INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Koncesja na zarządzanie greckimi portami lotniczymi i lotniskami przyznana na rzecz Fraport w świetle prawa pomocy publicznej

Jakub Kociubiński, 2019-02-25
 

Jak każdy sektor, który początkowo znajdował się pod całkowitą kontrola państwową, mimo ponad trzech dekad liberalizacji, w niektórych krajach członkowskich udział struktur państwowych wciąż pozostaje duży. Manifestuje się poprzez publiczną kontrolę nad przewoźnikami, operatorami portów lotniczych czy innych przedsiębiorstw obsługujących transport. Jednym z elementów stopniowego wycofywania się jednostek publicznych z aktywnego zarządzania przedsiębiorstwami sektora jest operacja przekazania koncesji do zarządzania czternastoma portami regionalnymi (dwie transakcje po siedem portów) w Grecji przedsiębiorstwu Fraport – operatorowi między innymi portu lotniczego we Frankfurcie (sprawa SA.44259 (2016/N)). Jest to część większego ruchu liberalizacyjnego, gdzie wszystkie 37 portów lotniczych i lotnisk w kraju zostanie przekazanych w prywatny zarząd.

czytaj więcej

Administracyjny podział ruchu Lotniska Chopina – aspekt prawny

Mikołaj Doskocz, 2018-12-17

3 grudnia 2018 r. Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło konsultacje w sprawie „administracyjnego podziału ruchu dla Lotniska Chopina w Warszawie”. Pod uwagę brane są dwa lotniska – Port Lotniczy Modlin (lotnisko publiczne certyfikowane wg przepisów EASA) oraz Port Lotniczy Radom (lotnisko użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji).

czytaj więcej

Administracyjne przeniesienie ruchu lotniczego z Amsterdam Schiphol do Lelystad

Jakub Kociubiński, 2018-09-04

Kwestia administracyjnego przeniesienia ruchu lotniczego jest od jakiegoś czasu obecna w dyskusji publicznej w związku z ogłoszonymi planami zastosowania takiego rozwiązania dla odciążenia port lotniczego im. Chopina w Warszawie i przeniesienia części ruchu do Radomia. Dlatego istotna może być informacja, że administracyjne przeniesienie ruchu planuje też Holandia chcąc przenieść ruch point-to-point z portu lotniczego Amsterdam Schiphol do rozbudowywanego właśnie portu Lelystad. W związku z tym, że w debacie na tematy lotnicze pojawia się niestety dużo artykułów zawierających nierzetelne informacje, tekst zawiera odwołania się do źródeł, tak żeby każdy miał możliwość zweryfikować wszystkie przytaczane informacje.

czytaj więcej

Briefing prasowy dotyczący CPK

Marek Serafin, 2018-09-03

To był briefing prawdziwie na najwyższym szczeblu. Uczestniczyli: minister Wild, prezes ULC, prezes PPL-u i prezes PLL LOT.

czytaj więcej

CPK w kontekście unijnych regulacji dotyczących pomocy publicznej

Jakub Brzeski, 2018-08-09

Jakkolwiek temat budowy CPK jest bardzo żywy, w dalszym ciągu nie zostały przedstawione jednoznaczne deklaracje odnośnie źródeł finansowania tej śmiałej inwestycji – a mówimy w tym wypadku wszak o kwotach idących w dziesiątki miliardów złotych. Nie znając ostatecznych rozstrzygnięć w zakresie struktury finansowania budowy CPK, nie ulega zarazem wątpliwości, że w realizację inwestycji zaangażowane zostaną pokaźne środki publiczne – co rodzi pytanie, czy budowa CPK wiąże się z ryzykiem udzielenia niedozwolonej pomocy publicznej.

czytaj więcej

Port lotniczy jako przedsiębiorstwo świadczące usługi w ogólnym interesie gospodarczym

Jakub Kociubiński, 2018-07-18

Wprowadzona w 2014 r. reforma zasad publicznego finansowania portów lotniczych i przewoźników była szeroko komentowana (także na łamach portalu Polski Rynek Transportu Lotniczego). Wielokrotnie wskazywano, że nowe reguły wymuszą na portach lotniczych i władzach publicznych zmianę stosowanych mechanizmów finansowania. Jedną z dostępnych opcji udzielania wsparcia tytułowym obiektom jest zakwalifikowanie ich jako tzw. przedsiębiorstwa świadczące usług w ogólnym interesie gospodarczym. Wówczas wsparcie finansowe uznawane jest jako rekompensata z tytułu świadczenia usługi publicznej i znajduje się poza zakresem unijnych regulacji dotyczących pomocy publicznej. Co do zasady do przedmiotowych usług znajduje zastosowanie przepis art. 106 ust. 2 TFUE, który pozwala wyłączyć wobec danego przedsiębiorstwa inne reguły prawa UE w tym dotyczące konkurencji i pomocy publicznej. Operator usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym funkcjonuje więc na właściwie dowolnych preferencyjnych warunkach, bo nie mają wobec niego zastosowanie przepisy regulujące z jednej strony co przedsiębiorstwu wolno na rynku a z drugiej co państwo może wobec takiego przedsiębiorstwa zrobić.

czytaj więcej

Nadużycie wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej w portach lotniczych Sardynii

Jakub Kociubiński, 2018-07-11

Kwestia obowiązku użyteczności publicznej była wielokrotnie poruszana na łamach Polskiego Rynku Transportu Lotniczego najczęściej w kontekście publicznego finansowania połączeń lotniczych choć ostatnio także w związku z działalnością samych portów lotniczych. Z przedstawionych wcześniej rozważań wyłania się system, który daje państwom członkowskim chcącym skorzystać z preferencyjnych przepisów dotyczących finansowania bardzo duża swobodę zarówno w wskazywaniu celu jak i konstruowaniu samego mechanizmu finansowania. Dlatego sytuacja, gdzie Komisja Europejska dopatrzyła się nadużycia wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej, jak miało to miejsce w przypadku wsparcia dla portów lotniczych w Sardynii (sprawa SA.33983), jest nietypowa i zasługuje przez to na uwagę.

czytaj więcej

Konferencja prasowa zarządu portu lotniczego w Modlinie i firmy Polconsult

Marek Serafin, 2018-07-04

W dniu wczorajszym na konferencji prasowej firma Polconsult przedstawiła wyniki szczegółowej opinii dotyczącej rozwoju infrastruktury portu w Modlinie. Znaczenia tej kwestii dla całego systemu infrastruktury lotniskowej obsługującej aglomerację warszawską.

czytaj więcej

Ustawa o CPK – zmiany w obszarze lotniskowym

Krzysztof Łyszyk, 2018-06-27

O projekcie CPK powiedziano już wiele. W ostatnim czasie w dyskusji publicznej dominował temat kosztów społecznych oraz przyszłość lotnisk w województwie mazowieckim. Te kwestie w dalszej perspektywie, zakładając że inwestycja będzie realizowana, są niewątpliwie bardzo istotne. Poniżej, chciałbym zaproponować jednak trochę inne spojrzenie, koncentrując się raczej na tym, co uchwalona w ostatnim czasie ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym przynosi nam w krótkiej perspektywie, w zasadzie od dziś.

czytaj więcej

Perspektywy w bieżącym sezonie letnim na niemieckim rynku lotniczym

Ewa Stopyra, 2018-05-16

W zeszłym roku niemieckie porty lotnicze obsłużyły łącznie prawie 235 milionów pasażerów, co stanowi wzrost o 5,2% w porównaniu do roku 2016.

czytaj więcej

CPK – projekt specustawy i pierwszy test społeczny

Krzysztof Łyszyk, 2018-05-08

Po kilku miesiącach na nowo rozgorzała dyskusja na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przede wszystkim dlatego, że do Rady Ministrów, a ostatecznie pod koniec kwietnia do Sejmu wpłynął projekt ustawy o realizacji tego przedsięwzięcia (druk 2473). Ale również za sprawą mieszkańców Gminy Baranów, którzy coraz głośniej wyrażają swoje wątpliwości związane z realizacją megalotniska na ich terenie i którzy postanowili w związku z tym przeprowadzić referendum.

czytaj więcej

Polskie cargo lotnicze daleko za luksemburskim

Krzysztof Loga-Sowiński 2018-04-26

Liczne są wyzwania polskiego rynku lotniczych przewozów cargo, a niepokój związany z zapowiedzią likwidacji portu Chopina dodatkowo je komplikuje. Poland’s Air Cargo Day nie dał wiele nadziei na rychłe pojawienie się światełka w tunelu.

czytaj więcej

Tam nie był jeszcze nikt…

Dariusz R. Sawicki, 2018-04-16

Jedno jest pewne - jesteśmy pionierami! Śmiało przemy do celu. Innym się nie udało, ale nam się uda.

czytaj więcej

Wsparcie publiczne dla portu lotniczego Ancona Marche – pierwsza w UE pomoc ratunkowa i restrukturyzacyjna dla portu lotniczego

Jakub Kociubiński, 2018-03-28

Mówiąc o zaangażowaniu państwa w szeroko pojęty sektor transportu lotniczego najczęściej wymienia się pojawiające się co jakiś czas próby ratowania przewoźników, którzy znaleźli się w kłopotach finansowych i udzielaną stale pomoc na operacje regionalnych, nierentownych portów lotniczych. Tak długo jak obowiązuje jeszcze okres przejściowy zezwalający na udzielenie bieżącego wsparcie portom, problem czysto biznesowego „bankructwa” nie pojawił się w odniesieniu do tych obiektów. Dlatego sprawa portu lotniczego Marche Ancona we Włoszech jest nietypowa, bo jako jedyny w całej Unii Europejskiej niedawno stał się beneficjentem pomocy ratunkowej i restrukturyzacyjnej.

czytaj więcej

>>>

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony