INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Polski Klub Lotniczy


PKL: dyskusja nad intermodalnym rozwojem transportu w Polsce

2015-09-24
     

W dniu 24 września odbyło się spotkanie członków PKL, na którym zespół tematyczny nr 5 przedstawił wyniki swoich prac przed ostatnie miesiące. Zespół pracował nad projektem pt. „Zasadność ekonomiczna inwestycji w lotniska regionalne i lokalne w aspekcie realizacji modelu intermodalnego rozwoju transportu oraz koncepcji „Airport City” w perspektywie pozyskania środków z POIS 2014-2020”.

 

Lider Zespołu Jarosław Paszyn omówił propozycję stworzenia systemu transportu małymi samolotami, która odpowiada na pytanie, co uczynić, aby polskie porty lokalne zaczęły generować zyski i przestały być obciążeniem dla samorządów.

 

Przedstawiamy ją poniżej w zarysie.

 

Propozycja pt. „Koncepcja modelu biznesowego lokalnych lotnisk w Polsce w oparciu o koncepcję STMS i Airport City” opiera się na istniejącej infrastrukturze ok. 60 lotnisk lokalnych, gł. aeroklubowych, które są obecnie bardzo zaniedbane i stanowią duże obciążenie finansowe dla władz lokalnych. Wychodzi z założeń i celów postawionych w Europejskiej Strategii Flight Path 2050, opublikowanej w 2010 r., która dąży do zastąpienia podróży samochodami przez podróże małymi 4-19 miejscowymi samolotami z wykorzystaniem wielkiej ilości 2570 lotnisk w Europie, z których gros to lotniska regionalne i lokalne. System transportu małymi maszynami ma stworzyć system połączeń na trasach między regionalnymi i lokalnymi portami o niewielkich potokach pasażerów. Ten system jest komponentem całościowego multimodalnego transportu zakreślonego w Flight Path 2050. Pan Paszyn stwierdził, że taki system można i należy stworzyć w Polsce.

 

Pan Paszyn uznał, że metody analizy efektywności ekonomicznej lotnisk komunikacyjnych są nieodpowiednie dla lotnisk lokalnych. Przy określeniu zasadności ekonomicznej inwestycji w lokalne lotnisko należy uwzględnić wpływ lotniska na rozwój regionu. Nie ma możliwości osiągnięcia dodatniego wyniku finansowego funkcjonowania portu lokalnego biorąc pod uwagę tylko port lotniczy. Docelowym rozwiązaniem jest budowa Airport City w sąsiedztwie portu.

 

Zaproponował podejście etapowe przy tworzeniu systemu transportu małymi samolotami między portami regionalnym i i lokalnymi w naszym kraju. Pierwszym etapem powinien być wybór 4-5 portów o atrakcyjnej lokalizacji i takich, które jednocześnie mogłyby stworzyć sieć komunikacyjną. Polski Klub Lotniczy mógłby podjąć się opracowania raportu z modelami biznesowymi w oparciu o Airport City i z analizą efektywności finansowej przedsięwzięcia.

 

Propozycja p. Paszyna została poddana dyskusji członków PKL pod kątem dalszych prac Klubu i opracowania wspólnego raportu dla polskich władz lotniczych.

 

Członkowie PKL zgodzili się, że należy zaproponować polskim władzom lotniczym projekt rozwoju systemu transportowego. Uznali, że stworzenie systemu lokalnych lotnisk w Polsce w oparciu o koncepcję STMS i Airport City jest jak najbardziej realne na chwilę obecną. Można to bowiem zbudować stosunkowo niewielkim nakładem kosztów, bazując na istniejącej infrastrukturze i pozyskując zaangażowanie polskiego biznesu zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw. Przy ocenie opłacalności tej koncepcji nie będzie rozpatrywany sam „wpływ na fotel“, ale łącznie z wartością kontrybucji dla biznesu.

 

Postanowiono, że PKL wystąpi do Sejmowej Komisji Infrastruktury z inicjatywą i przygotuje konkretny raport ze szczegółową analizą feasibility. Celem jest wykorzystanie istniejącej infrastruktury dla stworzenia w Polsce efektywnej, atrakcyjnej i dogodnej komunikacji lotniczej dla biznesu i jego rozwoju.

 

 

Elżbieta Wiszniewska

 

 

 

 

Tagi:

Samolot | Lotnisko | Inwestycje | Komunikacja | Praca | Konkurencja | PKL | Oferowanie | Spotkanie | Transport


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA



REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony