 tys. foteli. Warto jednak zwrócić uwagę, że aż 56,1% oferowania koncentruje się w Krakowie. I tu działa strategia linii polegająca na podążaniu, w znacznym stopniu, tropami skandynawskich turystów. Jak wiadomo KRK i tam jest bardzo popularny. Natomiast przewoźnik ograniczył swoją aktywność w Warszawie, po nieudanym „eksperymencie” polegającym na próbie mocnego wejścia na rynek przewozów biznesowych WAW-LON z ofertą dwóch rejsów dziennie z/do LGW. Norwegian nie próbuje włączyć się do walki gigantów o najtańszą cześć rynku przewozowego z/do Polski, gdyż jego struktura kosztów jest niekonkurencyjna w porównaniu z Ryanairem i Wizz Air-em, a dodatkowo przewoźnicy ci, w wielu przypadkach poświęcają bieżącą rentowność połączeń na rzecz celów strategicznych,

 

- błyskawicznie rośnie oferowanie do/z USA, zdecydowanie najważniejszej destynacji rejsów dalekiego zasięgu,

 

- małe znaczenie ma rynek niemiecki, pomimo jego ogromnego potencjału. Bardzo prawdopodobne przejęcie znacznej części potencjału przewozowego Air Berlin przez grupę Lufthansy (Eurowings) oraz bardzo już widoczna ogromność wzmożona aktywność FR niewątpliwie utrudnią Norwegian włączenie się do gry o ten rynek. Być może w nieco dalszej przyszłości spróbują utworzyć tam bazę dalekodystansową. Tu decydujące znaczenie będzie miało tempo rozwoju oferty interkontynentalnej EW.

 

Mówiąc o rejsach dalekiego zasięgu DY warto podać dane dotyczące tempa rozwoju tej części siatki linii.

 

W pierwszym sezonie – S2014 oferta w jedną stronę to 0,43 mln foteli. Stanowiło to jedynie 2,2% całego oferowania. W S2015 wzrost wyniósł jedynie 9,3%, a udział wzrósł do 2,37%. W S2016 miał miejsc skokowy rozwój - o 40,4% - udział 3,0%. W S2017 kolejny skok o 63,6%!! – a udział już 4,4%. Oczywiście z punktu widzenia struktury wpływów udział siatki dalekiego zasięgu jest kilkukrotnie wyższy.

 

I na koniec temat, który już poruszaliśmy. Czy w nieco dalszej perspektywie czasowej prawdopodobne jest, że Norwegian utworzy w Polsce bazę rejsów dalekiego zasięgu? Trudno udzielić na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Bardzo wiele będzie zależało od rozwoju sytuacji konkurencyjnej w naszym regionie i pozycji rynkowej oraz wyników finansowych LOT-u. Teoretycznie DY mógłby rozważać stworzenie takiej bazy na południu Polski. „Uciekając” przed LO i licząc na rosnącą szybko bazę wyjazdów turystycznych i etniczno-rodzinnych z tej części Polski plus atrakcyjność turystyczną Krakowa.

 

Jeżeli chodzi o Hiszpanię to portal annaaero pokazał też niedawno udziały rynkowe – udziały w oferowaniu – poszczególnych przewoźników, zwracając uwagę, że to jeden z najszybciej rozwijających się wielkich rynków europejskich. W roku 2016 lotniska hiszpańskie obsłużyły aż ponad 230 mln pasażerów, co oznaczało wzrost o 11%. W pierwszej połowie 2017 było to 113,2 mln, a wzrost tylko nieznacznie niższy – o 9,1%. Hiszpania bardzo „skorzystała” z problemów polityczno-militarnych w Turcji i Afryce Północnej i przejęła znaczną część ruchu turystycznego do tamtych krajów.

 

Dwa największe porty to oczywiście Madryt - 25,38 mln pasażerów w pierwszej połowie oraz niewiele mniejsza Barcelona – 22,1 mln. To unikalna sytuacja, gdy lotnisko niehub-owe ma tak gigantyczne przewozy, większe od wielu dużych hub-ów europejskich.

 

Zmiany w udziałach w przewozach pasażerskich najważniejszych graczy – rynek hiszpański

 

Linia
2007
2010
2012
2014
2015
2016
Ryanair
5,3
13,8
18,3
16,2
17,0
17,3
Vueling
3,8
8,3
10,7
13,7
14,3
14,0
Iberia
19,
15,0
10,2
6,8
7,2
7,2
Air Europa
7,7
7,5
6,4
7,6
7,5
7,0
easyJet
4,3
5,7
6,3
5,5
5,3
5.3
Iberia Expres
-
-
2,2
3,1
3,3
3,3
Air Berlin
5,0
6,2
5,7
4,9
4,3
3,3
Air Nostrum
4,5
4,0
3,8
3,4
3,5
3,3
Norwegian
-
-
-
2,4
2,2
2,8
Thomson Airways
-
2,2
2,2
2,1
2,1
2,2
Pozostali
48,4!!
36,7
32,9
34,3
33,4
34,3
 

- Jak widzimy Ryanair jest liderem, ale jego udział od wielu lat znacząco nie rośnie i jest nawet mniejszy niż w roku 2012.

 

- Podobnie, jak na innych dużych rynkach europejskich, udział narodowej linii – Iberii – bardzo znacznie spadł, jednak, gdy doliczymy udziały tanich partnerów z grupy (Vueling i Iberia Express) to jest obecnie większy, niż dziesięć lat temu!

 

- Po okresie gwałtownych spadków udział mniejszych linii ustabilizował się i pozostaje na bardzo znaczącym poziomie.

 

- Hiszpania jest bardzo ważnym rynkiem dla Norwegian, natomiast tam jego udział jest nadal dość mały. Jednak rozwój oferty interkontynentalnej linii oraz bankructwo AB powinno umożliwić przewoźnikowi umocnienie pozycji.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Zdjęcie: Marek Kowalczyk, www.epwa.pl 

 

 

 

 

Tagi:

Samolot | Lotnisko | Norwegian | Komunikacja | Praca | Konkurencja | Oferowanie | Strategia | Rozwój | Popyt


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA



REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony