INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Port lotniczy jako przedsiębiorstwo świadczące usługi w ogólnym interesie gospodarczym

Jakub Kociubiński, 2018-07-18
 

Wprowadzona w 2014 r. reforma zasad publicznego finansowania portów lotniczych i przewoźników była szeroko komentowana ...

czytaj więcej

Port lotniczy jako przedsiębiorstwo świadczące usługi w ogólnym interesie gospodarczym

Jakub Kociubiński, 2018-07-18

Wprowadzona w 2014 r. reforma zasad publicznego finansowania portów lotniczych i przewoźników była szeroko komentowana (także na łamach portalu Polski Rynek Transportu Lotniczego). Wielokrotnie wskazywano, że nowe reguły wymuszą na portach lotniczych i władzach publicznych zmianę stosowanych mechanizmów finansowania. Jedną z dostępnych opcji udzielania wsparcia tytułowym obiektom jest zakwalifikowanie ich jako tzw. przedsiębiorstwa świadczące usług w ogólnym interesie gospodarczym. Wówczas wsparcie finansowe uznawane jest jako rekompensata z tytułu świadczenia usługi publicznej i znajduje się poza zakresem unijnych regulacji dotyczących pomocy publicznej. Co do zasady do przedmiotowych usług znajduje zastosowanie przepis art. 106 ust. 2 TFUE, który pozwala wyłączyć wobec danego przedsiębiorstwa inne reguły prawa UE w tym dotyczące konkurencji i pomocy publicznej. Operator usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym funkcjonuje więc na właściwie dowolnych preferencyjnych warunkach, bo nie mają wobec niego zastosowanie przepisy regulujące z jednej strony co przedsiębiorstwu wolno na rynku a z drugiej co państwo może wobec takiego przedsiębiorstwa zrobić.

czytaj więcej

Nadużycie wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej w portach lotniczych Sardynii

Jakub Kociubiński, 2018-07-11

Kwestia obowiązku użyteczności publicznej była wielokrotnie poruszana na łamach Polskiego Rynku Transportu Lotniczego najczęściej w kontekście publicznego finansowania połączeń lotniczych choć ostatnio także w związku z działalnością samych portów lotniczych. Z przedstawionych wcześniej rozważań wyłania się system, który daje państwom członkowskim chcącym skorzystać z preferencyjnych przepisów dotyczących finansowania bardzo duża swobodę zarówno w wskazywaniu celu jak i konstruowaniu samego mechanizmu finansowania. Dlatego sytuacja, gdzie Komisja Europejska dopatrzyła się nadużycia wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej, jak miało to miejsce w przypadku wsparcia dla portów lotniczych w Sardynii (sprawa SA.33983), jest nietypowa i zasługuje przez to na uwagę.

czytaj więcej

Konferencja prasowa zarządu portu lotniczego w Modlinie i firmy Polconsult

Marek Serafin, 2018-07-04

W dniu wczorajszym na konferencji prasowej firma Polconsult przedstawiła wyniki szczegółowej opinii dotyczącej rozwoju infrastruktury portu w Modlinie. Znaczenia tej kwestii dla całego systemu infrastruktury lotniskowej obsługującej aglomerację warszawską.

czytaj więcej

Ustawa o CPK – zmiany w obszarze lotniskowym

Krzysztof Łyszyk, 2018-06-27

O projekcie CPK powiedziano już wiele. W ostatnim czasie w dyskusji publicznej dominował temat kosztów społecznych oraz przyszłość lotnisk w województwie mazowieckim. Te kwestie w dalszej perspektywie, zakładając że inwestycja będzie realizowana, są niewątpliwie bardzo istotne. Poniżej, chciałbym zaproponować jednak trochę inne spojrzenie, koncentrując się raczej na tym, co uchwalona w ostatnim czasie ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym przynosi nam w krótkiej perspektywie, w zasadzie od dziś.

czytaj więcej

Perspektywy w bieżącym sezonie letnim na niemieckim rynku lotniczym

Ewa Stopyra, 2018-05-16

W zeszłym roku niemieckie porty lotnicze obsłużyły łącznie prawie 235 milionów pasażerów, co stanowi wzrost o 5,2% w porównaniu do roku 2016.

czytaj więcej

CPK – projekt specustawy i pierwszy test społeczny

Krzysztof Łyszyk, 2018-05-08

Po kilku miesiącach na nowo rozgorzała dyskusja na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przede wszystkim dlatego, że do Rady Ministrów, a ostatecznie pod koniec kwietnia do Sejmu wpłynął projekt ustawy o realizacji tego przedsięwzięcia (druk 2473). Ale również za sprawą mieszkańców Gminy Baranów, którzy coraz głośniej wyrażają swoje wątpliwości związane z realizacją megalotniska na ich terenie i którzy postanowili w związku z tym przeprowadzić referendum.

czytaj więcej

Polskie cargo lotnicze daleko za luksemburskim

Krzysztof Loga-Sowiński 2018-04-26

Liczne są wyzwania polskiego rynku lotniczych przewozów cargo, a niepokój związany z zapowiedzią likwidacji portu Chopina dodatkowo je komplikuje. Poland’s Air Cargo Day nie dał wiele nadziei na rychłe pojawienie się światełka w tunelu.

czytaj więcej

Tam nie był jeszcze nikt…

Dariusz R. Sawicki, 2018-04-16

Jedno jest pewne - jesteśmy pionierami! Śmiało przemy do celu. Innym się nie udało, ale nam się uda.

czytaj więcej

Wsparcie publiczne dla portu lotniczego Ancona Marche – pierwsza w UE pomoc ratunkowa i restrukturyzacyjna dla portu lotniczego

Jakub Kociubiński, 2018-03-28

Mówiąc o zaangażowaniu państwa w szeroko pojęty sektor transportu lotniczego najczęściej wymienia się pojawiające się co jakiś czas próby ratowania przewoźników, którzy znaleźli się w kłopotach finansowych i udzielaną stale pomoc na operacje regionalnych, nierentownych portów lotniczych. Tak długo jak obowiązuje jeszcze okres przejściowy zezwalający na udzielenie bieżącego wsparcie portom, problem czysto biznesowego „bankructwa” nie pojawił się w odniesieniu do tych obiektów. Dlatego sprawa portu lotniczego Marche Ancona we Włoszech jest nietypowa, bo jako jedyny w całej Unii Europejskiej niedawno stał się beneficjentem pomocy ratunkowej i restrukturyzacyjnej.

czytaj więcej

Porozumienia między portem lotniczym i przewoźnikiem – perspektywa prawa konkurencji

Jakub Kociubiński, 2018-03-13

Związki między przewoźnikami a portami lotniczymi tradycyjnie badane są przez pryzmat prawa pomocy publicznej. Wynika to z dużego zaangażowania struktur państwowych w bieżące operacje tych obiektów. Argumentuje się, że jeżeli władze publiczne dokładają się do operacji portu, to późniejsze działania wykonywane przez port są przypisywalne państwu. Istnieje cała seria decyzji, gdzie Komisja Europejska stwierdziła, że rabaty udzielne przez port określonym przewoźnikom stanowią pomoc publiczną dla tych linii, bo gdyby port nie miał wsparcia finansowego, nie byłby w stanie udzielić analogicznych zniżek, przez co korzyść, którą odnosiła linia nie miała charakteru rynkowego ergo była pomocą publiczną.

czytaj więcej

Dostępność czasowa portów lotniczych 2018

Wojciech Brol, 2018-03-01

W 2014 roku wykonaliśmy pierwszą analizę dostępności lotnisk, rok później ponowiliśmy badanie. W tym roku również badamy dostępność polskich portów lotniczych. W analizie nie bierzemy pod uwagę przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego możliwe lokalizacje badaliśmy w zeszłym roku.

czytaj więcej

Węzeł modliński, czyli czekanie na Aleksandra Wielkiego

Krzysztof Loga-Sowiński, 2018-02-22

Twierdzenie, że nikt nie chce latać z Modlina, bo cennik lotniska faworyzuje Ryanaira jest tylko częściowo prawdziwe. To nie same preferencyjne opłaty w Mazowieckim Porcie Lotniczym (MPL), ale również brak rozbudowy lotniska jest problemem dla innych linii lotniczych.

czytaj więcej

Korelacja między liczbą pasażerów a liczbą mieszkańców w godzinnej strefie od lotnisk

Wojciech Brol, 2018-01-26

Wpis jest uzupełnieniem poprzedniej analizy dotyczącej korelacji między liczbą pasażerów polskich lotnisk, a liczbą mieszkańców. W analizie zbadano liczbę mieszkańców w najbliższej, dwudziestominutowej strefie od lotnisk. W związku z tym, że były głosy żeby zbadać jaka jest korelacja w szerszej strefie oddziaływania lotnisk, postanowiliśmy to zrobić w obszarze jednogodzinnej dostępności.

czytaj więcej

>>>

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony