INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Polski Klub Lotniczy


PKL: spotkanie z udziałem Simona McNamary Sekretarza Generalnego ERA (European Regions Airline Association)

Marek Serafin, 2014-06-26
     

W dniu 25.06.2014, w siedzibie Uczelni Łazarskiego, odbyło się kolejne spotkanie Polskiego Klubu Lotniczego, którego gościem specjalnym był Sekretarz Generalny ERA - pan Simon McNamara.

 

Przedstawił on prezentację dotyczącą roli ERA i europejskich regionalnych linii lotniczych, ich obecnej sytuacji i przyszłych wyzwań. Tę bardzo ciekawą prezentację, w ciągu najbliższych kilku dni, zamieścimy na naszym portalu.

 

Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje i tezy analityczne podane przez pana McNamarę:

  • ERA zrzesza obecnie 50 linii lotniczych, 19 regionalnych lotnisk oraz 98 producentów szeroko-rozumianego sprzętu lotniczego i lotniskowego,
  • linie te przewożą rocznie 45 mln pasażerów i obsługują 1200 tras,
  • ich udział w europejskim rynku lotniczym to 6-7%, pod względem ilości przewożonych pasażerów i około 16%, jeżeli chodzi o liczbę wykonywanych rejsów, udział ten ma charakter stabilny od wielu lat,
  • średnioroczne tempo wzrostu ruchu linii ERA to 3-4%,
  • średnia wielkość samolotu to 67 foteli, a czas trwania rejsu – 71 minut,
  • globalnie 50% pasażerów podróżuje na trasach do 500 mil (920 km) a 30% na trasach do 300 mil (550 km),
  • w ostatnich latach na europejskim rynku lotniczym zachodzą bardzo głębokie zmiany mające ogromny wpływ na sytuację linii regionalnych. Obecnie większość z nich ma hybrydowy model biznesu, a praktycznie wszystkie operują w niszach rynkowych pomiędzy wielkimi liniami sieciowymi i tanimi liniami.

 

Obecnie linie regionalne realizują cztery różne modele biznesowe (znaczna ich część więcej niż jeden):

  • linie w pełni kontrolowane właścicielsko przez duże linie sieciowe (spełniają głównie funkcje dowozowe do hub-ów tych linii – feeder airlines),
  • linie działające na zasadzie franchisingu dużych linii sieciowych,
  • linie oferujące dużym liniom obsługę rejsów na zasadzie umów wet lease/ACMI,
  • linie niezależne (głównie przewozy ruchu bezpośredniego – point – to – point),

 

Najważniejsze wyzwania stojące przed liniami regionalnymi:

  • poszukiwanie nisz przy rosnącej walce konkurencyjnej, wiele linii próbuje działać w „niesprawdzonych niszach”,
  • poszukiwanie możliwości wzrostu przewozów, w sytuacji wolnego wzrostu gospodarczego. Z tego punktu widzenia sytuacja jest relatywnie lepsza w krajach nowej Unii i na wschodzie Europy,
  • jak dzielić się ryzykiem z silniejszymi podmiotami (umowy ACMI itd.),
  • radzenie sobie z coraz większa złożonością biznesu, w tym z punktu widzenia prawnego – rośnie ilość regulacji unijnych niedotyczących spraw technicznych.

 

Konkluzje:

  • rynek europejski jest coraz bardziej konkurencyjny,
  • spadają średnie wpływy jednostkowe,
  • walka konkurencyjna dotyczy przede wszystkim cen,
  • postępująca konsolidacja stwarza nowe szanse rynkowe dla graczy niszowych,
  • trwa negatywne nastawienie polityków do transportu lotniczego,
  • jest i będzie nadal znaczny rynek dla regionalnych linii.

 

W trakcie sesji pytań i odpowiedzi oraz dyskusji stwierdzono, między innymi:

  • celowa jest pomoc finansowa ze strony portów regionalnych i władz regionalnych, umożliwiająca rozszerzanie siatek połączeń, ale tak, aby nie zaburzać konkurencji. Tanie linie nadużywają tych możliwości.
  • wiele linii regionalnych korzysta z systemu PSO (public service obligation). Celowe byłoby wydłużenie okresu, przez jaki umowa taka może obowiązywać,
  • linie regionalne na wielu trasach konkurują z koleją, która jest bardzo silnie dotowana. Stosowanie transportu intermodalnego jest sensowne, ale przy równym traktowaniu wszystkich partnerów,
  • przepisy dotyczące praw pasażerów idą zbyt daleko i są niejasne. W znacznym stopniu to rynek powinien decydować o stopniu „ochrony konsumentów”. Sprawa ta ma bardzo silny aspekt polityczny,
  • również wśród linii regionalnych występuje zjawisko konsolidacji. Nie jest jednak aż tak daleko posunięte jak w USA, między innymi, ze względu na ograniczenia slotowe w bardzo wielu europejskich hub-ach, co sprzyja rozwojowi połączeń bezpośrednich,
  • konieczne jest podejmowanie stałych prób zmiany nastawienia polityków do transportu lotniczego.

 

Problemem jest zdecydowanie zbyt słaby lobbing oraz pasywne reagowanie na wprowadzane regulacje zamiast propagowania własnych rozwiązań.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

 

Tagi:

ERA | Przewozy | Linie lotnicze | Konferencja | Komunikacja | Pasażer | Konkurencja | Obłożenie | PKL | Oferowanie


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA



REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony